مهمترین علل مرگ و میر در ایران


مهمترین علل مرگ و میر در ایران

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت گفت: سرطان یکی از مهمترین علل مرگ و میر در کشور است.

به گزارش مشرق، سرطان از جمله بیماری‌های شایع است که تاکنون افراد زیادی را سرتاسر جهان درگیر خودکرده است. سرطان از آن دسته بیماری‌هایی است که از یک نقطه در بدن آغاز شده و در صورت تشخیص دیرهنگام، می‌تواند تمامی بدن فرد را درگیر کند. اگر چه نام این بیماری، همواره وحشت و ترس زیادی را برای بیمار و خانواده وی به همراه دارد، اما خوشبختانه پیشرفت‌هایی که در راستای درمان سرطان در سال‌های اخیر رخ داده است، نقطه امیدی است برای غلبه بر آن. آنچه مهم است، داشتن شناخت و آگاهی کافی از این بیماری است.

سرطان نوعی بیماری است که در آن، برخی از سلول‌های بدن بدون توقف شروع به تقسیم شدن می‌کنند و به بافت‌های اطراف گسترش می‌یابند. سرطان می‌تواند از هر جای بدن انسان شروع شود که از تریلیون‌ها سلول ساخته شده است. در حالت نرمال، سلول‌های بدن رشد می‌کنند و تقسیم می‌شوند تا سلول‌های جدیدی را تشکیل دهند که بدن به آنها نیازمند است. هنگامی که سلول‌ها پیر می‌شوند یا آسیب می‌بینند، آنها می‌میرند و سلول‌های جدید جای آنها را می‌گیرند. هنگامی که سرطان بروز می‌کند، این روند در هم می‌شکند و سلول‌های پیر و آسیب دیده، در حالی که باید بمیرند، زنده می‌مانند. این سلول‌های اضافی می‌توانند بدون توقف تقسیم شوند و ممکن است منجر به تشکیل تومورها شوند.

کوروش اعتماد،مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت در همایش علمی کشوری برنامه ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان و روده بزرگ به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان با اشاره به تجربه موفق در برنامه پویش ملی سلامت و غربالگری فشارخون و دیابت و مشارکت حداکثری مردم بر اهمیت پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان تاکید کرد.

وی گفت: موضوع پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان جزء اولویت‌های کاری مراقبین سلامت است.

اعتماد با اشاره به اینکه سرطان یکی از مهمترین علل مرگ و میر در کشور است، اظهار داشت: پیشگیری از سرطان می‌تواند از طریق ترویج سبک زندگی سالم، غربالگری و آموزش انجام شود. همچنین تشخیص زودهنگام سرطان نیز می‌تواند به افزایش شانس بقا و بهبودی بیماران کمک کند.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت در ادامه به تشریح برنامه ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پرداخت و تصریح کرد: این برنامه با هدف کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان در کشور تدوین شده است. این برنامه شامل اقداماتی نظیر غربالگری سرطان پستان و روده بزرگ، آموزش به جامعه و ارتقای کیفیت خدمات تشخیصی و درمانی است.

اعتماد در ادامه به موضوع سالمندی جمعیت کشور اشاره کرد و گفت: با بالا رفتن سن و سالمندی، احتمال ابتلا به سرطان نیز افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع در سال‌های آتی افزایش سرطان را در برخواهد داشت.

وی خطاب به مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی باید در زمینه پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان برنامه‌های مدون و بررسی و رصد لازم را داشته باشند.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت در ادامه به سلامت کودکان نیز اشاره کرد و گفت: توجه ویژه به سلامت کودکان در راستای جوان شدن جمعیت و سالم بودن جامعه نقش بسزائی دارد و در اولویت سیاست‌های وزارت بهداشت است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان