واکنش‌ها به افتتاح اولین فروشگاه مشروبات الکلی در عربستان


واکنش‌ها به افتتاح اولین فروشگاه مشروبات الکلی در عربستان

در سالیان گذشته در عربستان سعودی نوشیدن مشروبات الکلی با مجازاتی چون صدها ضربه شلاق، زندان و جریمه نقدی همراه بود. اکنون اما افتتاح اولین فروشگاه مشروبات الکلی در عربستان...

در سالیان گذشته در عربستان سعودی نوشیدن مشروبات الکلی با مجازاتی چون صدها ضربه شلاق، زندان و جریمه نقدی همراه بود. اکنون اما افتتاح اولین فروشگاه مشروبات الکلی در عربستان سعودی به ایجاد بحث در میان کاربران در رسانه های اجتماعی دامن زده است. خبرگزاری "رویترز" روز چهارشنبه گزارش داده بود که "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان سعودی در حال آماده شدن برای افتتاح نخستین فروشگاه عرضه مشروبات الکلی در شهر ریاض پایتخت آن کشور است. آن فروشگاه منحصرا به دیپلمات های غیر مسلمان خدمات ارائه می دهد. برای دسترسی به مشروبات الکلی مشتریان باید از طریق یک اپلیکیشن گوشی های تلفن همراه ثبت کرده و کد ترخیص را از وزارت خارجه دریافت کرده و با خرید خود به سهیمه ماهانه شان احترام بگذارند.

به گزارش فرارو به نقل از گلوبال ویلیج اسپیس، محمد بن سلمان که در ماه ژوئن سال 2017 میلادی قدرت را در دست گرفت تلاش هایی را برای باز کردن فضای اجتماعی و فرهنگی پادشاهی محافظه کار سعودی به منظور جذب گردشگر و رونق تجارت انجام داده است.

یکی از کاربران در توئیتر نوشته است: "دیپلمات ‌های غیرمسلمان تا همین اواخر می‌ توانستند محصولات الکلی وارد کنند. دولت عربستان ممنوعیت واردات مشروبات الکلی برای دیپلمات ها را به این دلیل که آنان مشروبات الکلی را از طریق بحرین به صورت قاچاقی به عربستان وارد کرده بودند لغو کرده است. اکنون دیپلمات ها قادر به دسترسی به مشروبات الکلی در داخل عربستان سعودی از طریق قانونی خواهند بود اما باید هزنیه ای را پرداخت کنند این به معنای پایان بازار سیاه است".

با این وجود، برخی دیگر از کاربران تصمیم اخیر دولت عربستان سودی را مغایر با اصول اسلامی قلمداد کرده و عربستان سعودی را به دور شدن از ارزش های دینی متهم کرده اند. یک کاربر نوشته است که "استغفرالله! باورم نمی شود" و کاربر دیگری نوشته است که با این تصمیم ریاض "روز قیامت" نزدیک است. در مقابل کاربری دیگر نوشته که اسلام با مشروبات الکلی مشکلی ندارد!

عربستان سعودی کشوری که برای چندین دهه جامعه نسبتا بسته ای داشت در سالیان اخیر قوانین سخت گیرانه اجتماعی مانند جداسازی مردان و زنان در اماکن عمومی و الزام زنان به پوشیدن لباس‌ های مشکی یا عبایه را کاهش داده است. عربستان سعودی در دسامبر 2017 میلادی ممنوعیت 35 ساله سینما و تئاتر را لغو کرد. در همان سال پادشاهی سعودی هم چنین به ممنوعیت رانندگی زنان پایان داد و به زنان اجازه داد در رویدادهای ورزشی شرکت کرده و مشارکت خود را در نیروی کار آن کشور گسترش دهند.


واکنش‌ها به افتتاح اولین فروشگاه مشروبات الکلی در عربستان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج