عکس| سریع‌ترین تانک جهان که آبرامز آمریکایی به گرد پایش نمی‌رسد


عکس| سریع‌ترین تانک جهان که آبرامز آمریکایی به گرد پایش نمی‌رسد

ماهیت جنگ با ظهور سلاح‌های هسته‌ای تغییر کرد، اما نیاز به خودرو‌های نظامی سبک، چابک و قابل حمل هوایی همچنان پابرجاست. در انگلستان، این امر منجر به توسعه خانواده خودرو‌های شناسایی رزمی (شنی دار) شد که FV۱۰۱ Scorpion بخشی از آن است.

FV ۱۰۱ اسکورپیون که در اواخر دهه ۱۹۶۰ توسط شرکت Alvis Vehicles Ltd>

همچنین اسکورپیون FV ۱۰۱ در طول جنگ اول خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ توسط ارتش بریتانیا مورد استفاده قرار گرفت، اما سه سال بعد بازنشسته شد. با این حال، این تانک کوچک حداقل برای یک دهه دیگر به خدمت در چندین ارتش ادامه داد.

اسکورپیون FV ۱۰۱ هنوز هم به عنوان یک تانک سبک افسانه ای، نه تنها به دلیل اهمیت تاریخی اش بلکه به دلیل سرعت بالای آن، موضوع بحث است.

در واقع این تانک هنوز هم رکورد سریع‌ترین تانک تولید شده در گینس را در اختیار دارد، چرا که می‌تواند به حداکثر سرعت ۸۱.۶ کیلومتر بر ساعت برسد.

فناوری نظامی به قدری سریع پیشرفت کرده است که باور اینکه یک تانک دوران جنگ سرد مانند اسکورپیون FV ۱۰۱ هنوز رکوردی جهانی را در اختیار دارد، دشوار است. با این حال، این موضوع واقعیت دارد.

در مقام مقایسه، هیولای K ۲ Black Panther ساخت کره جنوبی، حداکثر سرعت ۶۸.۸ کیلومتر در ساعت دارد. در همین حال، M۱ Abrams آمریکایی می‌تواند به حداکثر سرعت ۶۷.۲ کیلومتر در ساعت برسد.

تانک جنگی نسل جدید روسیه چطور؟ تی -۱۴ آرماتا اولین بار در سال ۲۰۱۵ و در جریان رژه نظامی در مسکو توجه رسانه‌های غربی را به خود جلب کرد. گفته می‌شود کرملین قصد دارد تولید در مقیاس انبوه این تانک را تا سال ۲۰۲۵ آغاز کند، اما به نظر می‌رسد که تاکنون تنها چند ده دستگاه از این تانک تولید شده است.

در برخی نقاط جهان از تی -۱۴ آرماتا به عنوان یکی از سریع‌ترین تانک‌های جهان یاد می‌شود. برای مثال در گزارش سال ۲۰۲۳ رویترز مربوط به جنگ در اوکراین، گفته می‌شود که T – ۱۴ Armata می‌تواند به حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

منبع این ادعا ریانووستی، خبرگزاری دولتی داخلی روسیه است. حتی اگر این موضوع حقیقت داشته باشد، اسکورپیون FV ۱۰۱ همچنان با حداکثر سرعت ۸۱.۶ کیلومتر بر ساعت در صدر قرار خواهد گرفت.

عکس| سریع‌ترین تانک جهان که آبرامز آمریکایی به گرد پایش نمی‌رسد

منبع: روزیاتو

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ پدر مهران غفوریان واقعا ساواکی بود؟