ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از افزایش نفوذ روسیه در کشورهای آفریقایی


ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از افزایش نفوذ روسیه در کشورهای آفریقایی

نماینده عالی سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا گفت که اتحادیه اروپا با نگرانی از افزایش نفوذ روسیه در مالی، نیجر و بورکینافاسو که قبلاً خروج خود را از جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) اعلام کرده بودند، یاد می کند.

به گزارش اسپوتنیک، جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اروپا پیش از آغاز نشست غیررسمی سران وزارتخانه های دفاع کشورهای اتحادیه در بروکسل اشاره کرد: "بسیار مهم است که این سه کشور با دیکتاتورهای نظامی تصمیم به ترک سازمان منطقه ای ECOWAS برای ایجاد یک گروه دیگر گرفتند. من معتقدم که این اتحاد تا حد زیادی به مالی، قدرتمندترین دولت در میان آنها، گره خواهد خورد. در عین حال، ما شاهد افزایش نفوذ روسیه هستیم که در حال حاضر در مالی بسیار قوی است و احتمالاً در آینده در نیجر و بورکینافاسو افزایش خواهد یافت. این یک پیکربندی جدید ژئوپلیتیکی در منطقه ایجاد می کند".
وی یادآور شد که حضور هیئت اتحادیه اروپا در مالی در 24 ماه مه به پایان می رسد و کشورهای اتحادیه اروپا باید در مورد ماندن در آنجا تصمیم بگیرند. بورل گفت: "این تصمیم در سطح وزرای خارجه در ماه فوریه مورد بحث قرار خواهد گرفت. او همچنین ابراز عقیده کرد که "تقویت روسیه منجر به چندپارگی اوضاع در آفریقا می شود."
پیش از این، بورکینافاسو، نیجر و مالی از ECOWAS خارج شدند. به گفته نمایندگان این کشورها، جامعه به تهدیدی برای کشورهای شرکت کننده تبدیل شده است. همچنین خاطرنشان شد که بلوک منطقه‌ای "تحریم‌های غیرقانونی، نامشروع، غیرانسانی و غیرمسئولانه" را علیه کشورها وضع کرده است. ECOWAS گفت متعهد به یافتن راه حلی از طریق مذاکره در پی این بیانیه است. کمیسیون ECOWAS در بیانیه ای اعلام کرد که هنوز اطلاعیه رسمی فوری از تصمیم سه کشور برای خروج از جامعه دریافت نکرده است.
وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که تمایل کشورهای آفریقایی برای به دست آوردن حاکمیت قابل توقف نیست و تلاش غرب برای یافتن "نقش مسکو" در این روند بیهوده بوده و روسیه این واقعیت را کتمان نمی کند که به کشورهای آفریقایی در زمینه های مختلف از جمله در مقابله با تروریسم و ​​افراط گرایی، تامین غلات، کود و فرآورده های نفتی و آموزش متخصصان کمک می کند.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز


امیرعبداللهیان در مسکو: دولت و ملت سوریه بخشی از حقیقت منطقه هستند