به احترام سردار آزمون و هنر گلزنی اش


به احترام سردار آزمون و هنر گلزنی اش

به گزارش رکنا، این بازیکن در جام ملت‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ هم برای تیم ملی گل زده بود. پیش از این تنها علی دایی در سه دوره پیاپی جام ملت‌های آسیا برای تیم ملی گل زده و در جام ملت‌های ۱۹۹۶، ۲۰۰۰ و...

به گزارش رکنا، این بازیکن در جام ملت‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ هم برای تیم ملی گل زده بود. پیش از این تنها علی دایی در سه دوره پیاپی جام ملت‌های آسیا برای تیم ملی گل زده و در جام ملت‌های ۱۹۹۶، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ دروازه حریفان را باز کرده بود. این‌ها فقط بخشی از مهارت‌های سردار آزمون است که او را به عنوان یکی از چهره‌های شناخته‌شده تیم ملی از بقیه متمایز می‌کند.

تیم ملی فوتبال ایران در ادوار مختلف، بازیکنان کلیدی و مهمی در پست‌های متنوع داشته. درست است در عصر گذشته می‌توان از علی دایی و رفقایش در تیم ملی یاد کرد، ولی بدون تردید عصر حاضر، دوره‌ای است که بازیکنانی مانند مهدی طارمی و سردار آزمون در آن یکه‌تازی می‌کنند.

هر دو، در زمره چهره‌های بین‌المللی فوتبال ایران هستند که به‌واسطه حضور در باشگاه‌های مطرح فوتبال دنیا و البته بازی‌کردن در لیگ مهم و معتبری مانند لیگ قهرمانان اروپا، برای خودشان نامی دست‌و‌پا کرده‌اند. در این زمینه شاید مهدی طارمی از سردار آزمون کمی پیشی گرفته باشد، ولی در عرصه ملی ماجرا متفاوت است و این‌بار، سردار آزمون بالاتر از مهدی طارمی ایستاده است. به واقع درست در روز‌هایی که تیم ملی درگیر بازی‌های جام ملت‌های آسیاست، بسیاری از نگاه‌ها متوجه توانایی همین دو بازیکن است تا طلسم قریب به ۵۰ سال قهرمان‌نشدن ایران در آسیا بشکند. امری که شاید با توجه به قدرت تیم‌هایی مانند ژاپن کار دشواری به نظر بیاید، ولی چندان غیرقابل دسترس هم نیست.

با‌این‌حال در همین مسیر، اتفاقات تازه‌ای هم رخ داده که اسم این دو بازیکن را بیش از گذشته وارد کتاب تاریخ فوتبال ایران می‌کند. جدیدترین آن‌ها مربوط به رکوردی است که به اسم سردار آزمون خورده است.

مهاجم ایرانی این روز‌های باشگاه رم ایتالیا که یکی از شاگردان ژوزه مورینیو محسوب می‌شود در اولین گام ملی‌اش در جام ملت‌های آسیا توانست اولین گلش در این دوره از رقابت‌ها را هم بزند تا به‌طور رسمی، چندین موضوع را دستخوش تغییر و تحول کند. سردار که حرف‌و‌حدیث زیادی درباره آمدن یا نیامدنش به تیم ملی ایران، پیش از این جام مطرح شده بود، بالاخره کمی با تأخیر خودش را به قطر رساند و در اولین دیدار تیم ملی هم به میدان رفت. او برخلاف سایر ستاره‌های تیم، از نیمه دوم به ترکیب اضافه شد تا خیلی زود هنر گل‌زنی‌اش در پیشانی خط حمله تیم ملی را به رخ بکشد. او توانست یکی از چهار گل ایران را وارد دروازه فلسطین کند تا با همان تک‌گل، اسمش را جاودانه کند.

ماجرا از این قرار بود که پیش از بازی با فلسطین، سردار آزمون با ۴۹ گل ملی، پشت‌سر علی دایی و کریم باقری قرار داشت، ولی با گشودن دروازه فلسطین، سردار ۵۰‌گله شد و به کریم باقری رسید. به‌این‌ترتیب او حالا به‌طور مشترک، دومین گل‌زن برتر تاریخ ایران در رده ملی است و فقط علی دایی را پیش‌روی خود می‌بیند. درست است که این روز‌ها فاصله سردار با علی دایی که ۱۰۹ گل ملی در کارنامه دارد، دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد، ولی با اشاره به این مورد که بسیاری از گل‌های دایی در تیم ملی بعد از ۳۰ سالگی‌اش به ثمر رسید، می‌توان امید داشت که آزمون نه‌تنها به‌زودی از کریم باقری در رده دوم مشترک عبور کند، بلکه بتواند به علی دایی بیش از هر بازیکن دیگری در تاریخ فوتبال ایران نزدیک شود.

سردار در زمره آن دست بازیکنانی است که خیلی زود استعدادش را در عرصه فوتبال به رخ کشیده و با حضور در تیم‌های مطرحی مانند لورکوزن آلمان و رم ایتالیا، نشان داده به دنبال جایگاه بالاتری است. در این بین، نکاتی هم درباره تعدد و کمیت گل‌های سردار آزمون وجود دارد که مرور آن‌ها خالی از لطف نیست؛ برای مثال تیم ملی فلسطین، بیست‌وپنجمین تیمی بود که آزمون موفق به گل‌زنی برابر آن شد. شاید بسیاری تصور کنند که سردار مقابل تیم‌های ضعیف‌تر از آسیا موفق به ثبت گل‌های زیاد شده که به این سرعت به رکورد ۵۰ گل ملی رسیده، ولی چنین نگاهی صحیح نیست؛ چراکه سوریه با دریافت چهار گل بیشترین سهم را از گل‌های دریافتی آزمون دارد.

سردار که به‌واسطه شم گل‌زنی بالایش، بیش از هر بازیکن دیگری در تیم ملی، در پیشانی خط حمله به کار گرفته می‌شود، مهاجم باکس یا محوطه جریمه است. او ضربات آخر را با دقت حیرت‌انگیزی می‌زند و مهارت خاصی در جاگیری در محوطه جریمه رقیب دارد. بررسی آمارش در این بخش هم جذاب است؛ از ۵۰ گل ملی این بازیکن، ۴۸ گل از داخل محوطه جریمه زده شده و دو گل را از خارج از هجده قدم زده است.

سردار نشان داده یک گل‌زن تمام‌عیار است و چه با پای راست، چه با پای چپ و چه با ضربه سر به‌سادگی دروازه حریفان را باز می‌کند. این بازیکن ۳۱ گل با پای راست، هفت گل با پای چپ، ۱۱ گل با سر و یک گل با بدن خود زده است. به غیر از اینکه در بخش مربوط به گل‌های ملی، سردار آزمون فقط علی دایی را بالاتر از خودش می‌بیند، در یکی دو مورد دیگر هم یا به اسطوره فوتبال ایران نزدیک شده یا اینکه دوباره پشت‌سر او قرار گرفته است.

برای مثال می‌توان به عملکردش در جام ملت‌های آسیا اشاره کرد. او با گلی که برابر فلسطین به‌ثمر رساند، تعداد گل زده خود در جام ملت‌های آسیا را به هفت رساند. در این زمینه علی دایی با ۱۴ گل بهترین گل‌زن تاریخ جام ملت‌های آسیاست و آزمون در کنار حسین کلانی و بهتاش فریبا در رده دوم بهترین گل‌زنان ایران در جام ملت‌های آسیا قرار دارد. ضمن اینکه سردار برای سومین دوره متوالی موفق به گل‌زنی در جام ملت‌های آسیا شد. این بازیکن در جام ملت‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ هم برای تیم ملی گل زده بود. پیش از این تنها علی دایی در سه دوره پیاپی جام ملت‌های آسیا برای تیم ملی گل زده و در جام ملت‌های ۱۹۹۶، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ دروازه حریفان را باز کرده بود. این‌ها فقط بخشی از مهارت‌های سردار آزمون است که او را به عنوان یکی از چهره‌های شناخته‌شده تیم ملی از بقیه متمایز می‌کند.

منبع: روزنامه شرق


به احترام سردار آزمون و هنر گلزنی اش

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک