تهران پاک ترین هوای جهان را دارد اما بشرطها و شروطها/ آلودگی هوای پایتخت گردن گیر ندارد/ فقط 9 روز هوای پاک!


تهران پاک ترین هوای جهان را دارد اما بشرطها و شروطها/ آلودگی هوای پایتخت گردن گیر ندارد/ فقط 9 روز هوای پاک!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تهران پاک ترین هوای جهان را دارد، از روزی که دهاتی به نام "طهران" پایتخت شد گمان نمی کرد به این تیره روزی بیفتد و ماه ها آسمان آبی اش و رشته کوه های سر به فلک...

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تهران پاک ترین هوای جهان را دارد، از روزی که دهاتی به نام "طهران" پایتخت شد گمان نمی کرد به این تیره روزی بیفتد و ماه ها آسمان آبی اش و رشته کوه های سر به فلک کشیده اش را نخواهد دید.

10 میلیون وسیله نقلیه در تهران

تهران پاک ترین هوای جهان را داشت اگر2900 دستگاه اتوبوس مسافربری شهری گازوییل سوز غیر استاندارد، ۷۷ هزار و ۴۳۶ دستگاه تاکسی بنزینی دود زا و 2 میلیون دستگاه موتور سیکلت بدون معاینه فنی نداشت.

به علاوه اینکه ۸ میلیون خودروی شخصی با آمار روزانه بیست میلیون سفر در این کلانشهر زیبا تردد دارند. حالا بیایید تصور کنیم این ارقام و آماری که شنیدید به نصف برسد چقدر می تواند در بهیود کیفیت هوای تهران موثر باشد.

پارکینگ های خارج از شهر

فکرش را بکنید خودروهای شخصی در پارکینگ هایی خارج از شهر پارک شوند.با دوچرخه و مترو تردد کنید و زمان رفت و آمدتان را مدیریت کنید ولی در عوض هرروز آسمان را آبی تر ببینیدو از ته وجودتان نفس عمیق بکشید.

به نظرم حالا که هیچ کس به فکر بنزین یورو 5 وخودروی برقی ونسوزاندن مازوت در نیروگاه ها نیست بیایید خودمان به فکر سلامتی مان باشیم.

این درد آور است که هر روز در اخبار ببینیم تهران با شاخص کیفیت هوای ۱۵۷ در بین ۱۰ شهر آلوده جهان در رتبه چهارم قرار دارد.

از میان دوستان و همکاران بسیار شنیده ام که به دلیل آلودگی هوا تهران را ترک کردند و به شهرستان هایی مانند رشت، قروه، تبریز، سنندج و نهاوند که هوا تمیزی دارند مهاجرت کردند.

اردبیل و زابل پاک ترین هوا را دارند

البته باید بگویم که اردبیل وزابل پاک ترین هوا در کشور را دارند.امیدوارم این ویژگی باعث نشود این شهرها از اهمیت نگهداشتن این ویژگی غافل شوند و در راستای توسعه گام هایی بردارند که این موهبت شان به خطر بیفتد.

جالب است بدانید که بر طبق اخبار منتشر شده در حال حاضر اردبیل با شاخص آلودگی هوا 16 یکی از تمیزترین شرهای ایران و پس از آن بیرجند با شاخص 18 و بجنورد با شاخص 19 در رده‌های بعدی پاک ترین شهرهای ایران قرار گرفته‌اند.

9 روز هوای پاک در یک سال

بر اساس آمار اعلام شده در سال جاری و براساس روزشمار شاخص آلودگی تا امروز جمعه (۲۹ دی‌ماه) کیفیت هوای پایتخت در ۹ روز در وضعیت پاک، ۲۰۰ روز در وضعیت قابل قبول، ۸۳ روز در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۲ روز ناسالم برای همه شهروندان بود. هوای تهران در هیچ روزی در وضعیت بسیار ناسالم و خطرناک قرار نداشته است.

قانون هوای پاک

با تصویب قانون هوای پاک انتظار می رفت دستگاههای ذی ربط با اجرای درست و اصولی آن از پیشرفت خطرناک آلودگی هوا پیشگیری کنند اما قوانین آنگونه که باید اجرا نشد.خودروهای گاز سوز مورد اقبال عموم قرار نگرفت و خودروسازها از تولید خودروی با کیفیت به دلیل کم سود ده بودن سر باززدند و دولت از تهیه بنزین یورو 5 عقب نشینی کرد و ترجیح داد آن را صادر کند و این شد که امروز هیچ نهادی مسئولیت آلودگی هوا را گردن نمی گیرد.

راستی آزمایی ادعاهای شهردار

در همین راستا چندی پیش شهردار تهران "ادعا کرده شهرداری حدود 6-7 وظیفه در قانون هوای پاک داشته که همه وظایف مان را به خوبی انجام دادیم و کارهایی که کردیم حتی فراتر از آن هم بوده است. ۱۰۰ درصد تکالیف خود در قانون هوای پاک را انجام دادیم"و هیچ مرجعی به صحت این ادعا رسیدگی نکرد.

خودروی برقی یک میلیاردی

همین چند روز پیش بود که از ثبت سفارش ۴۹هزار خودروی برقی در ۹ شرکت رونمایی کردند.این خودروها در آینده داخلی‌سازی می‌شود و بعد به بخش خصوصی واگذار می‌ شود. قیمت این خودرو نزدیک به ۲۰هزار دلار است که حدود یک‌میلیارد تا یک‌میلیارد و دویست‌میلیون تومان برآورد می‌ شود.


تهران پاک ترین هوای جهان را دارد اما بشرطها و شروطها/ آلودگی هوای پایتخت گردن گیر ندارد/ فقط 9 روز هوای پاک!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آب و هوا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شبکه دختران چتربت چگونه کار می‌کرد؟ + ویدئو