میراث فرهنگی: تپه 7 هزارساله دست نخورده است، یک تپه دیگر را صاف کردند + صوت


میراث فرهنگی: تپه 7 هزارساله دست نخورده است، یک تپه دیگر را صاف کردند + صوت

معاون میراث فرهنگی استان تهران گفت: تپه ای که از بین رفته ، یک تپه ماهور طبیعی بوده است و تپه ای که در آن کاوش شده است، حفظ شده است و برداشتی از آن صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در چند روز گذشته خبری در خصوص صاف شدن یک تپه 7 هزارساله در شهرری در رسانه ها و فضای مجازی منتشر شد. در خبرها آمده بود که تپه باستانی و 7000 ساله قمی آباد، در شهرری که سفال های پیش از تاریخی نیز در آن کشف شده است، با مجوز میراث فرهنگی با خاک یکسان شده است.

حسن سعادتی معاون میراث فرهنگی استان تهران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا در خصوص این تپه قمی آباد گفت: تپه ای که از بین رفته ، یک تپه ماهور طبیعی بوده است و تپه ای که در آن کاوش شده است، حفظ شده است و برداشتی از آن صورت نگرفته است.

وی همچنین تاکید کرد: در سال 1397 از این تپه طبیعی بازدید شده بود که طی آن هیچ اثر تاریخی در این تپه یافت نشده بود.

معاون میراث فرهنگی استان تهران خصوص اینکه این تپه را چه کسی صاف کرده و هدف آن چه بوده است گفت: موقوفه بوده است. احتمالا برای کشاورزی صاف شده است.

گفتنی است سخنان حسن سعادتی در حالی مطرح است که قدیر افروند، مدیر پایگاه ملی ری، نیز با بیان اینکه این مکان مربوط به زمین‌های موقوفه بود، ابراز کرد: این موضوع را مسئولان میراث فرهنگی پیگیری کردم که گفتند؛ «تپه ثبت ملی نبود» و به همین دلیل مجوز تخریب صادر شده است.

مدیر پایگاه ملی ری خاطرنشان کرد: مگر می‌شود به صرف اینکه یک اثر ثبت ملی نیست، تخریب شود؟ در این صورت سایر آثار باستانی هم که ثبت ملی نیستند، می‌توانند مجوز تخریب بگیرند؟ البته که وقتی درخصوص ثبت اثر احساس مسئولیت نکردند در مورد تخریب هم احساس مسئولیت نمی کنند.


میراث فرهنگی: تپه 7 هزارساله دست نخورده است، یک تپه دیگر را صاف کردند + صوت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان