ناسا هم تأیید کرد؛ 2023 گرم‌ترین سال ثبت‌شده در تاریخ بوده است!


ناسا هم تأیید کرد؛ 2023 گرم‌ترین سال ثبت‌شده در تاریخ بوده است!

دیجیاتو نوشت: به گفته ناسا، دمای جهانی در سال گذشته میلادی نسبت به دهه ۱۸۸۰ و زمان آغاز اندازه‌گیری دما، ۲.۵ درجه گرم‌تر بوده است.

ناسا گزارش سالانه دمای جهانی خود را با همکاری اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) منتشر کرده که طبق آن، ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال ثبت‌شده از زمان شروع اندازه‌گیری دما در سال ۱۸۸۰ بوده است. به گفته ناسا، دمای جهانی در سال گذشته میلادی تقریباً ۲.۱ درجه فارنهایت (۱.۲ درجه سانتیگراد) بالاتر از میانگین دوره پایه ناسا، یعنی از ۱۹۵۱ تا ۱۹۸۰ بوده و همچنین نسبت به دهه ۱۸۸۰، ۲.۵ درجه گرم‌تر بوده است.

«بیل نلسون»، مدیر ناسا در بیانیه این آژانس گفت: «گزارش دمای جهانی ناسا و NOAA همان چیزی را تأیید می‌کند که سال گذشته میلیاردها نفر در سراسر جهان تجربه‌اش کرده‌اند. ما با بحران آب‌وهوایی مواجه هستیم؛ از گرمای شدید، آتش‌سوزی‌ها و بالاآمدن سطح آب دریاها می‌توان نتیجه گرفت که زمین درحال تغییر است.»

ناسا هم تأیید کرد؛ 2023 گرم‌ترین سال ثبت‌شده در تاریخ بوده است!

در سال ۲۰۲۳، صدها میلیون نفر در سراسر جهان گرمای شدیدی را تجربه کردند و از ژوئن تا دسامبر، هر ماه با یک رکورد جهانی در این زمینه مواجه بوده‌ایم. جولای به‌عنوان گرم‌ترین ماه سال گذشته ثبت شده است. علاوه بر ناسا، کارشناسان برنامه تغییرات اقلیمی کوپرنیک اتحادیه اروپا (CS۳) نیز هفته گذشته ۲۰۲۳ را به‌عنوان گرم‌ترین ماه ثبت‌شده در تاریخ اعلام کرده بودند.

«گاوین اشمیت»، مدیر مؤسسه مطالعات فضایی گادرد می‌گوید: «گرمای استثنایی که تجربه می‌کنیم، چیزی نیست که قبلاً در تاریخ بشر رخ داده باشد. این اتفاق اساساً از انتشار سوخت‌های فسیلی به‌دست آمده است و ما اثرات آن را در امواج گرما، بارندگی شدید و سیل‌های ساحلی می‌بینیم.»

از پدیده‌های آب‌وهوایی سال گذشته که به افزایش دمای جهانی کمک زیادی کردند، لانینا (La Niña) و ال‌نینو بودند که اشمیت درباره آن‌ها می‌گوید: «پدیده جوی سرد La Niña ابتدا در مناطق گرمسیری اقیانوس آرام شروع به کار کرد و تا ماه مارس ادامه داشت. سپس در ماه می، ما پیشرفت ال‌نینو (که مرحله گرم آن چرخه است) را مشاهده کردیم. این دو پدیده معمولاً بر دماهای سال بعد تأثیر می‌گذارند؛ اما چیزی که در سال ۲۰۲۳ تجربه کردیم، این بود که به‌نظر می‌رسد دمای جهانی با رویداد ال‌نینو بسیار بیشتر از چیزی که قبلاً دیده‌ایم افزایش پیدا می‌کند.»

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1860405

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هوافضا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا