کمک ریاض و ابوظبی به اسرائیل برای دور زدن دریای سرخ


کمک ریاض و ابوظبی به اسرائیل برای دور زدن دریای سرخ

روزنامه یدیعوت احارانوت نوشت که عربستان سعودی و امارات متحده عربی به اسرائیل کمک می‌کنند تا دریای سرخ را دور زده و از حملات یمنی‌ها در امان بماند.

با حملات نیرو‌های مسلح یمن به کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که عازم بندر ایلات هستند، فشار اقتصادی شدیدی متوجه تل آویو شده است، اما روزنامه یدیعوت احارانوت نوشته است که ریاض و ابوظبی تلاش دارند برای کاهش فشار اقتصادی به اسرائیل کمک کنند.

به گزارش فارس، به نوشته این روزنامه، شرکت‌های کشتیرانی اسرائیلی به جای دور زدن آفریقا و رسیدن به اسرائیل از طریق یک مسیر طولانی و گران‌قیمت، محموله‌های خود را در بنادر امارات و عربستان در خلیج فارس تخلیه می‌کنند و از آن‌جا کالا‌ها با کامیون از طریق خاک عربستان و سپس اردن به سمت فلسطین اشغالی منتقل می‌شوند.

یدیعوت احارانوت افزود: «وارد کنندگان اسرائیلی که می‌خواهند برای عید پاک کالا وارد کنند، چاره‌ای جز این ندارند».

به گفته این روزنامه، در ماه گذشته ده‌ها کامیون از طریق خشکی کالا‌های تخلیه شده در بنادر امارات، بحرین و عربستان را به اسرائیل برده‌اند، کالا‌هایی که پیش از این از طریق دریای سرخ وارد می‌شد.

طبق این گزارش، در پی ممانعت «حوثی‌ها» از حرکت کشتی‌ها به سمت بندر ایلات، کشتی‌ها مجبور شده‌اند با دور زدن قاره آفریقا و عبور از دماغه «امید نیک» و صرف یک ماه زمان بیشتر خود را به بنادر غربی اسرائیل برسانند. همچنین بسیاری از شرکت‌های آفریقایی از ترس اقدام یمنی‌ها، کالا‌های خود را در ایتالیا یا قبرس تخلیه می‌کنند تا از آن‌جا به اسرائیل منتقل شود.

یدیعوت احارانوت نوشت که تا پیش از حملات یمنی‌ها، هزینه هر کانتینر ۲۰۰۰ دلار بود و، اما اکنون به ۸۰۰۰ دلار افزایش یافته است و اگر پیش از این کشتی‌ها یک ماهه خود را به اسرائیل می‌رساندند، اکنون این زمان دو برابر شده است.

در این میان حمل کانتینر‌های یک کشتی از عربستان یا بحرین و امارات به اسرائیل بین ۱۵ الی ۲۰ روز طول می‌کشد.

از سوی دیگر سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن می‌گوید که «کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به هر طریقی با آن‌ها مرتبط هستند کوچکترین فرصتی برای عبور از دریای سرخ نخواهند داشت».

البخیتی در مصاحبه با یک شبکه روسی درباره نگرانی سایر کشور‌ها برای عبور و مرور از دریای سرخ گفت: نیرو‌های مسلح یمن، عبور امن کشتی‌های تجاری سایر کشور‌ها از حمله کشتی‌های روسی و چینی را تضمین می‌کنند.

باب المندب، تنگه‌ای است میان آفریقا و شبه جزیره عربستان و مسیر خروجی دریای سرخ به اقیانوس هند که معمولاً ۱۲ تا ۱۵ درصد تجارت دریایی از این مسیر جریان دارد که در مجموع ۸۵ درصد از کل تجارت جهانی را شامل می‌شود.

مراد منصور، پژوهشگر اقتصادی یمن در گفتگو با العربی الجدید گفت که رژیم صهیونیستی به خاطر حملات یمن در دریای سرخ تا کنون بیش از ۳ میلیارد دلار متضرر شده است و با حساب اینکه نیرو‌های مسلح یمن تصمیم گرفته مانع همه کشتی‌های عازم بنادر اسرائیل صرف نظر از ملیت آن‌ها شود، این رقم خسارت احتمالاً به بیش از ۶.۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

به دنبال حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه و محاصره همه جانبه مردم، انصارالله یمن اعلام کرد تا زمانیکه اسرائیل مانع از ورود کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه شود کشتی‌های تجاری که عازم بنادر این رژیم هستند را در دریای سرخ هدف حمله قرار خواهد داد. یمنی‌ها تا کنون چندین کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی را توقیف و به ده‌ها کشتی آمریکایی و اسرائیلی حمله کردند و البته ده‌ها کشتی دیگر نیز مجبور به تغییر مسیر و یا بازگشت به مبدا شده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)