محکومیت دولت آمریکا در واقعه تروریستی تاسوعای سال 89 چابهار


محکومیت دولت آمریکا در واقعه تروریستی تاسوعای سال 89 چابهار

دولت آمریکا به علت حمایت‌های متعدد از گروهک تروریستی موسوم به جندالله، به پرداخت بیش از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار خسارت و جریمه محکوم شد.

بر اساس اعلام مرکز رسانه قوه قضائیه در پی دادخواهی ۹۳ نفر از مجروحین ، ورثه و بازماندگان شهدای واقعه تروریستی تاسوعای چابهار در سال ۱۳۸۹ علیه دولت آمریکا، دادگاه رسیدگی به این پرونده در شعبه ۵۵ دادگاه عمومی و حقوقی تهران (شعبه ویژه رسیدگی کننده به دعاوی بین‌المللی) به ریاست قاضی حسین‌زاده تشکیل شد و دادگاه رأی محکومیت دولت آمریکا در این را پرونده را صادر کرد.

در دادخواست تنظیمی ۵۸ نفر از مجروحین و ۳۵ نفر از ورثه و بازماندگان شهدای این حادثه تروریستی طرح دعوا کرده‌اند.

براساس رای صادر شده از سوی شعبه ۵۵ دادگاه عمومی و حقوقی تهران (شعبه ویژه رسیدگی کننده به دعاوی بین‌المللی)، دولت آمریکا از حیث خسارت مادی، معنوی و تنبیهی در این پرونده به پرداخت مجموعا دویست و نود میلیون دلار برای ۵۸ نفر از مجروحان واقعه تروریستی (به ازای هر خواهان ۵ میلیون دلار) و مجموعا مبلغ یکصد و چهل میلیون دلار برای ۳۵ نفر از ورثه و بازماندگان شهدای واقعه تروریستی (به ازای هر خواهان ۴ میلیون دلار) به عنوان خسارت مادی محکوم شده است.

همچنین دولت آمریکا به پرداخت مجموعا مبلغ ۷۴۴ میلیون دلار برای ۹۳ نفر از خواهان (به ازای هر خواهان ۸ میلیون دلار) به عنوان خسارت معنوی محکوم شده است.

دادگاه همچنین دولت آمریکا را از باب خسارت تنبیهی معادل با ۲ برابر خسارت معنوی وارده، به میزان یک میلیارد و چهارصد و هشتاد و هشت میلیون دلار و پرداخت خسارت دادرسی و حق الوکاله محکوم کرده است.

در این پرونده، خوانده مجموعا به پرداخت ۲ میلیارد و ۶۶۲ میلیون دلار محکوم شده است.

قابل ذکر است، در حادثه تروریستی ۲۴ آذر ماه سال ۸۹ شهرستان چابهار که مصادف با روز تاسوعا بود، گروهک تروریستی موسوم به جندالله که مورد حمایت امریکا قرار دارد، ۳۹ نفر از هموطنان را شهید و ۷۰ نفر را مجروح کرد.

بر همین اساس و در راستای اقدام متقابل حقوقی علیه دولت آمریکا و به استناد ماده ۲ قانون صلاحیت محاکم دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت‌های خارجی مصوب سال ۱۳۹۰ و براساس اقدامات آگاهانه دولت آمریکا در تامین اعتبار مالی، تشویق و حمایت‌های مادی و معنوی از گروهک تروریستی موسوم به جندالله که ناقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و مغایر با حقوق بین‌الملل بوده، دادگاه رای به محکومیت دولت آمریکا داده است.

محکومیت دولت آمریکا در واقعه تروریستی تاسوعای سال 89 چابهار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان