سوابق تحصیلی امسال سهم 50 درصدی در آزمون سراسری دارد /امکان لو رفتن سوالها وجود ندارد


 سوابق تحصیلی امسال سهم 50 درصدی در آزمون سراسری دارد /امکان لو رفتن سوالها وجود ندارد

رکنا به گزارش ایرنا: معاون وزیر و رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: سوابق تحصیلی امسال سهم ۵۰ درصدی در آزمون سراسری دارد که این میزان برای سال‌های آینده تا ۶۰ درصد...

رکنا به گزارش ایرنا: معاون وزیر و رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: سوابق تحصیلی امسال سهم ۵۰ درصدی در آزمون سراسری دارد که این میزان برای سال‌های آینده تا ۶۰ درصد افزایش‌ می‌یابد.

"محسن زارعی" روز سه شنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان یزد افزود: سهم سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۲ ، ۴۰ درصد بود.

وی در عین حال اظهار کرد: امتحانات نهایی نباید موجب مخاطره برای دانش آموزان و تشدید استرس آنها شود ،بلکه باید به دانش آموزان این اطمینان را داد که با یک ابزار واحد همه آنها مورد سنجش و ارزشیابی قرار می گیرند.

زارعی اضافه کرد: درامتحانات نهایی مبنا کتب درسی است و به هیچ وجه سوال خارج از کتاب درسی نخواهد بود ، طراحان سوال و عوامل اجرایی از جنس معلمان خود دانش آموزان هستند و در این زمینه نگرانی وجود ندارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: سوالات امتحانات نهایی به جهت استانداردسازی بیشتر به صورت مفهومی طراحی شده است یعنی اینکه دانش آموز موضوع درس را فهمیده باشد نه اینکه صرفا حفظ کرده باشد.

وی افزود: هدف برگزاری امتحانات نهایی و تاثیر آن در آزمون سراسری یادگیری عمیق موضوعات درسی توسط دانش آموزان و سعی بر این است که در کمال آرامش و نظم این آزمون ها برگزار شود.

امکان لو رفتن سوالات وجود ندارد

زارعی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتشار سوالات امتحانات نهایی پیش از آغاز آزمون اظهار کرد: لو رفتن امتحانات نهایی امکان پذیر نیست و به هیچ عنوان امکان لو رفتن سوالات امتحانی قبل از آزمون وجود ندارد و امتحانات نهایی در امنیت کامل است.

وی خاطرنشان کرد: تیم طراح سوالات امتحان نهایی در فضایی ۴۸ تا ۷۲ ساعت پیش از آغاز آزمون قرنطینه می‌شوند و در این مدت شروع به طراحی سوالات می‌کنند.

غلبه حافظه محوری بر یادگیری

زارعی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: سایه سنگین آزمون سراسری بر نظام آموزش و پرورش موجب شده بود توجه دانش آموزان بیشتر معطوف به نطام تست زنی، آمادگی برای کنکور و یادگیری مهارت تست زنی شود که بدین ترتیب حافطه محوری بر یادگیری غالب شده بود.

زارعی تصریح کرد: در این نظام ارزشیابی ۱۲ سال تحصیلی کنار گذاشته می شد و در یک آزمون چهار ساعته دانش آموزان با هم رقابت می کردند؛ هر کس هم هر نمره ای را کسب کرد اجازه ورود به آموزش عالی را پیدا می کرد.

وی با بیان اینکه سوال این است که چرا باید ما فرایند ۱۲ سال تحصیلی را یکباره کنار بگذاریم؟ افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال قبل به شکل جدی‌ آسیب‌شناسی موضوع کنکور را در دستور کار قرار داد و در نهایت در خردادماه سال ۱۴۰۱ سهم تاثیر سوابق تحصیلی به تصویب رسید که این طرح در پایه دوازدهم در سال تحصیلی ۱۴۰۲ اجرا و آزمون نهایی برای این پایه در برخی دروس برگزار شد.

وی اضافه کرد: بدین ترتیب به این نتیجه رسیدیم که این فرایند در دیگر پایه ها هم تسری پیدا کند و امتحانات نهایی برای پایه های دهم و یازدهم برگزار شود که امسال در خرداد ماه امتحانات برخی دروس این پایه های به صورت نهایی است.

استاندار یزد هم در این نشست بر ضرورت فراهم کردن زیر ساخت‌ها برای برگزاری امتحانات نهایی تاکید کرد و گفت: در این زمینه نگرانی وجود ندارد و تجهیزات مورد نیاز فراهم می شود.

"مهران فاطمی " افزود: برخی دروس چون آمادگی دفاعی، تاریخ ، جغرافیا و کمک‌های اولیه در مدارس بی اهمیت می شود بلکه هر درسی در جایگاه خودش دارای اهمیت است، بنابراین در این زمینه نباید غفلت کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد هم در حاشیه این نشست گفت: مهمترین موضوعی که در این نشست مطرح شد، نهایی شدن امتحانات پایه‌های دهم تا دوازدهم بود که برای تامین امکانات، فضای مناسب و نیروی انسانی در خردادماه سال آینده بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

"محمد کاظم رحیمی نژاد" افزود: هدف این است که در ارزشیابی مستمر، سال های تحصیلی جایگزین نتایج حاصل از کنکور شود.

وی با اشاره به اینکه این حرکت قدم مثبتی در حوزه آموزش خواهد بود گفت: با نهایی شدن امتحانات پایه‌های دهم تا دوازدهم، می‌توانیم شاهد عدالت بخشی و رقابت بهتر در بین دانش آموزان باشیم.۲۷۰ هزار دانش آموز در یکهزار و ۵۰۰ باب مدرسه یزد تحصیل می کنند.


 سوابق تحصیلی امسال سهم 50 درصدی در آزمون سراسری دارد /امکان لو رفتن سوالها وجود ندارد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی