این زن در تاریخ جام ملت‌ها تاریخساز شد!


این زن در تاریخ جام ملت‌ها تاریخساز شد!

یوشیمی یاماشیتا ژاپنی که اولین داور زن تاریخ جام ملت‌های آسیا است، به‌عنوان داور بازی استرالیا و هند در زمین مسابقه حاضر خواهد شد.

به گزارش وقت صبح، در هجدهمین دوره از مسابقات جام ملت‌های آسیا AFC ۲۰۲۳ قصد دارد برای اولین بار در تاریخ این رقابت‌ها از تیم داوران زن برای قضاوت در مسابقات استفاده کند و در همین راستا «یوشیمی یاماشیتا» از ژاپن به همراه «بوزنو ماکوتو» و «کیم کیونگ مین» ۳ داور زن ژاپنی هستند که دیدار تیم‌های ملی استرالیا و هند از گروه B که از ساعت ۱۵ امروز برگزار می‌شود را قضاوت خواهند کرد.

طبق اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا، یوشیمی یاماشیتا از ژاپن به عنوان داور وسط به همراه بوزنو ماکوتو و کیم کیونگ مین سه داور زنی هستند که دیدار تیم‌های ملی هند و استرالیا از گروه B مسابقات جام ملت‌های آسیا که روز شنبه خواهد بود را قضاوت خواهند کرد.

با این اتفاق یاماشیتا که پیش از این با قضاوت یک بازی در جی لیگ در ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۲ در فوتبال ژاپن تاریخ‌ساز شده و تبدیل به اولین داور خانم در سطح اول فوتبال باشگاهی مردان کشور خود شده بود، به عنوان اولین داور زن در جام ملت‌های مردان فوتبال آسیا نامش ماندگار خواهد شد.

داور ژاپنی در حالی با قضاوت در قطر در آسیا تاریخ‌سازی خواهد کرد که پیش از وی، استفانی فراپارت داور زن فرانسوی به عنوان اولین داور زن، بازی تیم‌های ملی کاستاریکا و آلمان در قالب جام جهانی را در قطر سوت زد؛

داوری که پیش از این اتفاق با قضاوت بازی دینامو کیف و یوونتوس در لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۲۰ نامش را سر زبان‌ها انداخت ولی با قضاوت در جام جهانی قطر موفق به تاریخ‌سازی بزرگی شد.

دیگر داوران زن

از دیگر داوران خانم که اولین بازی‌ها را در رقابت‌های مختلف قضاوت کرده‌اند می‌توان به سلیما موکانسانگا هم اشاره کرد که به عنوان اولین زن در جام ملت‌های فوتبال مردان آفریقا ۲۰۲۲ قضاوت بازی زیمباوه و گینه را انجام داد.

نکته جالب اینکه جام ملت‌های آسیا در حالی با داور زن ژاپنی برای اولین‌بار از داور خانم استفاده خواهد کرد که تا به حال در مسابقات یورو یا همان جام ملت‌های اروپا شاهد این اتفاق نبوده‌ایم.

برای نخستین بار در تاریخ مسابقات جام ملت‌های آسیا، یک زن قضاوت یکی از بازی‌ها را عهده‌دار شده است. یوشیمی یاماشیتا داور اهل ژاپن قرار است در هجدهمین دوره از این مسابقات به میزبانی قطر، دیدار تیم‌های استرالیا و هند را سوت بزند.

او درباره حضورش در این مسابقات گفت:

بسیار باعث افتخارم است که در این مسابقات به عنوان یک داور زن از ژاپن حضور دارم.

یاماشیتا تاکید کرد قصد دارد تمام تلاشش را انجام دهد تا به بهترین شکل داوری کند.

او با اشاره به فقدان داوران زن در بسیاری از کشورهای آسیایی ابراز امیدواری کرد تا حضورش در این مسابقات باعث شود تا این‌گونه فرصت‌ها در اختیار دیگر داوران زن هم قرار گیرد و بر شمار داورهای زن افزوده شود.

یاماشیتا افزود که در هفته‌های گذشته، در دوره‌های فشرده و ویژه‌ای شرکت کرده تا با آمادگی کامل در این مسابقات حضور یابد.

برای نخستین بار در تاریخ رقابت‌های جام ملت‌های آسیا قرار است تکنولوژی وی‌ای‌آر مورد استفاده قراربگیرد.

منبع: طرفداری

کد خبر : ۲۲۳۹۱۵
۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۹
0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزش بانوان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی