شاهچراغی:71 میلیون تعرفه رأی‌گیری برای انتخابات چاپ شده است


شاهچراغی:71 میلیون تعرفه رأی‌گیری برای انتخابات چاپ شده است

رئیس ستاد انتخابات کشور، گفت: برای انتخابات ۷۱ میلیون تعرفه چاپ کردیم و تمام کدهای امنیتی در آن چاپ و دستگاه‌های احراز هویت به استان‌ها ارسال شده و کدگذاری شده و نرم‌افزار ثبت احوال هم بارگزاری شده است.

شاهچراغی:71 میلیون تعرفه رأی‌گیری برای انتخابات چاپ شده است

به گزارش راهبرد معاصر؛ سیدمحمدتقی شاهچراغی معاون سیاسی وزیر کشور در برنامه تلویزیونی «صف اول» با اشاره به روند بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات پیش رو، خاطرنشان کرد: به واسطه همه مجموعه دست‌اندرکار و همکاران ما به لحاظ اجرا، در واقع جلوتر از زمان هستیم و امیدواریم بقیه امور هم به همین صورت پیگیری شود.

وی افزود: در بخش پیش‌ثبت‌نام‌ها و ثبت‌نام و بررسی توسط هیأت‌های اجرایی و نظارت، کارها انجام و قرار شده در روز پنجشنبه نتایج بررسی صلاحیت‌ها به داوطلبان اعلام شود و فرمانداری‌ها این موضوع را به کاندیداها در شهرستان‌ها اعلام خواهند کرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه خاطرنشان کرد: دو روز فرصت هست تا داوطلبانی که از موضع هیأت نظارت، عدم احراز یا عدم تأیید صلاحیت اخذ کرده‌اند، نسبت به این رأی هیأت‌های نظارت شکایت کنند.

شاهچراغی تصریح کرد: همان طور که مستحضر هستید، پیش‌ثبت‌نام‌ها الکترونیکی و ثبت‌نام‌ها هم الکترونیکی بود و در شعب نیز کارهای الکترونیکی شدن آن‌ها انجام شده است.

وی در ادامه گفت: بعضی از شعبه‌های ما که بیش از یک دهه ثابت بوده و تمام شعبی که تا الآن قریب به ۵۹ هزار شعبه در سامانه وزارت کشور ثبت شده، قرار است شرایط را برایشان تسهیل کنیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود:بعضی جاها مثل بیمارستان و پالایشگاه و سربازخانه‌ها که محل تجمع هستند، برنامه‌ریزی‌های آن‌ها انجام شده و هیأت‌های اجرایی موظفند وضعیت‌ها را در شهرستان‌ها بررسی و به ستاد انتخابات استان گزارش داده و بعد آن را به تهران منتقل کنند.

شاهچراغی گفت: نیروهای مسلح هم قرار است مباحث امنیتی انتخابات را پیگیری کنند و بحث معرفی ناظرها از نهادهای مختلف در حال انجام است.

وی افزود: برای انتخابات ۷۱ میلیون تعرفه چاپ کردیم و تمام کدهای امنیتی در آن چاپ و دستگاه‌های احراز هویت به استان‌ها ارسال شده و کدگذاری شده و نرم‌افزار ثبت احوال هم بارگزاری شده است.

رئیس ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: اگر همین الآن ۴۸ ساعت قبل به ما بگویند انتخابات را برگزار کنید، ما آمادگی برگزاری را داریم.

شاهچراغی افزود : ما با احزاب مختلف تا به امروز چندین جلسه داشتیم و احزابی که فعال هستند و قانونی فعالیت می‌کنند دنبال لیست هستند و فضای انتخاباتی خود را دنبال می‌کنند.

وی تصریح کرد: شورای نگهبان و دیگر نهادها، همه و همه به وظایف خود عمل می‌کنند و ان‌شاءالله شرایط برای یک مشارکت حداکثری در انتخابات فراهم خواهد بود.

معاون سیاسی وزیر کشور، گفت: در ثبت‌نام این دوره به نسبت سال ۹۸، سه درصد رشد داشتیم و در بحث بانوان هم شاهد افزایش حضور بانوان بودیم و بخش عمده‌ای از بانوان جوان‌تر هم حضور پیدا کردند.

شاهچراغی گفت: قریب به ۴۵ روز در مجموع هیأت نظارت و شورای نگهبان به نظر آن‌ها افزوده شده و این به نفع داوطلبان شده تا حق کسی ضایع نشود، واقعا قانون جدید نواقص قبل را برطرف کرده است.

وی افزود: امیدواریم مجلس برخودار از نمایندگانی صالح و امین مردم باشد و هم حقی از داوطلبان ضایع نشود و دستگاه‌ها برابر قانون نظر بدهند که ان‌شاءالله یک مجلس قوی داشته باشیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور، گفت: در قانون جدید عدم تأیید و عدم احراز هم اضافه شده و جدای از مراکز پنج‌گانه، تحقیقات محلی هم اضافه شده است و از ۲۰۸ حوزه انتخابیه تقریبا از ۳۲ حوزه فقط گلایه‌هایی مطرح شده است.

شاهچراغی در ادامه، خاطرنشان کرد: یکی از شرایط داوطلبان برای تأیید این بوده که کاندیداها حداقل پنج سال سابقه مدیریت داشته باشند و این یکی از موضوعات مهم است، کسی که در هیأت اجرایی رد شده می‌تواند در هیأت نظارت مورد تأیید قرار گیرد.

شاهچراغی تصریح کرد: عمده تفاوت‌های قانون فعلی انتخابات با قانون قبلی در بحث ثبت‌نام است، به‌طوری که قبلاً حضوری بوده، اما در قانون جدید مجازی شده و پیش‌ثبت‌نام را قبلا نداشتیم که الآن قانون پیش‌ثبت‌نام تعریف کرده است.

وی افزود: ما هیأت مرکزی را هم قبلا نداشتیم، اما الان داریم، در قانون قبل شناسنامه رأی‌دهندگان هنگام رأی‌دهی ممهور به مهر می‌شد، اما الآن افراد با گذرنامه، گواهینامه، شناسنامه، کارت ملی و با هر مدرک هویتی می‌توانند رأی دهند.

رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: در مباحث عدالت انتخاباتی کار خوبی که صداوسیما برنامه‌ریزی کرده، برای همه حوزه‌های انتخابیه پهنای باند تلویزیونی در نظر گرفته که جای قدردانی دارد و در این مورد با پیام‌رسان‌های داخلی توافقاتی صورت گرفته که پای کار بیایند و این‌ها موارد عمده‌ای است که در قانون دیده شده است.

شاهچراغی افزود: به داوطلبانی که در مرحله آخر قطعی می‌شود که تأیید شده‌اند می‌گویند که شماره حساب اعلام کنند تا معلوم شود از کجا موارد مالی به یک داوطلب داده می‌شود.

وی یادآور شد: هر فضای عمومی در هر منطقه‌ای از شهرستان‌ها برای جلسات انتخاباتی در کل کشور می‌توانند در اختیار کاندیداها قرار گیرند و ما این موضوع را به استانداری‌ها ابلاغ کرده‌ایم، همه اماکن در کل کشور احصا و تعریف هم شده که به چه صورت می‌تواند استفاده شود.

معاون سیاسی وزیر کشور افزود: هر جایی که از محل اعتبار دولت استفاده کند در راستای این موضوع انتخابات پای کار می‌آید که مردم بهتر داوطلبان را بشناسند، برای نمایندگان فعلی وظایفی که ناشی از نمایندگی تعریف شده، اشکالی ندارد و انتخاباتی و تخلف محسوب نمی‌شود، اما اگر از برنامه‌ای برداشت کار انتخاباتی بشود، باید برخورد صورت گیرد.

شاهچراغی تصریح کرد: همه مجموعه‌های نظارتی و ستادهای انتخاباتی استان‌ها موظفند نظارت تا و رصدها را انجام دهند.

وی عنوان کرد: شورای نگهبان انتخابات هر حوزه را تأیید می‌کند و اگر داوطلبی شرایط قانونی مثل تخریب کردن افراد را که قانون جرم‌انگاری کرده انجام دهد، شورای نگهبان می‌تواند انتخابات آن حوزه را تأیید نکند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در رابطه طرفداری نکردن مجریان انتخابات از شخص یا گروهی خاص، خاطرنشان کرد: این یک وظیفه شرعی است و از لحاظ قانونی یک مجری انتخابات باید بی‌طرفی خود را انجام دهد، بی‌طرفی خط قرمز ما است و گزارش‌هایی که از سراسر کشور برای این موضوعات برای ما ارسال شود، حتما مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شاهچراغی افزود : برای انتخابات صندوق‌های الکترونیکی پیشنهاد داده شده و در اولین فرصت تعیین تکلیف می‌شود و هیأت نظارت و شورای نگهبان قرار است این موضوعات را بررسی کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پایان خاطرنشان کرد: بیش از چهار هزار شعبه اخذ رأی نسبت به دوره قبل اضافه کردیم و در مجموع همه اقدامات مؤثری که باید برای پرشور برگزار شدن انتخابات صورت گیرد، اتفاق افتاده است./فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | واکنش تحسین‌برانگیز راننده‌های ایرانی هنگام شنیدن صدای آژیر آمبولانس