چهار شرط جدید ثبت نام خودرو در قالب دستورالعمل اصلاحی به وزارت صمت ابلاغ شد


چهار شرط جدید ثبت نام خودرو در قالب دستورالعمل اصلاحی به وزارت صمت ابلاغ شد

به تازگی دستورالعمل جدیدی برای بازار خودرو به وزارت صمت ابلاغ شده است که محتوای آن به ۴ تغییر مهم در شرایط ثبت‌نام خودرو اشاره می‌کند. طبق ماده ۴ دستورالعمل مصوب در تاریخ ۱۶ دی‌ماه ۱۴۰۲، افرادی که دارای یک پلاک انتظامی فعال...

به تازگی دستورالعمل جدیدی برای بازار خودرو به وزارت صمت ابلاغ شده است که محتوای آن به ۴ تغییر مهم در شرایط ثبت‌نام خودرو اشاره می‌کند.

طبق ماده ۴ دستورالعمل مصوب در تاریخ ۱۶ دی‌ماه ۱۴۰۲، افرادی که دارای یک پلاک انتظامی فعال هستند، به شرط اینکه عمر خودروی آن‌ها بالای ۵ سال باشد، قادر به ثبت‌نام و خرید خودرو هستند. به بیان بهتر، ممنوعیت ثبت‌نام و خرید خودرو برای متقاضیان دارای پلاک فعال برای خودروی بالای ۵ سال کارکرد، برداشته شده است.

تغییر دوم خطاب به عرضه‌کننده خودرو و در رابطه با در رهن گرفتن سند ماشین است. طبق قانون جدید، روش‌های بازدارنده جهت جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یک سال، از جمله در رهن گرفتن سند خودرو حذف می‌شوند. یعنی به محض عقد قرارداد، تسویه نهایی و ثبت سند، خریدار در هر زمان قادر به فروش ماشین خود است.

تغییرات سوم و چهارم مربوط بلوکه سازی پول برای شرکت در روش‌های فروش فوری، فوق‌العاده و پیش‌فروش است. طبق دستورالعمل مصوب در دی‌ماه، در روش‌های فروش فوری و فوق‌العاده، ۵۰ درصد مبلغ خودرو (بر اساس بخشنامه اعلامی) می‌بایست در حساب بانکی متقاضی موجود بوده و تا پس از خرید خودرو، امکان برداشت آن وجود نداشته باشد.

همچنین در طرح‌های پیش‌فروش، مبلغ پیش‌پرداخت (بر اساس بخشنامه اعلامی) می‌بایست در حساب بانکی متقاضی موجود بوده و تا پس از خرید خودرو، غیر قابل‌برداشت باشد. طبق تبصره ۱ ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کننده، مبلغ پیش‌پرداخت حداکثر می‌تواند ۵۰ درصد مبلغ فروش خودرو در زمان اجرای طرح باشد.

در این دستورالعمل علاوه بر چهار شرط ثبت‌نام خودرو توسط مردم، صراحتا قید شده است که قیمت کلیه خودروهای وارداتی توسط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محاسبه شده و به اطلاع وزارت صمت رسانده می‌شود. وزارت صمت موظف به ابلاغ قیمت‌های اعلامی به عرضه‌کنندگان خودرو، و عرضه‌کنندگان خودرو ملزم به تبعیت از قیمت اعلامی هستند.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس نوشته و متن روز جهانی دوقلوها | 25 عکس نوشته و پیامک تبریک روز جهانی دوقلوها