کنترل مخارج غیر ضرور دولت موثر در کاهش کسری بودجه/ضرورت مولد سازی دارایی‌ های دولت جهت کاهش نقدینگی


کنترل مخارج غیر ضرور دولت موثر در کاهش کسری بودجه/ضرورت مولد سازی دارایی‌ های دولت جهت کاهش نقدینگی

پازوکی تاکید کرد: بی تردید دولت باید انضباط پولی را در سیستم بانکی برقرار کند و با قاطعیت از اضافه برداشت بانک‌ها جلوگیری کند.

مهدی پازوکی اقتصاددان در مورد کسری بودجه دولت گفت:در واقع مقامات ارشد اعلام کرده‌اند که در بودجه ۱۴۰۲ فروش نفت بیشتری داشتند، اما از سوی دیگر در گزارش هفت ماهه خود نیز به این موضوع اشاره کرده اند که این موضوع تحقق پیدا نکرده است، در واقع اگر کسری بودجه در اقتصاد ایران رخ دهد قطعاً اثر منفی بر افزایش حجم نقدینگی دارد که منجر به افزایش تورم نیز خواهد شد و کاهش قدرت خرید مردم و ارزش پول ملی را در کشور را دامن می‌زند.

وی در پاسخ به این سوال که دولت چگونه می‌تواند کسری بودجه را کنترل کند؟ تاکید کرد: بدیهی است که منابع درآمدی دولت از جمله مالیات، اوراق مشارکت و یا نفت به صورت محدود است، طی گزارش هفت ماهه سال ۱۴۰۲ اعلام شد ۳۰ درصد فروش نفت تحقق پیدا نکرده است، در حالی که در نیمه اول سال دولت مدعی بود که فروش نفت افزایش یافته است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: در واقع دولت باید برای پیشگیری از کسری بودجه و افزایش نقدینگی مخارج غیر ضرور خود را کاهش دهد، ایرادی که در بخش هزینه‌های بودجه ۱۴۰۲ وجود دارد این است که بودجه بسیاری از نهادها و دستگاه‌های اجرایی را بیش از حقوق کارمندان دولت افزایش داده‌اند، به عنوان مثال بودجه صدا و سیما در حدود ۳۰ درصد افزایش یافته در صورتی که حقوق کارکنان دولت ۲۰ درصد افزایش یافته است، در واقع اگر دولت تصمیم به کنترل و کاهش کسری بودجه دارد باید طی دو ماه باقیمانده از سال مخارج غیر ضرور خود را کاهش داده و انضباط مالی را در بودجه برقرار کند قطعا بایدمخارج دولت متناسب با درآمدها باشد.

وی با بیان اینکه انضباط پولی، انضباط مالی و هماهنگی میان سیاست‌های پولی و مالی به نفع اقتصاد کشور است،یادآور شد: بی تردید دولت باید انضباط پولی را در سیستم بانکی برقرار کند و با قاطعیت از اضافه برداشت بانک‌ها جلوگیری کند چرا که اضافه برداشت بانک‌ها به افزایش نقدینگی نیز کمک می‌کند، بنابراین دولت باید از طریق انضباط پولی، انضباط مالی و هماهنگی میان سیاست‌های پولی و مالی در جهت انضباط اقتصادی قدم بردارد و از بی‌ثباتی اقتصادی جلوگیری کنند.

کنترل مخارج غیر ضرور دولت موثر در کاهش کسری بودجه/ضرورت مولد سازی دارایی‌ های دولت جهت کاهش نقدینگی

پازوکی در پاسخ به این سوال که دولت چگونه باید مخارج غیر ضرور خود را کنترل کند؟اظهار داشت: قطعاً دولت باید از مخارج غیر ضروری خود جلوگیری کند،به عنوان مثال ما در کشور ده‌ها خبرگزاری داریم که از دولت حقوق می‌گیرند در صورتی که فقط یک خبرگزاری دولتی نیاز داریم و این مسئله باید در قانون بودجه ۱۴۰۳ در نظر گرفته شود چرا که نیازی به خبرگزاری در هر سازمان و ارگان نیست.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: یکی از ایرادات دولت این است که حقوق را برای کارکنان خود اصلاح و شفاف سازی نمی کندو از طریق افزایش مخارج رفاهی برخی دستگاه های اجرایی بی عدالتی را میان کارکنان دولت گسترس میدهد ،به عنوان مثال دو باشگاه پرسپولیس و استقلال سالانه میلیاردها تومان از بودجه کشور استفاده می‌کنند در حالیکه دولت می تواند این باشگاه‌ها را به بخش خصوصی به فروش برساند و یا بصورت رایگان به پیشکسوت‌ها واگذار کند.تا هزینه دولت کاهش یابد وصدها مثال دیگر برای کاهش بودجه های غیر ضرور در کتاب بودجه وجود دارد.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که می‌تواند از افزایش حجم نقدینگی جلوگیری کند مولد سازی دارایی‌های دولت است،به عنوان مثال اکثر دستگاه‌ها سازمان‌ها و ارگان‌ها دارای خانه‌های سازمانی هستند دولت می‌تواند این خانه‌ها را از طریق مزایده و به قیمت واقعی به فروش برساند،در حال حاضر برخی از سازمان ها و ارگان ها تعداد بسیاری آپارتمان و یا ده‌ها مدرسه در پایتخت بدون استفاده دارند که دولت با فروش این املاک می‌تواند از بخش خصوصی درآمد کسب کرده و کسری بودجه را جبران کند.

پازوکی در پایان خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد مولد سازی دولت می‌تواند در کوتاه مدت کسری بودجه را جبران کند که قطعا طی این مسیر نیاز به اراده قوی و مصمم دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی