سلاح لیزری «پیشرفته‌» جدید ارتش بریتانیا می‌تواند پهپادها را در آسمان منفجر کند


سلاح لیزری «پیشرفته‌» جدید ارتش بریتانیا می‌تواند پهپادها را در آسمان منفجر کند

ایتنا - ارتش بریتانیا سلاح لیزری جدید «پیشرفته‌ای» را که ادعا می‌کند قادر است پهپادها را با دقت بسیار بالا در آسمان منفجر کند، به نمایش گذاشت.


وزارت دفاع بریتانیا (ام‌اودی) روز جمعه طی بیانیه‌ای اعلام کرد نخستین آزمایش میدانی این سلاح که «آتش اژدها» (دراگون فایر) نام دارد هفته گذشته انجام شد و اهداف هوایی خود را منهدم کرد.

وزارت دفاع گفت دراگون فایر یک سامانه تسلیحاتی انرژی هدایت‌شده لیزری (ال‌دی‌ئی‌دبلیو) با «دقت نقطه‌ای»‌ است که می‌تواند لیزری پرقدرت را در بردهای طولانی با دقتی معادل «هدف قراردادن سکه یک پوندی از یک کیلومتری» ارسال کند.

گرنت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا، گفت: «این نوع تسلیحات پیشرفته با کاهش وابستگی به مهمات گرانقیمت، قادر است فضای نبرد را دگرگون کند، و در عین حال خطر آسیب‌های جانبی را نیز کاهش می‌دهد.»

دولت بریتانیا گفت هزینه ارسال این لیزر به مدت ۱۰ ثانیه معادل تنها یک ساعت استفاده از بخاری بوده و «برای هر ارسال معمولا کمتر از ۱۰ پوند» است.

با اینکه بیشینه برد این سلاح هنوز محرمانه است، اما ارتش گفت می‌تواند به «هر هدف قابل‌مشاهده‌ای حمله کند».

پل هولینز هد، رئیس آزمایشگاه علوم و فناوری دفاعی بریتانیا، گفت: «در این آزمایش‌ها برای دستیابی به فرصت‌های احتمالی و درک تهدیدهای ناشی از سلاح‌های انرژی هدایت‌شده گام بزرگی برداشته‌ایم.»

تعدادی از کشورها، ازجمله ایالات متحده آمریکا، آلمان، و اسرائیل درحال بررسی استفاده از تسلیحات لیزری برای از بین بردن پهپاد و موشک در آسمان‌اند.

توسعه این تسلیحات همچنین همزمان با افزایش روزافزون استفاده از پهپاد در جنگ، به‌ویژه پس از تهاجم روسیه به اوکراین رخ داده است.

نیروهای پوتین برای حمله به شهرهای اوکراین به‌طورفزاینده‌ای از پهپادهای انتحاری «کامیکازه» ساخت ایران استفاده می‌کنند، درحالی‌که اوکراین نیز برای حمله به نیروهای متجاوز روسیه و نیز اهدافی در داخل روسیه به ناوگان پهپادهای مشابه ساخت مهندسان تازه‌کار متکی است.

به گفته کارشناسان، تسلیحات لیزری می‌تواند جایگزین طولانی‌مدت و کم‌هزینه‌ برای موشک‌هایی باشد که اکنون برای از بین بردن اهداف در آسمان استفاده می‌شود و به‌دلیل دقت‌ بالا، خطر آسیب‌های جانبی کمتری دارد.

وزارت دفاع بریتانیا گفت این‌گونه سامانه‌های تسلیحاتی انرژی هدایت‌شده‌ می‌توانند با سرعت نور به این اهداف اصابت کنند، و در صورت هدف‌گیری کلاهک با استفاده از پرتو شدید نور، از داخل هدف عبور کنند که به تخریب ساختاری یا نتایجی تاثیرگذارتر منجر می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی