ماموریت بزرگِ مورایس برای ساخت سپاهان افسانه ای


ماموریت بزرگِ مورایس برای ساخت سپاهان افسانه ای

قوانین مربوط به سقف بودجه سپاهانِ مورایس را با تغییرات زیادی در نیم فصل دوم مواجه خواهد کرد.

مشکلات مربوط به قوانین سقف بودجه خیلی زود و یک‌ روز پیش از هفته اول مسابقات گریبان سپاهان را گرفت و عیسی آل‌کثیر و برایان دابو از دسترس کادر فنی خارج شدند. در چهار هفته هنوز کارت بازی آل‌کثیر و دابو صادر نشده بود، که حکم سنگینی علیه سپاهان با شکایت 3 باشگاه مدعی و پیکان صادر شد. آنها 4 مسابقه ابتدایی را برده بودند ولی با حکم کمیته انضباطی 4 امتیاز از آنها کم شد و 6 بازیکن هم مجبور به اصلاح قراردادهایشان شدند.

*روزهای خوش سپاهان و حسادت رقبا

در ادامه با صدور مجوز بازی عیسی و دابو، حضور 6 بازیکنی که قراردادشان نیاز به اصلاح داشت در ترکیب اصلی و بازگرداندن 4 امتیاز به سپاهان این تصور ایجاد شد که مدیران باشگاه سپاهان اگرچه قانون را رعایت نکردند، ولی موفق شدند تیمی قدرتمند را مهیای مسابقات کنند.

*با این حال مشکلات هنوز در راه بودند ...

هنوز جدول لیگ به بازگشت 4 امتیاز سپاهان عادت نکرده بود، که یک شب قبل از بازی با گل‌گهر اجازه بازی از 6 بازیکن سپاهان تا اصلاح قراردادشان گرفته شد و در ادامه سپاهان هم که در یک بازی غیرمنتظره با 3 اخراجی به آلومینیوم باخته بود، دو شکست دیگر را مقابل گل‌گهر و شمس‌آذر تجربه کرد تا نیم فصل اول را با 4 شکست تمام کرده باشد.

پیش از هفته پایانی مسابقات مدیران سپاهان برای گرفتن مجوز پیام نیازمند، رضا شکاری و رضا اسدی مجبور به فسخ یکطرفه قرارداد با کاوه رضایی، هادی محمدی و احسان پهلوان شدند تا 3 خروجی تیم پیش از پایان تیم فصل مشخص شده باشند.

پس از دیدار برابر شمس‌آذر هم منوچهر نیکفر از عیسی آل‌کثیر و سیاوش یزدانی به عنوان دو خروجی دیگر سپاهان یاد کرد تا طلایی‌پوشان اصفهانی با خروج 5 مهره کلیدی خود مواجه شده باشند.

*حالا سپاهان نیاز به ترمیم دارد؟

با توجه به اینکه سپاهان بلافاصله پس از شروع مسابقات باید در اصفهان به مصاف الهلال برود و چند روز بعد هم بازی برگشت را در ریاض برگزار کند، فرصتی وجود ندارد و باید در پست‌هایی که نیاز به ترمیم دارند، بلافاصله بازیکن جذب شود.

در زیر مروری خواهیم داشت بر نقاط ضعف سپاهان در نیم فصل اول و البته جدایی 5 بازیکنی که شرایط را در اردوی طلایی‌پوشان بدتر هم کرده است:

ماموریت بزرگِ مورایس برای ساخت سپاهان افسانه ای

*قلب خط دفاعی

این بزرگ‌ترین مشکل سپاهان طی سال‌های اخیر بوده که در سال دوم محرم نویدکیا هم به وضوح به چشم آمد. مورایس فصل را با محمد دانشگر، نیلسون جونیور، هادی محمدی و سیاوش یزدانی به عنوان 4 دفاع میانی آغاز کرد. اما به استثنای دانشگر و البته هادی محمدی که فرم خوبی در هفته‌های پایانی نیم فصل اول پیدا کرده بود، دو مهره دیگر اصلا جواب نداد. نیلسون جونیور پس از چند بازی ضعیف مجبور به فسخ قرارداد و جدایی در نیمه راه شد و سیاوش یزدانی هم مصدومیت‌های دوران حضور در استقلال نگذاشت که کمک حال مورایس شود.

حالا هادی محمدی و سیاوش یزدانی هم در لیست خروج هستند و حتی اگر محمد قربانی را هم دیگر بازیکنی در نظر بگیریم که قرار است در پست دفاع میانی برای سپاهان بازی کند، آنها به دو مدافع تخصصی دیگر در پنجره زمستانی برای تقویت قلب خط دفاعی تیم نیاز دارند.

البته بازگشت امید نورافکن و توانایی او برای بازی در پست دفاع میانی می‌تواند سبب شود که کار مورایس با جذب حتی یک مدافع میانی هم در نیمه دوم فصل راه بیفتد.

در این صورت محمد دانشگر، محمد قربانی، امید نورافکن و احتمالا یک مدافع خارجی در نیم فصل دوم کاندیداهای حضور در ترکیب اصلی هستند.

*البته شاید باشگاه در این بین تصمیم به مذاکره مجدد با هادی محمدی و حفظ این بازیکن هم بگیرد که در هفته‌های پایانی خوب کار کرد.

*جذب یک وینگر و یک مهاجم

احسان پهلوان، عیسی آل‌کثیر و کاوه رضایی در نیم فصل دوم احتمالا در هر تیمی که بازی کنند، بازیکن ثابت آن تیم خواهند بود، اما در نیم فصل اول خیلی در سپاهانِ پرستاره فرصت بازی به دست نیاورند، اما حالا مورایس باید برای جذب بازیکن به عنوان جایگزین آنها در حالی که تیمش در حال خالی شدن از بازیکنان سرشناس است، اقدام کند.

در صورت جدایی این سه بازیکن که حداقل درباره عیسی این موضوع در حال نهایی شدن است و او به فولاد خوزستان خواهد رفت، جذب یک مهاجم هدف برای اینکه شهریار مغانلو و رضا اسدی بدون رقیب نباشند و جذب یک وینگر برای طلایی‌پوشان اصفهانی ضرورت دارد. احتمالا گزینه‌های مورد نظر مورایس در این دو پست هم همانطور که خودش اعلام کرده، خارجی خواهند بود.

*ستاره 19 ساله عراقی اولویت اول مورایس

اولویت اول با علی جاسم ستاره 19 ساله عراقی‌ها است که با درخشش در لیگ قهرمانان خودش را به عنوان یکی از مستعدترین بازیکنان قاره آسیا و ستاره‌ای دیگر از فوتبال عراقی معرفی کرده است. مورایس حتی اگر موفق به جذب دو بازیکن برای سپاهان در زمستان نشود، اگر مدیران باشگاه بتوانند علی جاسم را برای او جذب کنند، حتی با اضافه شدن دو بازیکن هم می‌‎تواند تیمی رویایی را در ادامه مسابقات تشکیل بدهد.

*پست‌هایی که سپاهان نیاز به تقویت ندارد

در پست دروازه، مدافع چپ و راست، هافبک دفاعی و هافبک هجومی سپاهان شرایط خوبی دارد و بازیکنانی که در اردو هستند، به خوبی برای پیاده‌سازی تفکرات مورایس جواب داده‌اند. ضمن اینکه بازیکنانی نظیر رامین رضائیان، آریا یوسفی، برایان دابو، محمد کریمی، فرشاد احمدزاده، رضا اسدی، رضا شکاری، محمدجواد حسین‌نژاد، امید نورافکن و حتی جوان‌ترهای تیم قابلیت بازی در چند پست را دارند که سبب می‌شود با وجود جدایی 5 بازیکن، حتی با جذب دو ستاره طلایی پوشان اصفهانی تیمی رویایی داشته باشند.

*یک آپشن جدید؛ بازیکن 5 ستاره!

ژوزه مورایس نشان داده که به استفاده از بازیکنان در پست‌های مختلف بسیار معتقد است و در نیم فصل دوم با بازگشت امید نورافکن که توانایی بازی در 5 پست (دفاع میانی، دفاع چپ، هافبک دفاعی، هافبک هجومی و وینگر چپ) را دارد، بسیاری از دغدغه‌های نیم فصل اول کادر فنی سپاهان رفع خواهد شد.

*مورایس در حال انجام ماموریت بزرگ

تمرینات سپاهان از روز 27 دی ماه با بازگشت مورایس به ایران آغاز خواهد شد و آنها رفته رفته بازیکنان جدید خود را که این روزها در حال مذاکره با آنها هستند را معرفی می‌کنند تا تنها نماینده فوتبال ایران با امیدواری و انگیزه و خوش‌‌بینی بالایی به مصاف قدرتمندترین تیم کنونی قاره آسیا یعنی الهلال برود و البته ادامه مسابقات لیگ برتر را نیز برای گرفتن انتقام هفته‌های پایانی از سر بگیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست های منشوری و نشستن ناجور شیرین بازیگر نون خ در مکان عمومی !