مخبر: جنبش عدم تعهد اقدامات خود را برای بی اثرسازی تحریم‌های آمریکا اعمال کند


مخبر: جنبش عدم تعهد اقدامات خود را برای بی اثرسازی تحریم‌های آمریکا اعمال کند

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه تحریم های یک جانبه آمریکا نمونه آشکار تروریسم اقتصادی و ضد حقوق بشری است، گفت: جنبش عدم تعهد باید مخالفت خود را با تحریم های آمریکا تشدید و اقدامات خود را برای بی اثرسازی آنها اعمال کند.

مخبر: جنبش عدم تعهد اقدامات خود را برای بی اثرسازی تحریم‌های آمریکا اعمال کند

به گزارش راهبرد معاصر؛ محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در نوزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد گفت: از اقدام شجاعانه و ابتکار عملی که کشور آفریقای جنوبی در طرح شکایت بین‌المللی از رژیم صهیونیستی هر دادگاه لاهه تشکر می‌ کنیم.

وی افزود: همکاران گرامی معتقد هستیم بسیاری از سازوکارهای مهم ایجاد شده در روابط میان کشورها از جمله جنبش عدم تعهد می‌تواند نقش مهم و سازنده‌ای را در جلوگیری از جنگ و توسعه صلح پایدار ایفا کند. چالش‌های نظیر جنگ‌ها، مخاطرات زیست محیطی، بحران‌های اقتصادی ، جرایم سازمان یافته، قاچاق مواد مخدر، افزایش موج پناهندگان به تنهایی توسط یک دولت قابل حل نیست.

مخبر ادامه داد: مواجهه با این تهدیدات و چالش‌ها نیازمند اتخاذ تدابیر قاطع و همکاری در سطح گسترده جهانی است.

وی با بیان اینکه تحریم های یک جانبه آمریکا نمونه آشکار تروریسم اقتصادی و ضد حقوق بشری است، گفت: تحریم های یک جانبه آمریکا و برخی دیگر از کشورها از جمله مصادیق نقض آشکار اصول سازمان متعهد و نمونه آشکار تروریسم اقتصادی است.

مخبر تصریح کرد: جنبش عدم تعهد باید مخالفت خود را با تحریم های آمریکا تشدید و اقدامات خود را برای بی اثرسازی آنها اعمال کند.

وی افزود: تحریم‌های یک جانبه آمریکا و برخی دیگر از کشورها از جمله مصادیق نقض آشکار اصول سازمان ملل متحد نمونه‌ای آشکار از تروریسم اقتصادی است. از طرفی از آنجا که این تحریم‌ها ضعیف‌ترین اقشار جامعه را بیشتر از سایرین تحت تاثیر قرار می‌دهد بنابراین کاملاً غیر انسانی و ضد حقوق بشری است.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: جنبش عدم تعهد مخالفت خود را با آنها تشدید و اقدامات خود را برای بی‌اثر ساختن آن تقویت کند. عصر یک جانبه گرایی و تحمیل سیاست‌ها سرانه و منفعت طلبانه پایان یافته است. ملت‌های مستقل و آزاده جهان زور، تحمیل و تحقیر را بر نمی‌تابند. فلسفه وجودی این جنبش به عنوان صدای رسای ملت‌های مستقل جهان حفظ استقلال ملتهای در حال توسعه و حمایت از حق تعیین سرنوشت ها است.

مخبر تصریح کرد: متاسفانه امروز انفعال و بی‌اعتنایی به آشکار در قبال بی‌عدالتی و جنگ سالاری در سطح جهان به یک ویژگی بارز نظام بین‌الملل تبدیل شده است که ناکارآمدی شورای امنیت ملل متحد مصداق آشکار آن است در شرایط حساس کنونی جنبش عدم تعهد به عنوان بزرگترین تشکل مرکب است اعضای سازمان ملل متحد باید با الهام از اندیشه‌های متعالی بنیانگذاران خود نقش تاریخی خود را ایفا کنند. از این نوع همکاری دسته جمعی کشورها در نظام بین الملل و در راستای ایجاد یک نظام نوین اقتصاد محور با شعار امنیت برای همه ناامنی برای هیچکس ضرورت می‌یابد.

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: تحقق این هدف رسالتی بزرگ برای جامعه بین الملل به ویژه دولت‌های عضو جنبش عدم تعهد است. جمهوری اسلامی ایران با رد یک جانبه‌گرایی بر ایجاد شبکه‌های نوین از همکاری‌های فراگیر با اولویت همسایگان و آسیا محوری تاکید دارد.


وی گفت: تعیین ساز و کارهای امنیتی مشترک ، توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی زمینی، هوایی و دریایی و حفظ محیط زیست جز اولویت منطقه ما است. جمهوری اسلامی ایران در مسیر ایفای نقش خود در جنبش عدم تعهد و با پایبندی به اصول مندرج در این پیمان پیوسته به عنوان کنشگری فعال در مسیر حفظ صلح و امنیت و روابط دوستانه میان کشورهای منطقه بوده است و نیز در مقابله با پدیده‌های شرورانه از جمله تروریسم، قاچاق مواد مخدر و اشغال خارجی در سطح منطقه نقش آفرینی کرده و بارها ارائه ابتکارات منطقی در زمینه ترویج صلح و دوستی در منطقه فعال بوده است.

مخبر ادامه داد: ما ضمن تاکید بر حفظ وضعیت جغرافیایی منطقه و مخالفت با هرگونه تغییر در مرزهای بین‌المللی خواهان اولویت دادن به توسعه روابط اقتصادی، بازرگانی و تجاری میان کشورهای منطقه از جمله از طریق تکمیل و توسعه راه‌های مواصلاتی هستیم و آمادگی خود را برای همکاری جهت تحقق منافع پایدار اقتصادی همه کشورهای منطقه اعلام می‌کنیم.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: معتقدیم با حفظ و احترام به اصل حاکمیت مستقل کشورها سرنوشت ملت‌های منطقه باید به دست خود آنها رقم بخورد. این معنای عملی دموکراسی است.

مخبر در پایان گفت: آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با اوگاندا توکلیه دولت‌های عضو جنبش عدم تعهد جهت ارتقای کارایی آن منظور پیشبرد علایق و منافع مشترک اعلام می‌کنم./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی