ساماندهی صنعت سیمان با عرضه در بورس‌کالا


دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه روند صعودی را در تولید سیمان شاهد هستیم، گفت: از سال ۱۴۰۰ سیمان وارد بورس‌کالا شد و به‌واسطه شفافیت در این بازار، ساماندهی در عرضه و تقاضای سیمان کشور اتفاق افتاده است. به گزارش «کالاخبر» علی‌اکبر الوندیان با بیان اینکه اکنون صنعت سیمان قابلیت تولید ۱۲نوع سیمان را دارد، افزود: با لحاظ کردن رده‌های مقاومتی و درصدهای افزودنی، تعداد ۵۵محصول استاندارد ملی ایران در این صنعت ثبت شده است.

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت سیمان عنوان کرد: اکنون با توجه به شرایط بازار و تقاضا تعداد ۱۶نوع محصول عرضه می‌شود که در نظر داریم به‌تدریج انواع سیمان‌های تولیدی در بورس‌کالای کشور معرفی شود. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در جشن ۹۰سالگی سیمان اظهار کرد: در ۹ماه امسال، ۱۰.۵میلیون تن سیمان به ۲۵کشور از جمله عراق، کویت، افغانستان، پاکستان و سوریه صادر شده است. همچنین در سال ۱۴۰۱ براساس آمارها، ۱۳میلیون تن سیمان صادر شد و ۶۰میلیون تن مصرف داخل کشور بوده است. وی افزود: در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به خاطر همکاری وزارت نیرو در تامین برق و انرژی شاهد رشد تولید در صنعت سیمان بوده‌ایم که پیش‌بینی می‌شود در سال آینده وضعیت بهتری داشته باشیم.

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت سیمان با بیان اینکه دهه طلایی در سرمایه‌گذاری صنعت سیمان دهه ۸۰ بود، گفت: در آن برهه ایران در تولید سیمان به رتبه چهارم جهان صعود کرده بود، اما اکنون در رتبه ششم هستیم. وی ادامه داد: در سال، ۹۰میلیون تن تولید سیمان داریم. ضمن اینکه ۱۳پروژه نیمه‌تمام داریم که اگر به بهره‌برداری برسند حدود ۸میلیون و ۸۰۰‌هزار تن به ظرفیت سیمان سفید اضافه خواهد شد. الوندیان به مشکلات صنعت سیمان پرداخت و گفت: افزایش نامتعارف هزینه‌های تولید، شیوه اعمال هزینه‌های تولید در قیمت کف و موانع صادراتی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت سیمان است. وی افزود: رشد قیمت سیمان با هزینه تولید توازن ندارد. در همین راستا ۴هزار میلیارد تومان از محل ما‌به‌التفاوت قیمت سوخت از اردیبهشت‌ماه امسال هزینه بیشتری به تولیدکنندگان این عرصه تحمیل شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید