10 فایده آب سیب برای ارگان های بدن


10 فایده آب سیب برای ارگان های بدن

رکنا: خواص آب سیب را در طب سنتی و پزشکی مدرن بیان کرده ایم.

تاثیرات آب سیب بر سلامت دستگاه گوارش

تاثیرات آب سیب بر سلامت دستگاه گوارش

به گزارش رکنا، از فواید سیب برای سلامتی و زیبای هر چیزی بگوییم کم است. زیرا این میوه خوشمزه و خوش رنگ فواید بسیار زیادی دارد و به همین دلیل توصیه می‌شود، روزانه حداقل یک عدد از آن را مصرف کنید. در مطالعات مختلف مشخص شده است که مصرف آب سیب با کاهش وزن، سطح چربی بدن، کلسترول و خطر ابتلا به دیابت و فشار خون مرتبط است. این موارد تنها گوشه‌ای از تاثیرات آب سیب بر سلامت دستگاه گوارش به شمار می‌رود. از طرفی دیگر قیمت سیب مناسب و تهیه آب آن بسیار راحت و به صرفه است. در ادامه این مطلب از مجله سلامت محور فیت کلاب به بررسی خواص آب سیب برای دستگاه گوارش خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

برای تعداد زیادی از افراد که سبک زندگی سالمی دارند، خوردن سیب یا نوشیدنی یک لیوان از آب آن جزو عادات روزانه و رژیم غذایی است. معمولا برای این دسته از افراد مهم نیست که یک لیوان آبمیوه چند کالری دارد. در همین راستا آیا می‌دانید در یک لیوان آب سیب از هر ماده مغذی چقدر وجود دارد و این آبمیوه چند کالری دارد؟ در جدول زیر مشخصات یک لیوان آب سیب مشخص شده است.

محتویات آب سیب مقدار در 240 میلی‌لیتر

کالری 110

کربوهیدرات 28 گرم

ویتامین C 78 میلی‌گرم

پتاسیم 300 میلی‌گرم

سدیم 36 میلی‌گرم

به غیر از این مواد آب سیب حاوی مقادیری ویتامین‌های گروه B، آهن، کلسیم و مس است که بدن به آن‌ها نیاز دارد. در ادامه با توجه به این مواد به تاثیرات آب سیب بر سلامت دستگاه گوارش و دیگر ارگان‌های بدن آشنا خواهیم شد.

خواص آب سیب

1. خواص آب سیب برای تقویت سیستم ایمنی بدن

آب سیب حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین C است که برای سیستم ایمنی بدن ضروری است. ویتامین C سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی از بدن در برابر استرس اکسیداتیو و التهاب محافظت خواهد کرد. به همین دلیل توصیه می‌شود که افراد در صورت بروز علائم بیماری‌های میکروبی و ویروسی یا قرارگیری در شرایط خطر (معرض بیماری) آب سیب مصرف کنند. همچنین مصرف آب سیب برای کودکان بسیار مفید و مقوی است.

2. مهم‌ترین تاثیرات آب سیب بر سلامت دستگاه گوارش و بهبود عملکرد این سیستم

سیب حاوی اسیدی به نام اسید مالیک (malic acid) است که احتمال دارد به هضم غذا و بهبود عملکرد کبد کمک کند. این آبمیوه، وقتی با فیبر و سایر مواد معدنی محرک ترکیب شود، علائم یبوست، گرفتگی عضلات، نفخ و اسهال را کاهش می‌دهد. همچنین در آب سیب ماده‌ای به نام سوربیتول (sorbitol) وجود دارد که به صاف شدن دستگاه گوارش کمک کرده و عبور مدفوع را آسان می‌کند.

در منابع مختلفی از سیب به عنوان بهترین میوه برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش نام برده‌اند. زیرا فیبر موجود در این میوه بالا است و به تحریک روده‌ها و افزایش حجم مدفوع برای دفع راحت‌تر کمک می‌کند.

3. خواص آب سیب برای سلامت قلب و عروق

ریز مغذی‌های موجود در آب سیب ممکن است به کاهش سطح کلسترول بد (لیپوپروتئین با چگالی کم) در خون کمک کنند. اما برای اثبات این اثرات به مطالعات بیشتری نیاز است. باید این گونه عنوان کرد که کاهش کلسترول به این معنی است که قلب سالم‌تر عمل خواهد بود. زیرا کلسترول با چسبیدن به دیواره رگ‌ها، فضای عبور خون را تنگ کرده و همین موضوع پمپاژ خون را سخت می‌کند. پس وقتی کلسترول کم باشد، پمپاژ خون راحت و قلب بهتر کار خواهد کرد.

4. تاثیرات آب سیب بر سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از سرطان

مصرف مداوم آب سیب خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش می‌دهد. همچنین در صورت ابتلا به انواع سرطان، مصرف آب سیب به کاهش شدت علائم کمک خواهد کرد. مطالعات نشان می‌دهند که نوشیدن آب سیب یا خوردن میوه آن، خطر ابتلا به سرطان ریه و روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

برای کمک به تاثیرات آب سیب بر سلامت دستگاه گوارش باید موارد زیر را رعایت کنید:

متناسب نگه داشتن وزن بدن

فعال بودن و ورزش کردن

رژیم غذایی سالم و مقوی

کاهش استرس

مصرف آب سیب با خواص آنتی اکسیدانی به دلیل وجود ویتامین C و پلی فنول‌ها، برای جلوگیری از سرطان عالی است.

5. مصرف آب سیب برای سلامت و زیبایی پوست

خواص آنتی اکسیدانی ویتامین C در آب سیب به موارد زیر کمک خواهد کرد:

التیام سریع زخم‌ها

لخته شدن خون به موقع

سالم نگه داشتن سلول‌های پوستی و عملکرد آن‌ها

بازسازی و ترمیم پوست

این خواص آب سیب برای سلامتی و زیبایی پوست بسیار مفید خواهند بود.

6. مصرف آب سیب برای افزایش متابولیسم و کمک به کاهش وزن

بر اساس تحقیقات انجام شده خوردن آب سیب می‌تواند به موارد زیر کمک کند:

کاهش وزن

کاهش سطح چربی بدن

کم شدن میزان کلسترول بد

کاهش خطر ابتلا به دیابت و فشار خون (از عوامل خطر در ابتلا به سندرم متابولیک)

پس با توجه به این موارد، مصرف آب سیب متابولیسم را بهبود بخشیده و به محافظت از قلب و عروق نیز کمک می‌کند.

7. خواص آب سیب در محافظت از مغز با افزایش سن

آنتی اکسیدان‌های پلی فنولیک موجود در آب سیب از مغز در برابر آسیب‌های ناشی از مواد شیمیایی ناپایدار (رادیکال‌های آزاد) محافظت می‌کنند. طبق برخی تحقیقات مشخص شده است که مصرف آب سیب برای جلوگیری از مرگ سلول‌های مغزی و ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون مفید است. به همین دلیل در تمام طول زندگی، مصرف آب سیب پرفایده خواهد بود.

8. هیدراتاسیون کردن بدن با کمک خواص آب سیب

مصرف آب سیب ارگانیک بدون هیچ گونه مواد نگهدارنده و شیمیایی، منبعی عالی برای هیدراتاسیون بدن است. همچنین این نوشیدنی خوشمزه برای تامین و تنظیم الکترولیت‌های بدن در دوران بیماری بسیار عالی خواهد بود. به همین دلیل مصرف آب سیب در دوران بیماری توصیه می‌شود.

9. کمک به رشد مو با مصرف آب سیب طبیعی

سیب حاوی ویتامین‌های مختلفی است که به رشد مو و سلامت پوست سر کمک می‌کنند. به همین دلیل مصرف آب سیب برای کمک به پرپشتی، سلامتی و رشد موها مفید خواهد کرد. البته توجه داشته باشید که در مصرف آب سیب زیاده روی نکنید.

10. کاهش رفلاکس اسید معده با مصرف درست و به اندازه آب سیب

رفلاکس اسیده معده به این معنی است که غذایی که می‌خوریم، از طریق مری برمی‌گردد. در این حالت فرد دچار درد، ناراحتی و سوزش سر معده و مری خواهد شد. یکی از راه‌های کاهش رفلاکس اسید معده، مصرف آب سیب به صورت روزانه است. زیرا این آبمیوه طبیعی به کنترل رفلاکس اسید کمک می‌کند. زیرا در آب سیب مقادیر بالایی فیبر وجود دارد.

منبع: فیت کلاب


10 فایده آب سیب برای ارگان های بدن

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)