متهم ردیف اول ابتلا به هپاتیت یا التهاب کبدی را بشناسید


متهم ردیف اول ابتلا به هپاتیت یا التهاب کبدی را بشناسید

دانشیار گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با اشاره به اینکه عضو مهم کبد در جریان بسیاری از بیماری‌ها ممکن است دچار آسیب شود اظهار کرد: هپاتیت یا التهاب کبدی از جمله عواملی است که به بیماری کبد چرب منجر شده و در سطوح مختلف می‌تواند به آن آسیب بزند.

دکتر امین بجدی، ضمن بیان این نکته که هپاتیت یا التهاب و ورم کبد، دارای علل عفونی و غیرعفونی است خاطر نشان کرد: این التهاب و ورم در آزمایشات، با بالا بودن آنزیم‌های کبدی نشان داده می‌شود و می‌تواند خفیف یا شدید و سیرحاد یا مزمن داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه علل غیرعفونی بیماری هپاتیت، با فعال شدن کبدچرب، ورم کبد یا هپاتیت ناشی ازکبد چرب به وجود می‌آید و مصرف خودسرانه برخی داور‌های گیاهی وشیمیایی با دوز بالا، می‌تواند سبب ایجاد عوارض کبدی شود افزود: در علل عفونی، وجود تب مالت در تمام بدن، ممکن است گاهی باعث ایجاد مشکلات کبدی شود و حتی ویروس کرونا هم می‌تواند در کنار سرماخوردگی و نیز عوارض تنفسی، فرد مبتلا را دچار مشکلات کبدی نماید.

دکتر بجدی در ادامه با بیان اینکه هپاتیت‌های ویروسی، دسته‌ای از ویروس‌ها هستند که کبد را نسبت به سایر قسمت‌های بدن بیشتر دچار مشکل می‌کنند افزود: ویروس‌های هپاتیت A و E دو دسته از ویروس‌های مهم هستند، که ازطریق گوارش، مدفوع و دست آلوده انتقال می‌یابند.

وی این نکته را نیز متذکر شد که زردی می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات کبدی باشد، اما الزاما همه زردی‌ها به معنای هپاتیت یا ورم کبدی نیست و زردی نوزادی هم به معنای هپاتیت نیست و ارتباطی به ویروس‌های هپاتیت ندارد.

دانشیار گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشه در خصوص شیوع انواع هپاتیت‌های ویروسی نیز گیفت: در نوزادان هپاتیت نوع A و زنان باردار هپاتیت نوع E شایع بوده و معمولا سیری مزمن ندارد. ذکر این نکته نیز ضروری است که در صورتیکه فردی به هپاتیت‌های ویروسی مزمن با بیش از ۶ ماه مبتلا باشد، این موضوع در درازمدت می‌تواند، باعث آسیب جدی به کبد شود و در رأس آن‌ها انواع هپاتیت‌های نوع B,C است و همینطور هپاتیت نوع D که گاهی همزمان بانوع B دیده می‌شود. اما هپاتیت B,C که هپاتیت‌های مزمن ویروسی هستند، می‌توانند روند مزمن داشته و تشخیص و درمان آن‌ها گاهی مشکل می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه همچنین یادآور شد؛ کبدچرب جزء علل غیرعفونی ایجاد مشکلات کبدی است و مرتبط با هپاتیت‌های ویروسی نیست؛ لذا در صورت غیرفعال بودن کبدچرب، آسیب به کبد وارد نمی‌شود و آزمایش‌های کبدی مثل آنزیم‌های کبدی و سایرآزمایش‌ها طبیعی و نرمال هستند که باسونوگرافی تشخیص داده می‌شود، اما درصورت فعال بودن کبد چرب، ورم کبد ناشی ازچربی بوجود می‌آید ومی تواند سیری پیشرونده داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...