روسیه: غرب به‌‎دنبال تصرف غیرقانونی قدرت در صربستان است


روسیه: غرب به‌‎دنبال تصرف غیرقانونی قدرت در صربستان است

وزیر خارجه روسیه با اشاره به تظاهرات اخیر مخالفان غرب‌گرای رییس‌جمهور صربستان اعلام کرد که غرب‌گراها نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرند و از طریق آشوب خیابانی به دنبال تصرف غیرقانونی قدرت هستند.

روسیه: غرب به‌‎دنبال تصرف غیرقانونی قدرت در صربستان است

به گزارش راهبرد معاصر ، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد غرب تمایلی به پذیرش نتیجه انتخابات در صربستان و میزان حمایت عمومی از الکساندر ووچیچ، رییس‌جمهور این کشور ندارد و هم‌اکنون در حال تلاش برای «سازمان‌دهی برای تصرف غیرقانونی قدرت» هستند.

وزیر خارجه روسیه دراین‌باره گفت: رویدادهای بلگراد تلاش دیگری برای سازماندهی تصرف غیرقانونی قدرت است. ظاهراً همه در غرب حاضر نیستند این واقعیت را بپذیرند که رای دهندگان در صربستان از رئیس جمهور الکساندر ووچیچ و مسیر سیاسی او در انتخابات حمایت کردند..

این دیپلمات ارشد روسی افزود که مردم صربستان به کودتای ۲۰۱۴ در اوکراین توجه دارند و این توضیح می دهد که چرا «تعداد معترضان (در خیابان‌های بلگراد) نسبتاً کم است - فقط چند صد نفر»

وی با اشاره به تظاهرات مخالفان حزب ووچیح علیه نتیجه انتخابات پارلمانی و شورای شهر در صربستان افزود: شهروندان به افرادی که می گویند مخالف خشونت هستند اعتماد ندارند، اما در واقع برعکس رفتار می کنند: آنها نتیجه رای مردم را نادیده می گیرند و مجری قانون را تحریک می کنند.

الکساندر ووچیچ پیش از این اعتراضات غرب‌گرایان در بلگراد، پایتخت این کشور و تلاش آنها برای حمله به ساختمان‌های دولتی را «انقلاب رنگی نافرجام» توصیف کرد و مدعی شد که پیش‌تر از چنین نقشه‌ای مطلع شده بود.

هزاران معترض اپوزیسیون هفته پیش در اعتراض به پیروزی حزب پیشرو صربستان به رهبری ووچیچ در انتخابات پارلمانی ۱۷ دسامبر بیرون از شورای شهر بلگراد تجمع کردند. این اعتراضات پس از آنکه گروهی از تظاهرات‌کنندگان اقدام به شکستن و آسیب زدن به درهای ساختمان شورای شهر شدند، به خشونت کشیده شد و در ادامه نیز پلیس آنها را متفرق کرد.

ووچیچ در سخنرانی عمومی گفت: هیچ انقلابی در کار نیست. هیچ اتفاقی باب میل آنها رخ نخواهد داد. آنهایی که برای مقابله با خشونت سوگند یاد کرده‌اند، ثابت کردند که معترضان اراذل و اوباش هستند.

ائتلاف غرب‌گرای صربستان علیه خشونت به‌دنبال وقوع دو فقره تیراندازی جمعی در ماه مه، دست به اعتراضات ضد دولتی زد. در حالی که معترضان در ابتدا خواستار استعفای براتیسلاو گاسیچ، وزیر کشور و الکساندر وولین، رییس سازمان اطلاعات صربستان شده بودند، حزب اپوزیسیون خیلی زود خواستار سرنگونی دولت ووچیچ شد.

ووچیچ با اشاره به گزارش سرویس‌های اطلاعاتی خارجی، مدعی شد که این اعتراضات با حمایت قدرت‌های غربی که به‌دلیل رابطه دوستانه او با روسیه و پافشاری بر ادعاهایش بر سر کوزوو، خواستار برکناری او از قدرت هستند.

وی در سخنرانی اخیر خود این اتهامات را تکرار و از «سرویس‌های اطلاعاتی خارجی» که نامشان را نبرد، بابت اطلاع‌رسانی دقیق به سرویس‌های اطلاعاتی بلگراد قدردانی کرد.

به گفته ووچیچ در اعتراضات دیروز بلگراد بیش از ۳۵ معترض بازداشت شدند و ۲ افسر پلیس در بیرون از ساختمان شورای شهر به شدت آسیب دیدند. همچنین ووچیچ تاکید کرده است که این اعتراضات پیش‌تر طرح‌ریزی شده بود و دولت او برای این ادعا، «مدارک متقن» در اختیار دارد.

اصطلاح «انقلاب رنگی» برای توصیف اعتراضاتی استفاده می‌شود که یک دولت غربی حامی مالی آن بوده و سازماندهی آن را برعهده دارد که معمولا آمریکا پشت چنین اعتراضاتی است. این انقلاب‌ها که با هدف سرنگونی رهبران مخالف با منافع آمریکا صورت می‌گیرد، عموما با پشتیبانی نهادهای اطلاعاتی این کشور شکل گرفته و سازماندهی آن را نیز مجموعه‌ای از سازمان‌های مردم‌نهاد تحت پوشش آمریکا برعهده دارند.

گرچه این اصطلاح به طور گسترده پس از «انقلاب گل سرخ» سال ۲۰۰۳ در گرجستان، شهرت پیدا کرد اما نخستین استفاده موفق از تاکتیک‌های انقلاب رنگی، در سال ۲۰۰۰ در یوگوسلاوی سابق رقم خورد. جایی که جنبش‌های اعتراضی دانشجویی و تحت حمایت آمریکا، اسلوبودان میلوشویچ را مجبور به استعفا کرد. کارزار ضد میلوشویچ با ادعاهای دست داشتن رهبر یوگوسلاوی در تقلب انتخاباتی شروع شد و در ادامه سازمان‌های «دیده‌بان انتخابات» که تحت حمایت غرب بودند، به این ادعاها دامن زدند./ مهر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا