شایع ترین عوارض دیابت را می شناسید؟


شایع ترین عوارض دیابت را می شناسید؟

به گزارش خبرنگار رکنا از یزد؛ دکتر حمیده مزیدی، یک متخصص داخلی گفت: کنترل دقیق قندخون و مراقبت روزانه پاها، کلید اصلی پیشگیری از مشکلات نوروپاتی دیابتی(درگیری عصب ها) است. وی افزود: بیش از...

به گزارش خبرنگار رکنا از یزد؛ دکتر حمیده مزیدی، یک متخصص داخلی گفت: کنترل دقیق قندخون و مراقبت روزانه پاها، کلید اصلی پیشگیری از مشکلات نوروپاتی دیابتی(درگیری عصب ها) است.

وی افزود: بیش از یک میلیون و نیم در ایران مبتلا به دیابت هستند و نوروپاتی دیابتی یکی از عوارض شایع این بیماری است که در ۵۰درصد مبتلایان دیده می شود و در نهایت ممکن است به زخم و آمپوتاسیونپا (قطع عضو) منجر شود.

این متخصص داخلی ادامه داد: نوروپاتی در بیماران دیابتی نوع یک، عارضه ای دیررس است و برعکس در افراد دیابتی نوع دو،عارضه ای زودرس است که نوروپاتی قرینه شایع ترین آنهاست..

دکتر مزیدی خاطر نشان کرد: نوروپاتی دیابتی می تواند به صورت اختلال حرکتی، ایسکمی قلبی پنهان، افت فشارخون وضعیتی، اختلال وازوموتور، افزایش تعریق، اختلال عملکرد مثانه و اختلالات جنسی ظهور یابد.

وی در خصوص راه های پیشگیری از نوروپاتی تصریح کرد: قند خون بالا تنها عامل خطرزا اما قابل کنترل برای نوروپاتی دیابتی است که پیشگیری از آن، میزان بروز و سرعت پیشرفت بیماری را کاهش داده و کیفیت زندگی مبتلایان را بهبود می بخشد.

این متخصص اظهار داشت: همه بیماران بخصوص بیماران مسن, بیماران مرد و بیماران با کنترل بد دیابت باید از نظر معاینه پاها و دریافت آموزش های عملی مورد توجه ویژه قرار گیرند.

یزد/سمیه گلابگیریان


شایع ترین عوارض دیابت را می شناسید؟

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ویژگی های افراد دو جنسه یا همان ترانس ها چگونه است ؟