لزوم توجه به عنصر آموزش در مناطق عشایری


لزوم توجه به عنصر آموزش در مناطق عشایری

توجه یکسان به عنصر آموزش محور اصلی و راهبردی نظام‌های آموزشی و تحقق آن در مدارس عشایری منوط به ایجاد و برقراری گفتمانی فراگیر است.

لزوم توجه به عنصر آموزش در مناطق عشایری

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ یکی از موضوعات راهبردی در کشور توجه یکسان به آموزش است. در این میان توجه به دانش آموزان مدارس عشایری به عنوان طالبان علم و عناصر مؤثر جامعه روستایی راهی مطمئن برای تحقق عدالت آموزشی و حتی اجتماعی به صورت فراگیر است.


توجه یکسان به عنصر آموزش محور اصلی و راهبردی نظام های آموزشی و تحقق آن در مدارس عشایری منوط به ایجاد و برقراری گفتمانی فراگیر است. جایگاه والای آموزش، وجود استعدادهای سرشار و توانمند توجه به مبحث توزیع یکسان سرانه ها را بیشتر نمایان می کند. شرط لازم و اصلی برای دسترسی به جامعه ‌ای همسو، متعالی، پویا، هدفمند و توسعه ‌یافته ظهور و بروز عدالت آموزشی و فرهنگی است.

وقتی عدالت آموزشی در ساختار آموزشی حاکم باشد، بنیان های فرهنگ آموزشی جامعه متوازن و پایدار رشد خواهد کرد


هر چقدر پدیده توجه یکسان به عنصر آموزش در کشور بیشتر گسترش یابد و برای آن همفکری شود، باعث رشد و توسعه می‌شود و بنیان هر کشوری را متحول می کند. توجه یکسان به عنصر آموزش یکی از رکن های پیشرفت و زیربنایی ترین ابعاد عدالت سازمانی است که می تواند همه حوزه های آموزشی را دچار تحول کند و زمینه ساز بروز استعدادها و توانمندی های دانش آموزان در سطوح کلان و در تراز سند تحول بنیادین شود.


وقتی عدالت آموزشی در ساختار آموزشی حاکم باشد، بنیان های فرهنگ آموزشی جامعه متوازن و پایدار رشد خواهد کرد و در بستر چنین فرهنگ متوازنی بالندگی فکری و ذهنی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی اتفاق خواهد افتاد. باید توجه کرد، نخستین ایستگاه قطار امن عدالت، توجه یکسان به عنصر آموزش و مسلم است، عدالت آموزشی می‌تواند بسترساز عدالت اقتصادی، اجتماعی و رعایت تناسب، استحقاق ‌ها و شایستگی ‌ها در ساحت اجتماع باشد.


برای توجه یکسان به عنصر آموزش در مناطق عشایری لازم است به سه مؤلفه توجه ویژه ای شود؛

  1. تخصصی بودن رشته تحصیلی تدریس معلمان مناطق عشایری
  2. کیفیت نظام آموزشی و تقویت وجه عملی آن
  3. کیفیت کلاس درس و برقراری نشاط علمی، بهره گیری از فناوری آموزشی و بهره مندی از تراکم مناسب

علاوه بر موارد بیان شده، کار جهادی و تلاش بی وقفه یکی از مهم ترین زمینه های تحقق عدالت آموزشی است؛ در واقع کار جهادی امیدی است که می تواند فردای روشنی را برای فرزندان این مرز و بوم به ارمغان آورد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سوریه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خداحافظی معلم با دانش آموزان