شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز شنبه 7 بهمن 1402


شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز شنبه 7 بهمن 1402

کیفیت هوای اصفهان امروز (‌شنبه 7 بهمن) بر اساس آمار ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در مناطق مختلف اعلام شد.

جمشید لقایی با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوای امروز _‌شنبه هفتم بهمن_ در ایستگاه‌ها اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوای متعلق به شهرداری اصفهان و سه ایستگاه سنجش اداره کل محیط‌زیست استان، اکنون شاخص کیفیت هوا با عدد ۹۱ در شرایط سالم (زرد) بوده و آلاینده غالب ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین بار آلایندگی در ایستگاه دانشگاه صنعتی با شاخص ۱۴۸ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، افزود: ایستگاه‌های زینبیه و پارک زمزم با شاخص ۹۹، رهنان با شاخص ۹۷، کردآباد و فیض با شاخص ۹۴، سپاهان‌شهر با شاخص ۹۳، کاوه با شاخص ۸۹، ولدان با شاخص ۸۴، انقلاب با شاخص ۷۹، خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۷۱، فرشادی با شاخص ۷۰ و میرزاطاهر با شاخص ۶۳، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان با اشاره به عوارض بهداشتی و اقدامات احتیاطی آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم خاطرنشان کرد: احتمال تشدید بیمارهای قلبی یا ریوی سالمندان از عوارض بهداشتی این آلاینده‌ها است، از این‌رو افراد حساس در صورت امکان فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

همچنین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست منطقه اصفهان با قرار گرفتن روی عدد ۹۱ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد، ایستگاه‌های احمدآباد با شاخص ۱۱۰ ناسالم (نارنجی)، خرازی با شاخص ۸۸، پروین با شاخص ۷۶ سالم (زرد) است.

در حال حاضر تنها ایستگاه‌های فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفی هوا در استان اصفهان، خمینی‌شهر، شاهین‌شهر، قهجاورستان، زرین‌شهر و مبارکه است که زرین‌شهر با شاخص ۱۶۸ و قهجاورستان با شاخص ۱۶۶ ناسالم (قرمز)، شاهین‌شهر با شاخص ۱۰۴ ناسالم (نارنجی)، خمینی‌شهر با شاخص ۸۹ و مبارکه با شاخص ۹۸ سالم (زرد) است. ایستگاه‌های رودکی، استانداری اصفهان، خواجو، باغ‌غدیر و شهرهای کاشان، نجف‌آباد، سجزی و دولت‌آباد فعال نیست.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان اصفهان و پیش‌آگاهی هوا، بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر فعالیت سامانه ناپایدار تا روز یکشنبه روی استان است، این سامانه امروز در مناطق غرب و جنوب با بارش برف و مه‌آلودگی، کاهش دید و در برخی نواحی به صورت بارش پراکنده فعال خواهد بود. آسمان شهر اصفهان امروز نیمه ابری تا ابری و احتمال بارش پراکنده، گاهی وزش باد شدید به تدریج کاهش ابر مورد انتظار است، بیشینه دما طی ۲۴ ساعت آینده در برخی نقاط استان چهار تا شش درجه کاهش خواهد داشت.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل منواکسید کربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه‌گیری و به‌طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون منواکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز شنبه 7 بهمن 1402

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آب و هوا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق