علائم اصلی عفونت های حاد گوش میانی در کودکان


علائم اصلی عفونت های حاد گوش میانی در کودکان

دانشیار گوش وحلق وبینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  ، با بیان اینکه یکی از شایع ترین مشکلات گوشی در فصل سرما عفونت های حاد گوش میانی در کودکان است اظهار کرد: درد شدید در ناحیه گوش و افت شنوایی، می تواند از علائم اصلی این عفونت باشد و در مواقعی ممکن است موجب پاره‌گی پرده گوش شود که در بیش از 95 درصد موارد، این پاره‌گی خود بخود ترمیم می شود و جای نگرانی نیست.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر شهریارمحمدرضا شریفیان، متخصص گروه گوش و حلق و بینی ضمن اشاره به افزایش مشکلات گوشی در فصل سرما و عفونت های حاد گوش میانی بویژه در بین اطفال خاطر نشان کرد: کودکان با رفتن به مهد، پیش دبستانی یا مدرسه و قرار گرفتن در محیط های پر ازدحام باعث انتقال سریع بیماری های ویروسی و باکتریال می شوند، همچنین آلودگی هوا، آلرژی و حساسیت ها رو به افزایش است که سبب می شود تا کودکان سنین 2تا7-8 سال که به لحاظ آناتومی لوزه‌ی سوم آنها بزرگ است، دچار عفونت های مکرر گوش شوند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: علائم این بیماری با توجه به سن کودک می تواند متفاوت باشد، دراطفال که نمی توانند مشکل گوشی را ابراز کنند، علائمی همچون بیقراری، خودداری از خوردن شیر، بردن دست به سمت گوش دیده می شود و در کودکان بزرگتر، تب ، بیقراری و کاهش اشتها مشهود است؛ همچنین از علائم اصلی این بیماری می توان به درد شدید در ناحیه گوش و افت شنوایی که به صورت یک یا دو طرفه می تواند، بروز کند، اشاره کرد.

دکتر شریفیان همچنین متذکر شد: یک نشانه که باعث نگرانی و اضطراب والدین می شود، ترشحات خون آبه و خارج شدن چرک از گوش کودک است. این ترشحات ناشی از عفونتی است که در پشت پرده گوش جمع شده و موجب سوراخ شدن پرده و خروج آنها می شود. نکته مهم این است که ترشحات خون آبه و عفونت گوش، در صورتی که به خوبی مراقبت و درمان شود، هیچ عارضه حادی نخواهد داشت، بر خلاف تصور والدین، سوراخ شدن پرده همراه با عارضه و یک نقص عضو جدی نیست و در این شرایط باید به متخصص مربوطه مراجعه شود.

متخصص گوش، حلق و بینی تاکید کرد: پس از معاینات تخصصی و تجویز آنتی بیوتیک خوراکی و موضعی، توصیه بر این است که والدین مراقبت های لازم را انجام دهند تا به مدت یک ماه آب به داخل کانال گوش کودک نفوذ نکند و در این فاصله پرده گوش کودک ترمیم شود. برای این کار می توان پنبه آغشته به وازلین یا هر پمادی را به بزرگی کانال گوش که مانع ورود آب به آن شود چرب کرد و نیز در زمان استحمام سر کودک کامل زیرآب قرار نگیرد که مانع از ورود آب به داخل گوش شود، چون ورود آب به گوش درزمان استحمام مانع از ترمیم خود به خود پرده گوش می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین گفت: در مواردی که کودک مبتلا به سرخجه، اوریون، مخملک یا بیماری شدید تب دار می شود، گاهی پارگی پرده گوش وسعت پیدا می کند که البته در این شرایط هم، به ندرت در آینده نیاز به ترمیم جراحی پیدا می کند و لذا، بیش از 90تا 95 درصد سوراخ هایی که در پرده گوش به دنبال عفونت های حادگوش میانی رخ می دهد، خود به خود ترمیم می شود و جای نگرانی نخواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خداحافظی معلم با دانش آموزان