بازار تاریخی نایین


یکی از جاذبه های تاریخی نایین بازار تاریخی نایین است که بازاری سنتی در اصلی ترین معبر مهم و تجاری این شهر است. ورودی این بازار یکی از دروازه‌ های قدیم شهر بوده که به «دروازه تاریخی چهل دختران» معروف است. بنای اولیه بازار را متعلق به دوره ایلخانیان...

یکی از جاذبه های تاریخی نایین بازار تاریخی نایین است که بازاری سنتی در اصلی ترین معبر مهم و تجاری این شهر است. ورودی این بازار یکی از دروازه‌ های قدیم شهر بوده که به «دروازه تاریخی چهل دختران» معروف است. بنای اولیه بازار را متعلق به دوره ایلخانیان می ‌دانند و بیشتر رونق آن مربوط به دوران حکومت صفویه است. این بازار تاریخی در سال ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۶۴ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

بازار تاریخی نایین

تاریخچه بازار نایین

بازار تاریخی نایین با قدمتی ۷۰۰ ساله یکی از قدیمیترین بازار‌های تاریخی کشور با خصوصیت‌ های منحصر به فرد است. بازار تاریخی نایین در طول دوره های مختلف تاریخی شکل و توسعه یافته و بنای اولیه آن متعلق به دوره ایلخانیان و بیشترین رونق آن در زمان صفویه می باشد. ورودی بازار نایین به چهل دختران مشهور است. دروازه تاریخی چهل دختران و ورودی بازار دارای دو درب بزرگ می باشد.

بازار تاریخی نایین

معماری بازار تاریخی نایین

بازار نایین همچون کوچه ای سرپوشیده با سقف گنبدی و طاق خوبی با نورگیر هایی دایره ای شکل که در وسط طاق ها است و مغازه ها در طرفین آن با درهای چند لنگه چوبی گاه به صورت دو طبقه (با زیرزمین) ساخته شده است. بازار تاریخی نایین به طول ۴۰۰ متر و عرض متغیر بین ۳ تا ۵ متر با ۱۷۰ باب مغازه کوچک و بزرگ روزگاری مرکز تجاری این شهر بوده است. نایین از قدیم الایام یک مرکز مهم تجاری و بازرگانی و محل بارانداز کاروانیان بوده است. کاروان هایی که از شرق به غرب و از شمال به جنوب در رفت و آمد بوده اند و در اینجا به استراحت و مبادله کالا می پرداخته اند.

این بازار دارای دو کاروانسرا و بارانداز بوده که کاروانسرای بزرگ آن درست پس از عبور از دروازه تاریخی چهل دختران در سمت راست بازار قرارداشته که در حال حاضر فقط سردر ورودی آن باقی مانده است. دروازه چهل دختران دارای دو برج بوده و چسبیده به حصار تاریخی شهر نایین می باشد که دورتادور حصار تاریخی شهر را خندقی احاطه نموده و محل عبور از دروازه به وسیله پل متحرک میسر می شده و در بالای دروازه اتاقکی برج مانند بود که هنگام هجوم بیگانگان درب اصلی بسته و ازطریق تیرکشها و آتش دانها به دشمن حمله می نمودند.

بازار تاریخی نایین

بازار تاریخی نایین

بازار تاریخی نایین

بازار تاریخی نایین

بازار تاریخی نایین

بازار تاریخی نایین

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

درمان تبخال تناسلی: 12 درمان خانگی تبخال تناسلی زنان و مردان