تکنولوژی و نوآوری در روغن‌های موتور


تکنولوژی و نوآوری در روغن‌های موتور

در ادامه به بررسی تکنولوژی و نوآوری در روغن‌های موتور می‌پردازیم تا از تأثیرات آن‌ها روی عملکرد خودرو، اطلاعات کافی داشته باشیم. اما پیش از آن بهتر است با روغن‌موتور آشنا شویم.

روغن موتور یکی از عوامل کلیدی در بهبود عملکرد و عمر موتورهای امروزی به شمار می‌رود. در واقع این روغن موتور است که علاوه بر حفظ و ضمانت کارکرد صحیح و مطلوب موتور، به کاهش سایش و اصطکاک، افزایش بازدهی سوخت، حفظ تمیزی محفظه موتور و کاهش آلودگی‌های محیط‌زیست کمک می‌کند. به همین علت شرکت‌های تولیدکننده این محصول همواره در تلاش‌اند تا با تکنولوژی و نوآوری جدید، روغن موتورهایی با عملکرد و تجربه کاربری بهتر تولید کنند. این موضوع ضمن اینکه باعث بهبود مشخصات فنی و عملکرد بهتر موتور می‌شود، به جلوگیری از تخریب محیط‌زیست نیز بسیار کمک خواهد کرد.

در ادامه به بررسی تکنولوژی و نوآوری در روغن‌های موتور می‌پردازیم تا از تأثیرات آن‌ها روی عملکرد خودرو، اطلاعات کافی داشته باشیم. اما پیش از آن بهتر است با روغن‌موتور آشنا شویم.

روغن موتور چیست؟

روغن موتور ماده‌ای است که با ترکیبی از روغن و افزودنی‌های دیگر ساخته می‌شود و از آن برای روانکاری و حفاظت از موتور استفاده می‌کنند. در واقع این ماده به داخل موتور خودرو وارد شده و با کاهش اصطکاک میان قطعات، سلامت این قطعه را حفظ می‌کند.

البته این تنها وظیفه روغن‌موتور نیست. بلکه این ماده می‌تواند به‌عنوان یک روانکار و تمیزکننده عمل کند و مانع از عبور آلاینده‌ها به داخل محفظه اصلی شود. همچنین حفاظت از سطوح فلزی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی نیز از وظایف روغن موتور است. تمام این موارد در کنار یکدیگر باعث افزایش طول عمر خودر‌و خواهد شد. قطعاً برای ماشین‌های فرسوده نیاز به روغن موتور مرغوب و باکیفیت‌تری است تا خودرو دیرتر از کار بیافتد.

این ماده در سه نوع سنتتیک، نیمه سنتتیک و معمولی تولید می‌شود:

  • روغن موتور مصنوعی: روغن موتور مصنوعی ناخالصی کمتری دارد و از این جهت سازگاری بهتری با انواع خودروها خواهد داشت. این محصول با ویسکوزیته بالا، به‌خوبی از سایش و خوردگی قطعات موتور جلوگیری می‌کند. به همین علت برای ماشین‌های سنگین یک انتخاب عالی است. البته چون قیمت بالایی دارد، کمتر از آن استفاده می‌کنند.
  • روغن موتور نیمه سنتتیک: این روغن موتور با ترکیبی از مینرال و مصنوعی ساخته شده است. به همین علت نمی‌توان گفت که کیفیت آن با مدل سنتتیک برابری می‌کند. اما روغن خوبی است و به‌خوبی از اجزای موتور محافظت خواهد کرد.
  • روغن موتور مینرال: روغن مینرال یا معمولی در واقع نفت خام است که با ترکیبی از روغن‌های پایه ساخته می‌شود. این نوع روغن به دلیل ویسکوزیته پایین، نمی‌تواند به‌خوبی از قطعات موتور محافظت کند. به همین علت معمولاً از آن در موتور ماشین‌های قدیمی یا آب‌بندی موتور خودروهای پیشرفته استفاده می‌کنند.

تکنولوژی و نوآوری در روغن‌های موتور

چگونه روغن‌های جدید عملکرد خودرو را بهبود می‌بخشند؟

همان‌طور که گفته شد به دلیل اینکه روغن موتور نقش اساسی در بهبود عملکرد موتورهای خودرو دارد، باید در هنگام انتخاب آن دقت زیادی به خرج داده شود. قطعاً هرچقدر این ماده مرغوب‌تر باشد و ناخالصی در آن دیده نشود، کیفیت بهتری دارد و به‌خوبی از موتور خودرو محافظت می‌کند.

امروزه روغن موتورها با بهترین متریال ساخته می‌شوند و از این جهت فواید زیادی برای خودرو دارند که در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنیم:

کاهش آلودگی محیط‌زیست

اولین و مهم‌ترین تأثیری که روغن موتورهای جدید دارند، کاهش آلاینده‌ها و آلودگی در محیط‌زیست است. زیرا روغن موتورهای جدید به صورتی ساخته شده‌اند که در هر یک کیلومتر، حداکثر خروجی دی‌اکسیدکربن آن‌ها ۹۵ گرم است. این موضوع در تمام خودروها نیز صدق می‌کند. مگر آنکه روغن موتور نامرغوب باشد.

کاهش تولید آلاینده‌ها در موتور خودرو

اگر روغن موتور نامرغوب باشد، با هربار روشن‌شدن خودرو، مقدار زیادی آلاینده، دود، گردوغبار و بسیاری از مواد مضر دیگر تولید می‌کند. این ذرات در میان قطعات و فیلترهای موتور رسوب‌کرده و به مرور زمان باعث کاهش عملکرد موتور و در نتیجه کاهش طول عمر خودرو می‌شوند. اما روغن موتورهای جدید همچون روغن موتور بهران و روغن موتور اسپیدی به صورتی ساخته شده‌اند که این ذرات را معلق نگه می‌دارند تا موتور تمیز باقی بماند.

کاهش مصرف سوخت

هنگامی که قطعات داخلی موتور با یکدیگر اصطکاک داشته باشند، موتور برای عملکرد بهتر نیاز به‌صرف انرژی بیشتری دارد و قطعاً سوخت بیشتری مصرف می‌شود. اما روغن موتورهایی که با فناوری جدید ساخته می‌شوند، چون ویسکوزیته کمتری دارند، کمک می‌کنند تا روغن راحت‌تر در میان قطعات موتور خودرو حرکت کرده و به‌نوعی مصرف سوخت کاهش یابد.

روغن موتور با ویسکوزیته مناسب

روغن موتورهای جدید به صورتی ساخته می‌شوند که کاملاً رقیق هستند و در هر چهارفصل به‌خوبی کار می‌کنند. در واقع این نوع روغن موتورها ویسکوزیته پایینی دارند. اما مقاومت آن‌ها همچنان بالاست و به‌خوبی از سایش، زنگ‌زدگی و خوردگی قطعات موتور خودرو محافظت می‌کنند. قطعاً موتورهای امروزی به این نوع روغن موتورها احتیاج دارند.

بهبود عملکرد موتور

روغن موتور علاوه بر روانکاری قطعات، وظیفه دارد تا سطوح میان پیستون و سیلندر را پر کند. زیرا این دو قطعه متحرک هستند و می‌توانند باعث نشتی و در نتیجه از بین رفتن عملکرد موتور شوند.

روغن موتور چند وقت یکبار باید تعویض شود؟

تعویض روغن موتور کاملاً متناسب با نوع روانکار و برند سازنده آن مشخص می‌شود. حتی نوع موتور خودرو و شرایط محیطی که در آن با خودرو رفت‌وآمد می‌کنید نیز می‌تواند روی این موضوع مؤثر باشد. قطعاً هرچقدر زمان تعویض روغن موتور به‌موقع باشد، سلامت موتور تضمین خواهد شد. معمولاً روغن موتورهایی که با فناوری جدید ساخته می‌شوند، نسبت به روغن موتورهای ناخالص، مدت‌زمان بیشتری کار می‌کنند.

خرید اینترنتی روغن موتور از پلتفرم‌های معتبر

تکنولوژی و نوآوری در روغن‌های موتور

در این مطلب با تأثیر تکنولوژی و نوآوری در ساخت روغن موتورهای جدید آشنا شدید و اکنون می‌توانید یک انتخاب عالی برای خودرو خود داشته باشید. قطعاً هرچقدر که روانکار مرغوب، خالص و باکیفیت‌تر باشد، موتور خودرو آسیب کمتری خواهد دید.

انواع در فروشگاه اسنپ شاپ موجود هستند و البته با قیمتی مناسب به فروش می‌رسند. حتی خرید سایر محصولات مربوط به خودرو مانند خرید ضد یخ با قیمت مناسب نیز از این فروشگاه امکان‌پذیر است و ظرف مدت کوتاهی به دستتان می‌رسد.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

قلعه‌نویی: شهادت در شب میلاد امام رضا (ع) پاداش رئیسی بود