صدها معلم بدون قرارداد، حقوق و بیمه


صدها معلم بدون قرارداد، حقوق و بیمه

معلمان خرید خدمات آموزشی می‌گویند که هنوز قراردادی با آنها منعقد نشده است و از ابتدای مهر تا به امروز بدون حقوق و بیمه در حال تدریس هستند، معاون آموزش و پرورش می‌گوید: به زودی مشکل نیروهای خرید خدمات از جنس چگونگی قرارداد با آنها حل خواهد شد.

صدها معلم بدون قرارداد، حقوق و بیمه

به گزارش راهبرد معاصر، معلمان خرید خدمات آموزشی که جزو معلمان غیررسمی آموزش و پرورش هستند از ابتدای مهر امسال تا به امروز بدون حقوق و بیمه در حال تدریس در کلاس‌های درس هستند.

در سال‌های اخیر که کمبود معلم به یکی از بحرانی‌ترین مسائل آموزش و پرورش تبدیل شده است، معلمان غیررسمی به‌ویژه نیروهای خرید خدمات در خالی نماندن کلاس‌های درس از حضور معلم، نقش تأثیرگذاری داشتند با این وجود آنها در دریافت به موقع حقوق و بیمه مناسب با مشکلاتی همراه بودند تا جایی که در برخی مواقع برای بهره‌مندی از ابتدایی ترین حقوق خود باید دست به تجمع می‌زدند!

یشترین معلمان جذب شده در 5 سال اخیر به روش "خرید خدمات" بوده است و بیشترین جذب معلم خرید خدمات در سال تحصیلی 1399-1400 اتفاق افتاده است.

معلمان خرید خدمات، استخدام آموزش و پرورش نیستند و روال جذب آنها بدین صورت است که موسسان بخش خصوصی با آموزش و پرورش قرارداد منعقد می‌کنند تا معلم مورد نیاز مدارس را تأمین کنند، آموزش و پرورش نیز هزینه‌ای را به این موسسات پرداخت می‌کنند که آنها پس از برداشت سهم خود بخشی از این مبلغ را به حقوق معلمان اختصاص می‌دهند.

به گفته تعدادی از معلمان خرید خدمات استان سیستان و بلوچستان،‌آنها در سال تحصیلی جدید حتی قرارداد هم ندارند و بدون حقوق و بیمه در حال تدریس در کلاس‌های درس هستند از سال تحصیلی گذشته نیز برای ماه اردیبهشت حقوق مطالبه دارند.

این وضعیت منجر به ورود برخی نمایندگان مجلس و تذکر آنها به وزارت آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس شد.

محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دراینباره در صحن علنی مجلس در تذکری اعلام کرد: در شروع سال تحصیلی جاری پیرو تذکری که در مجلس داده شد، ریاست مجلس دستور داد که برای پوشش کلاس‌های خالی کشور در سطح مدارس، نیروهای خرید خدمات آموزش به‌کارگیری شوند.

وی افزود: بعد از 4 ماه، هنوز با این نیروها که 23 هزار کلاس درس را تحت پوشش قرار دادند، قراردادی منعقد نشده است؛ این چه نگاهی است که در آموزش و پرورش وجود دارد؟ با وجود اینکه ریاست مجلس با ریاست جمهوری صحبت کرد و در جلسه دولت نیز موضوع مطرح شد و دستور معاون اول رئیس جمهوری روی نامه‌ای که به سازمان اداری استخدامی رفته قید شده است، هنوز نیروهای خرید خدمات آموزشی در کشور بلاتکلیف هستند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به اخطار این نماینده گفت:حتماً این موضوع را شخصاً از وزیر محترم و سازمان برنامه و بودجه پیگیری خواهم کرد.

در همین ارتباط علی فرهادی معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با تسنیم درباره عدم واریز حقوق معلمان خرید خدمات آموزشی گفت: وزیر سابق آموزش و پرورش با سازمان اداری استخدامی توافق کرده بود که نیروهای خرید خدمات جذب نشوند و در مقابل 53 هزار نفر با مجوز استخدام جذب شوند اما جذب این 53 هزار نفر محقق نشد و 43 هزار نفر استخدام شدند.

حل مشکل قرارداد معلمان خرید خدمات به زودی

وی افزود: این تعداد هم دیرتر از زمان ممکن استخدام شدند یعنی نتیجه آزمون استخدام دبیری تا پایان مهر اعلام شد و نتایج آزمون استخدام آموزگار هم در آخرین روز شهریور اعلام شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به این شرایط، استان‌ها ناچار شدند، نیروهای خرید خدمات را به همکاری دعوت کنند اما برای جذب آنها هیچ مجوزی نداشتیم. این موضوع در هیئت دولت هم مطرح و تصویب شد و تصویب‌نامه به سازمان اداری و استخدامی ابلاغ شد.

وی گفت: جلسات بسیاری با سازمان اداری و استخدامی برگزار کردیم و تعامل و همکاری قوی بین سازمان اداری و استخدامی و آموزش و پرورش صورت گرفت که بهترین حالت را برای نیروهای خرید خدمات درنظر بگیریم و یک پایش کامل هم داشته باشیم، به زودی مشکل نیروهای خرید خدمات از جنس چگونگی قرارداد با آنها حل خواهد شد./ تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان