چالش‌های مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها را جدی بگیریم


چالش‌های مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها را جدی بگیریم

متخصص بیماری‌های عفونی و تب دار اظهار کرد: یکی از چالش‌های موجود در درمان بیماری‌های عفونی مقاومت دارویی در نتیجه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها است و همین سبب می‌شود مصرف داروی خوراکی به درمان بیمار کمک نکند.

دکتر فاطمه غنی پور در رابطه با مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها عنوان کرد: مصرف هر دارویی می‌تواند با داروهای دیگر تداخل داشته باشد از طرفی امکان ممنوعیت مصرف برخی داروها در شرایط خاص بیمار وجود دارد.

متخصص بیماری‌های عفونی و تب دار بیان کرد: داروها باید در جای خود مصرف شوند تا خاصیت درمانی داشته باشند و این پزشکان هستند که با توجه به تخصص‌شان درمان درست و تداخلات دارویی را تشخیص می‌دهند؛ لذا مردم نباید خودسرانه و بدون تشخیص و تجویز پزشک هیچ دارویی از جمله آنتی بیوتیک‌ها را مصرف کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌های عفونی می‌تواند ویروسی باشد که در این صورت اصلاً نیازمند درمان با مصرف آنتی بیوتیک‌ها نیستیم، ادامه داد: با در نظر گرفتن چگونگی شرایط بیمار و اینکه عفونت از چه نوع باکتری است، نوع و دز مصرف آنتی بیوتیک تعیین می‌شود.

غنی پور اظهار کرد: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها علاوه بر ایجاد تداخلات دارویی و تحمیل عوارض متعدد، باعث ایجاد مقاومت دارویی می‌شود؛ یکی از چالش‌های موجود در درمان بیماری‌های عفونی مقاومت دارویی است و همین سبب می‌شود مصرف داروی خوراکی به درمان بیمار کمک نکند.

متخصص بیماری‌های عفونی و تب دار بیان کرد: گاهی مقاومت در برابر آنتی بیوتیک‌ها به حدی است که بستری بیمار و داروی تزریقی هم جوابگو نیست و حتی این امکان وجود دارد که به واسطه مقاومت میکروبی شاهد مرگ بیمار باشیم.

وی با اشاره به اینکه نهادهای علمی به عدم مصرف خودسرانه داروها تاکید دارند، عنوان کرد: توصیه می‌کنیم که بیماران به هیچ عنوان برای تجویز آنتی بیوتیک به پزشک اصرار نکنند؛ زیرا مصرف آنتی بیوتیک‌ها در بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا تاثیر درمانی ندارد.

غنی پور تاکید کرد: مهم‌ترین نگرانی که در خصوص مصرف آنتی بیوتیک‌ها وجود دارد، به وجود آمدن پدیده مقاومت دارویی در اثر استفاده بیش از حد و یا نادرست آنتی‌بیوتیک‌ها است که عواقبی همچون افزایش احتمال ابتلاء به عفونت‌های شدید، عوارض دارویی شدید، افزایش طول مدت بستری شدن در بیمارستان، افزایش تعداد دفعات نیاز به ویزیت پزشک و افزایش هزینه‌های درمان را برای ما به همراه خواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ وقتی فرامرز قریبیان و زن جوانش مهمانی به خونه گوگوش رفتند!