مراقب پاهایتان باشید


مراقب پاهایتان باشید

 اگر فردی هستید که جوراب پوشیدن موجب خارش پا و اذیت شما می‌شود و به همین دلیل از پوشیدن آن‌ها امتناع می‌کنید بدانید که جوراب‌ها، نقش مهمی در سلامت ما دارند.

جوراب‌ها به‌عنوان سدی محافظتی در برابر ایجاد تاول و سایر انواع آسیب‌های پوستی روی پا عمل می‌کنند. آن‌ها همچنین به تنظیم دما و تعریق کمک خواهند کرد علاوه بر این، جوراب‌ها همچنین به گرم و نرم نگه داشتن پا‌های ما در ماه‌های سرد سال کمک می‌کنند تا خطر سرمازدگی را به حداقل برسانند. با این توضیحات، آیا زندگی پابرهنه ضرری دارد؟

برخی از عواقب پوشیدن کفش بدون جوراب خفیف‌تر از سایر عوامل خطرساز است. همانطور که قبلا ذکر شد، نپوشیدن جوراب شانس شما را برای بروز تاول‌ها افزایش می‌دهد. علاوه بر این، ممکن است متوجه شوید که پای شما بوی خوبی ایجاد نمی‌کند.

به گفته متخصصان کلینیک فیت فرست ایالات‌متحده آمریکا، پا‌های ما می‌توانند روزانه بیش از یک فنجان عرق تولید کنند. در حالی که جوراب‌ها می‌توانند به جذب این رطوبت کمک کنند، اما بدون جوراب این عرق روی پا‌های ما باقی می‌ماند و محیطی بهینه برای رشد باکتری‌ها و متعاقب آن بوی بد ایجاد می‌کند.

اگر از پوشیدن جوراب با کفش خودداری کنید، احتمالا بوی نامطبوع و تاول‌های آزاردهنده‌ای خواهید داشت و خطر ابتلا به برخی عفونت‌ها - به ویژه «پای ورزشکار» - را نیز افزایش می‌دهید. این عفونت قارچی که به راحتی پخش می‌شود می‌تواند باعث سوزش و خارش مداوم در پا‌ها شود. پای ورزشکار یک نام رایج برای عفونت قارچی پوست است که معمولا بین انگشتان پا رخ می‌دهد (البته می‌تواند در سایر نواحی پا نیز به وجود آید)، این عفونت قارچی بیشتر در ورزشکاران دیده می‌شود بنابراین به نام «پای ورزشکار» مشهور شده هرچند که ممکن است در سایر افراد هم دیده شود.

بر اساس نتایج تحقیقات منتشر شده، تصور می‌شود که ۱۵ درصد از جمعیت مبتلا به «پای ورزشکار» هستند. از آنجایی که این قارچ در مکان‌های گرم و مرطوب رشد می‌کند، پابرهنه رفتن در مکان‌های عمومی مانند استخر‌های عمومی و رخت‌کن‌های باشگاه می‌تواند بیشتر فرد را مستعد ابتلا به عفونت کند. به همین ترتیب، پوشیدن جوراب‌های جاذب رطوبت با کفش‌هایمان مهم است تا پاهایمان را زیبا و خشک نگه داریم.

برای کمک به کاهش احتمال ابتلا به «پای ورزشکار»، به یاد داشته باشید که بهداشت پا را رعایت کنید و به‌طور مرتب پا‌های خود را با آب و صابون آنتی‌باکتریال بشویید. علاوه بر این، کفش‌هایی را انتخاب کنید که در معرض هوا قرار بگیرند. پوشیدن دمپایی در فضا‌های جمعی مرطوب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در نهایت، علاوه بر ضدعفونی کردن منظم کفش‌هایتان، حتما مراقب شستن جوراب‌هایتان نیز باشید؛ هر چه آب گرمتر باشد بهتر است.

اکنون که متوجه شدیم جوراب‌ها چقدر برای سلامتی ما مهم هستند، بیایید مطمئن شویم، بهترین جوراب‌هایی را که می‌توانیم انتخاب می‌کنیم بدون اینکه هزینه‌های زیادی به همراه داشته باشند. به هر حال، هر جورابی کارایی لازم را برای ما ندارد باید از جوراب‌هایی استفاده کنید که با مواد طبیعی جذب کننده رطوبت ساخته شده‌اند.

کارشناسان در کلینیک فیت فرست پیشنهاد کردند که جوراب‌ها باید از پنبه، پشم مرینو (مرینوس) یا بامبو تهیه شده باشند، زیرا این مواد تهویه مطلوب را فراهم می‌کنند.

از تناسب هم غافل نشوید. شما یک جفت جوراب می‌خواهید که درست روی پا و مچ پای شما قرار بگیرد. جوراب‌هایی که خیلی شل در اطراف پا آویزان هستند ممکن است منجر به تاول شوند.

در آخر، مراقب دما باشید و مطمئن شوید که محیط داخل کفش شما خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد به این معنی که ضخامت جوراب شما ممکن است نیاز به تغییر در طول سال داشته باشد. در طول ماه‌های تابستان، یک جفت جوراب سبک‌تر بخرید و با کاهش دما در طول سال، آن‌ها را با یک جفت ضخیم‌تر تعویض کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی