ورود 2 سامانه بارشی به کشور


ورود 2 سامانه بارشی به کشور

سازمان هواشناسی با اشاره به ورود ۲ سامانه بارشی به کشور طی امروز و پنجشنبه از بارش برف در نیمه شمالی و بارش‌ شدید برف در ۴ استان خبر داد.

به گزارش مشرق، بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز با گذر امواج تراز میانی جو در سواحل دریای خزر، شمال غرب،‌ مناطقی از غرب،‌ ارتفاعات زاگرس واقع در جنوب غرب، غرب اصفهان، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین و البرز و شمال خراسان رضوی ابرناکی، بارش برف و باران و وزش باد پیش‌بینی شده است. شدت بارش‌های امروز برای استان‌های مازندران، گیلان و شمال اردبیل است.

فردا چهارشنبه در غرب سواحل دریای خزر، ارتفاعات البرز مرکزی، شمال غرب و غرب کشور افزایش ابر و بارش پراکنده باران و برف روی می‌دهد.

روز پنجشنبه با ورود سامانه بارشی جدید به غرب کشور کل نوار غربی و بعدازظهر در دامنه‌های جنوبی البرز واقع در قزوین، البرز، تهران، غرب اصفهان،‌ فارس، بوشهر، کرمان، هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان بارش برف، باران و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. در نیمه شمالی کشور بارش‌ها به‌صورت برف است و در مناطق جنوب و جنوب شرق بارش باران،‌ رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می شود.

روز جمعه گستره فعالیت سامانه بارشی کل کشور است و در مرکز کشور شامل اصفهان،‌ یزد و نیمه شمالی کرمان بارش‌ها پراکنده و خفیف است. در جنوب کرمان، مرکز هرمزگان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید انتظار می‌رود. در مناطقی از کرمانشاه،‌ لرستان، شمال شرق خوزستان و چهارمحال و بختیاری بارش برف شدید است.

شنبه هفته آینده سامانه بارشی در نوار شرقی فعال خواهد بود و بعدازظهر از مرزهای شرقی کشور خارج می‌شود.

روزهای پنجشنبه و جمعه کاهش دما در نیمه غربی و نوار شمالی کشور روی می‌دهد و در شرق و جنوب شرق طی روزهای شنبه و یکشنبه آینده کاهش دما انتظار می‌رود، همچنین امروز و جمعه دریای خزر، روز جمعه و شنبه آینده خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج خواهند بود.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۲

نوع مخاطره: بارش باران و برف، رعدوبرق، در مناطق جنوبی تگرگ، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط همراه با گردوخاک، کاهش نسبی دما

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۰: اردبیل، مازندران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، همدان، مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان، شرق کرمانشاه و خراسان رضوی، غرب اصفهان، ارتفاعات سمنان.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۱: گیلان، مازندران، آذربایجان غربی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، همدان، مرکزی، کردستان، شرق کرمانشاه، شمال لرستان، ارتفاعات سمنان و خراسان رضوی.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۲: اردبیل، گیلان، مازندران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، همدان، مرکزی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، غرب اصفهان.

اثر مخاطره: بارش باران و برف و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی، لغزندگی و کاهش دید جاده‌ها در مناطق سردسیر و کوهستانی، احتمال یخ‌زدگی در ساعات شب و اوایل صبح.

توصیه: احتیاط و امتناع از رفت‌وآمد و ترددهای غیرضروری، به‌همراه داشتن وسایل ایمنی و گرمایش مناسب در وسایل نقلیه، احتیاط و امتناع از کوهنوردی، آمادگی سازمان‌های امدادی و شهرداری‌ها برای کمک‌رسانی برای هرگونه خسارت احتمالی.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: صبح سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۰

زمان پایان: اواخر وقت سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۰

نوع مخاطره: بارش باران و برف، وزش باد شدید موقت، مه‌آلودگی و کاهش دید، در ارتفاعات کولاک برف.

منطقه اثر: گیلان و ارتفاعات مازندران

اثر مخاطره: اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخ‌زدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به‌سبب بارش برف، انسداد گردنه‌های مسیرهای برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، آب‌گرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی در نقاط سردسیر.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری به‌ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آب و هوا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مجموعه جمله و متن در مورد شهادت و شهیدان وطن