چین نفت روسیه را جایگزین ایران کرده است / تحریم ها رفع نشود سال سختی خواهیم داشت


چین نفت روسیه را جایگزین ایران کرده است / تحریم ها رفع نشود سال سختی خواهیم داشت

رکنا اقتصادی: فشار آمریکا بر روسیه بیشتر شده و حالا روسیه تنها بازاری که برای نفت خود دارد چین است. رابطه نزدیک سیاسی این دو کشور بر ایران اولویت دارد و حالا شرکت نفت ایران باید دنبال مشتریان جدیدی باشد.

به گزارش رکنا، خبرگزاری رویترز روز جمعه گزارشی منتشر کرد که ایران تصمیم گرفته 6 تا 8 دلار از تخفیفی که در هر بشکه به چین می داده است را کم کند و به نظر می رسید با کاهش خرید نفت چین از ایران مدیران نفتی تصمیم گرفتند که میزان تخفیف را نیز کم کنند.

این در حالی است که شرایط اقتصادی چین مانند سالهای قبل نیست و رشد اقتصادی این کشور کاهشی شده است و حتی میزان بیکاری در این کشور 1.5 میلیاردی افزایش داشته است. از سوی دیگر تنش های منطقه ای با کره جنوبی و ژاپن و همچنین تقابل سیاسی این کشور با آمریکا بر سر تایوان سبب شده که فشارها به حداکثر برسد آنقدر که روسای جمهور آمریکا و چین دو دور مذاکرات فشرده انجام دادند و به یک سری توافقات پشت پرده رسیدند که به نظر می آید بخشی از این توافقات در مورد ایران بوده است.

مرتضی بهروزی فر نایب رئیس انجمن اقتصاد انرژی در گفتگو با رکنا در خصوص انتشار گزارش هایی از کاهش خرید نفت چین از ایران گفت: معمولا افزایش یا کاهش خرید کالاها اعم از نفتی و یا غیر از آن تحت شرایط قیمتی و مدت تحویل است اما به نظر من این بار این کاهش خرید دلایل سیاسی دارد.

وی ادامه داد: فشارهای آمریکا و اروپا بر روسیه بیشتر شده است و حلقه تحریم های اقتصادی نیز تنگ تر شده، روسیه نیز برای مقابله با این محدودیت ها در کالاهای تولیدی خود مانند فولاد، مواد معدنی و نفت تخفیف های ویژه اعمال کرد اما به نظر می رسد در حوزه نفت این تخفیف ها دیگر جذابیت ندارد و شرکتهای نفتی از ترس جریمه های آمریکا و اروپا سمت نفت روسیه نمی روند.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی افزود: تنها بازاری که برای روسیه مانده چین است، این در حالی است که چین عمده نفت خود را از ایران تامین می کند، زیرا تخفیف هایی که ایران می دهد هیچ کشور نفتی اعمال نمی کند، اما با این وجود شرکت های بزرگ چینی از خرید نفت ایران امتناع می کنند و شرکت های چینی کوچک از ایران نفت خریداری می کنند.

وی ادامه داد: تحلیل من این است که این بار موضوع دیگر اقتصادی نیست و چین برای حمایت از روسیه به شرکتها دستور داده که نفت مورد نیاز خود را از روسیه خریداری کنند.

بهروزی فر در پاسخ به این سوال که اگر تحریم ها لغو شود آیا ایران به جایگاه دومی خود در اوپک باز خواهد گشت یا خیر گفت: ما تجربه این شرایط را داریم، زمانی که برجام امضا شد و دیگر مشکلی برای فروش نفت نداشتیم 6 ماه زمان برد تا جایگاه خود را در اوپک پس بگیریم اما این بار مسئله فرق می کند و شرایط به گونه دیگری است.

وی افزود: زمان تحریم ها اینبار طولانی تر و شدت آن نیز بیشتر است. این نکته را نیز باید در نظر داشت که صنعت نفت ما در 40 سال اخیر همواره تحت فشار بوده که اوج آن در 10 سال اخیر بوده است از سوی دیگر سرمایه گذاری مناسبی در حوزه های این صنعت صورت نگرفته و مشخص نیست که چقدر زمان لازم است به تولید قبل از تحریم ها برسیم.

وی در خصوص تحقق درآمدهای نفتی در سال جاری و میزان آن در بودجه سال آینده گفت: این که چقدر درآمدهای نفتی محقق شده می توان از تغییراتی که در اطرافمان صورت گرفته متوجه شد، این که چقدر وضعیت زندگی و امکانات رفاهی مردم بیشتر شده معیار درستی برای تحقق درآمدهای نفتی کشور است. برای سال آینده نیز با توجه به اتفاقات روسیه و تخفیف های عجیب و غریب این کشور اگر با دنیا تعامل نکنیم و تحریم ها رفع نشود سال سختی در حوزه درآمدهای نفتی خواهیم داشت.

اظهارات این کارشناس انرژی در حالی است که در بودجه سال آینده میزان فروش نفت روزانه 1 میلیون 350 هزار بشکه به قیمت هر بشکه 65 یورو در نظر گرفته شده است.


چین نفت روسیه را جایگزین ایران کرده است / تحریم ها رفع نشود سال سختی خواهیم داشت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیسی دستور داده تا 3 میلیارد یورو در اختیار نیرو‌های مسلح قرار داده شود