این ویروس منجر به آلزایمر می‌شود


این ویروس منجر به آلزایمر می‌شود

مطالعات جدید محققان نشان می‌دهد ویروس هرپس که عامل ایجاد تبخال است، می‌تواند منجر به بروز آلزایمر شود. به گزارش پایگاه خبری مدیکال ساینس، مطالعات قبلی نشان داد که ویروس هرپس سیمپلکس یا HSV۱ در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر وجود دارد.

ادامه تحقیقات نیز حاکی از آن بوده است که ویروس هرپس خطر بروز آلزایمر را در افرادی که به صورت ژنتیکی مستعد بروز زوال عقل هستند افزایش می‌دهد. مطالعات جدید دانشگاه منچستر در انگلیس نشان می‌دهد درمان با دارو‌های ضد ویروس راهکار مناسبی برای پیشگیری از بیماری آلزایمر در افراد مبتلا به ویرس هرپس است. براساس این مطالعه، داروی ضد ویروسی اسیکلوویر از رشد و تکثیر ویروس HSV۱ جلوگیری می‌کند و سطح بتا آمیلویید و tau را که ناشی از ویروس HSV۱ هستند، کاهش می‌دهد. این دو پروتئین عامل اصلی بروز آلزایمر قلمداد می‌شوند.

این مطالعه نشان می‌دهد ویروس HSV۱ در بدن نیمی از بزرگسالان وجود دارد، ولی هنوز تاثیر دقیق آن بر مغز مشخص نیست و نمی‌توان این ویروس را عامل تمام مواد ابتلا به آلزایمر دانست. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد ویروس هرپس بسیاری از افراد را در کودکی آلوده می‌کند و به طور غیر فعال و نهفته در سیستم عصبی باقی می‌ماند. استرس می‌تواند منجر به فعال شدن ویروس و بروز تبخال شود.

محققان احتمال می‌دهند این ویروس به واسطه التهاب در مغز در بروز آلزایمر نقش دارد و عواملی مانند استرس، عفونت‌های میکروبی و سرکوب سیستم ایمنی ویروس را فعال می‌کند. این عوامل در افراد حاوی ژن APOE۴ بسیار شدیدتر است. پژهشگران ارتباط بین بروز بیماری آلزایمر و ژن بیان کننده آپولیپو پروتئین APOE۴ را اثبات کرده اند. در برخی منابع ذکر شده است که وجود این ژن در بدن یک فرد می‌تواند ضریب ابتلای او به بیماری آلزایمر را تا ۱۲ درصد افزایش دهد.

با اسکن مغزی می‌توان وجود این ویروس را در مغز تشخیص داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)