خطر انحصار گرایی جشنواره فیلم فجر را تهدید می کند / بسیاری از هنرمندان پشت در سینما مانده اند!


خطر انحصار گرایی جشنواره فیلم فجر را تهدید می کند / بسیاری از هنرمندان پشت در سینما مانده اند!

جبار آذین منتقد سینما در خصوص برگزاری جشنواره چهل و دوم فیلم فجر به خبرنگار دیباچه گفت : با توجه به اینکه افراد جدیدی مسئولیت مدیریت سینمای کشور را برعهده گرفته اند و در حد بضاعت و اندیشه های خود حرکت هایی را انجام می دهند، اما به دلیل...

جبار آذین منتقد سینما در خصوص برگزاری جشنواره چهل و دوم فیلم فجر به خبرنگار دیباچه گفت : با توجه به اینکه افراد جدیدی مسئولیت مدیریت سینمای کشور را برعهده گرفته اند و در حد بضاعت و اندیشه های خود حرکت هایی را انجام می دهند، اما به دلیل اینکه شعار مسئولان سینمایی تغییر ریل سینمای کشور است، این ادعا بنظرم در حد شعار باقی مانده و باعث کند شدن روند پیشرفت سینمای کشور شده است. به هر حال این شعار نیازمند تخصص و دانش و نیروی انسانی کارآمد است.مدیران جدید سینما به دنبال این هستند سینمای لیبرال را به سینمای مقاومت تبدیل کنند.این موضوع نیز باعث شده بسیاری از دستاوردهای سینما در سال های گذشته مغفول باقی بماند و بسیاری از شعارهایی که درباره تغییر ریل سینما داده می شود در عمل محقق نشود.

خطر انحصار گرایی جشنواره فیلم فجر را تهدید می کند / بسیاری از هنرمندان پشت در سینما مانده اند!

وی ادامه داد:حرکتی که امروز در زمینه تولید فیلم در کشور صورت گرفته کند است.سینمای ایران با توجه به ظرفیت های انسانی و محتوایی که دارد باید با سرعت بیشتر و دقیق تری در مسیر رشد و توسعه قرار داشته باشد.ما هنوز سینمای ملی به آن شکل در کشور نداریم و آنچه وجود دارد سینمای دولتی است. این وضعیت درباره جشنواره فیلم فجر نیز وجود دارد و جشنواره بین المللی فیلم فجر نیز تقریبا دولتی است.به همین دلیل معتقدم جشنواره فیلم فجر امسال بار خود را روی نهادها و ارگان های دولتی انداخته و به دنبال این است که از این طریق به اهداف خود دست پیدا کند.در چنین شرایطی است که امسال بیشتر از سال های گذشته سازمان ها و نهادهای دولتی در تولید فیلم ها نقش آفرینی کرده اند.به عنوان مثال سازمان سینمایی فارابی در حدود18 فیلم و حوزه هنری در حدود10 فیلم تولید کرده که بخش زیادی از آنها در جشنواره حضور دارند.این وضعیت نشان می دهد که حضور نهادها و سازمان های دولتی در سینما از بخش خصوصی پررنگ تر است.

این منتقد سینما تصریح کرد: آنچه باعث نگرانی برای آینده سینمای کشور بوده، جهت گیری است که تولید فیلم در کشور در پیش گرفته است. اگر قرار است بیشتر فیلم های تولید شده ی سینمای ایران در مسیر انحصارگرایی حرکت کند و فقط عده ای محدودی بتوانند فیلم بسازند، بقیه هنرمندان کشور چه باید کنند؟ واقعیت این است که بسیاری از هنرمندان کشور به دلایل مختلف در سال های اخیر پشت در سینما مانده اند.بدون تردید اگر این افراد نیز می توانستند فیلم بسازند ما با جشنواره غنی تر و پربارتری مواجه بودیم.با توجه به اینکه اسامی فیلم های بخش های سودای سیمرغ و نگاه نو مشخص شده است، به نظر می رسد فیلم های موسوم به ارزشی امسال در جشنواره جلوه گری بیشتری خواهند داشت.به همین دلیل من معتقدم خطری که در شرایط کنونی سینمای کشور را تهدید می کند انحصارگری است که می تواند پیامدهای منفی برای سینمای کشور در آینده به وجود بیاورد.

انتهای پیام/

گفتگو از : احسان انصاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج