وزارت دفاع عراق: توافق امنیتی عراق و ایران ممکن است تعلیق شود


وزارت دفاع عراق: توافق امنیتی عراق و ایران ممکن است تعلیق شود

ثابت العباسی، وزیر دفاع عراق روز چهارشنبه اعلام کرد ممکن است پس از حملات ایران به کردستان عراق که منجر به کشته شدن چهار نفر شد، توافق امنیتی بین عراق و ایران به حالت تعلیق درآید.

به گزارش اسپوتنیک، العباسی به تلویزیون العربیه گفت: "بمباران کردستان توسط ایران محکوم و قاطعانه مردود دانسته می شود. این حملات برخلاف توافقنامه امنیتی با ایران است که ممکن است اعتبار آن تعلیق شود."
به گفته وی، اقدامات ایران به روابط دوجانبه لطمه می زند؛ تهران به جای انجام حملات می توانست اطلاعات مربوط به فعالیت های جاسوسی در اربیل را برای راستی آزمایی در اختیار مقامات عراقی قرار دهد.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران سه‌شنبه شب از حمله به شهر اربیل، مرکز کردستان عراق، در اطراف کنسولگری آمریکا و فرودگاه بین المللی و انهدام پایگاه های گروه های تروریستی ضد ایرانی خبر داد.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه خود تصریح کرد که تعدادی موشک بالستیک به سمت یکی از مقرهای اصلی سرویس اطلاعات خارجی اسرائیل موساد در کردستان عراق شلیک کرده و آن را منهدم کرده است. به گفته سپاه، این ستاد مرکز طراحی عملیات ویژه و حملات تروریستی در منطقه خاورمیانه به ویژه ایران بود.
چند روز پیش از آن، علی خامنه‌ای، رهبر ایران، از "جبهه مقاومت" شیعیان در کشورهای مختلف عربی خواسته بود هر کجا که باشند، "دشمن را بزنند". حملات به اربیل در واکنش به حمله تروریستی سوم ژانویه در شهر کرمان در جنوب شرق ایران انجام شد که در آن 89 نفر در جریان انفجارهایی که در مراسم تشییع در چهارمین سالگرد ترور سردار قاسم سلیمانی رخ داد، کشته شدند.
مقامات عراقی اعلام کردند که این حملات که منجر به کشته شدن چهار نفر و مجروح شدن شش نفر شد، تجاوز به حاکمیت و امنیت کشور است و آماده انجام اقدامات قانونی از جمله شکایت به شورای امنیت سازمان ملل هستند. از جمله ، پیشرو دزه ای، تاجر معروف کرد و اعضای خانواده اش در جریان این حمله کشته شدند. مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق از جامعه جهانی خواست تا به حملات ایران به منطقه پایان دهد.
وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای حملات موشکی ایران به اربیل را محکوم کرد و بر حمایت واشنگتن از شریک عراقی خود و دولت کردستان عراق در شرایط کنونی تاکید کرد. با این حال، به گفته شبکه تلویزیونی ABC، هیچ شهروند آمریکایی در جریان این حملات آسیب ندیده است.
بر اساس بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ایران سه شنبه شب علاوه بر حملات به اهدافی در اربیل، یک حمله موشکی به سوریه انجام داد که در آن تعدادی از تروریست های دخیل در حملات تروریستی اخیر در ایران به هلاکت رسیدند. به گزارش خبرگزاری ایرنا، مراکز جاسوسی گروه های تروریستی منهدم شد. حملات همچنین مناطق تجمع رهبران و ستیزه جویان کلیدی مرتبط با این حملات را هدف قرار دادند.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی از لیست‌های انتخابات؛ آمادگی برای انتخابات الکترونیک