استرس و هجوم مسئولیت ها


شما نمی توانید همیشه درخواست هایی را که از شما می شود کنترل کنید، اما می توانید واکنش و پاسختان را کنترل کنید. لازم نیست همیشه بله قربان گو باشید. می توانید طوری پاسخ دهید که جلوی افزایش بی رویه مسوولیت هایتان را بگیرید. در برابر درخواست های...

شما نمی توانید همیشه درخواست هایی را که از شما می شود کنترل کنید، اما می توانید واکنش و پاسختان را کنترل کنید. لازم نیست همیشه بله قربان گو باشید. می توانید طوری پاسخ دهید که جلوی افزایش بی رویه مسوولیت هایتان را بگیرید.
در برابر درخواست های غیرمنطقی بایستید
پیش از آنکه حتی از شما درخواستی شود، با توضیح ارزش منحصربه فردی که به کار می افزایید، انتظارات را مشخص کنید. با این کار خیالتان راحت می شود که از شما نمی خواهند کاری را بر عهده بگیرید که خارج از محدوده وظایف شماست. در صورت امکان سعی کنید کار را به کسی واگذار کنید که در موقعیت بهتری قرار دارد. انتظارات غیرمنطقی را با اعتمادبه نفس بیشتری رد کنید و درنهایت، هنگامی که انتظارات غیرمنطقی را از سر خود باز می کنید، از شبکه روابطتان کمک بگیرید تا به نظرات معتبر و داده های تخصصی استناد کنید که دیدگاه شما را تایید می کنند
چگونگی ردیابی افزایش انتظارات در زندگی
برای اینکه تاثیر حتی افزایش اندک مسوولیت ها را بر زندگی تان بهتر درک کنید، به وقت بیشتری که همین مسوولیت های کوچک از شما می گیرند دقت کنید. شاید هرکدام از این مسوولیت ها به تنهایی ناچیز به نظر برسند؛ اما وقتی همه را در یک کفه ترازو بگذارید، احتمالا اثر جمعی شان واضح تر باشد. برای اینکه دید کلی سودمندی به دست آورید می توانید از جدولی مشابه جدول پایین استفاده کنید.
چهار راهکار خوب
1- روی مواردی که وقت بیشتری از شما طلب می کنند، تامل کنید.
در بخش حرفه ای این افزایش مسوولیت می تواند به شکل پروژه جدیدی باشد که اثر جمعی اش فراتر از آن چیزی است که تصور می کردید، یا یک ارتقای مقام، یا جابه جایی نقش، یا نیاز به پر کردن جای همکاری که اولویت های متناقضی دارد یا از سازمان رفته است. در بخش شخصی، ممکن است دوست یا فامیلی با مانعی دست به گریبان باشد، ممکن است رهبری یک گروه غیر کاری را بر عهده بگیرید که برای هویتتان حائز اهمیت است یا با تغییر مسوولیت های خانوادگی مواجه باشید.
2- حواستان به طیف کامل روابطی که تحت تاثیر این افزایش مسوولیت قرار می گیرند و چگونگی خرده استرس سازی این تاثیرات باشد. به طور مداوم حواستان باشد که افزایش مسوولیت چگونه می تواند بر روابطتان در زندگی شخصی و حرفه ای تاثیرگذار باشد (و تولید استرس کند).
3- مشخص کنید که این روابط تحت تاثیر قرار گرفته چگونه با تحلیل بردن ظرفیت شما خرده استرس سازی می کنند. هم به اثر مستقیمش فکر کنید و هم به استرس های پیامدش. به عنوان نمونه به تاثیراتی فکر کنید که مواجهه با مسوولیت غیرمنتظره در کار، بر روابط شخصی تان می گذارد. احتمالا نه تنها به زندگی اعضای خانواده تان استرس وارد می کنید، بلکه ممکن است به این دلیل که غرق کارید از دوستان و سایر روابط مهم زندگی تان هم غافل شوید.
4- اقدامات کمک کننده را شناسایی کنید. این اقدامات می توانند شامل مواردی همچون بازآفرینی کار، جذب منابع بیشتر یا تغییر تعاملاتتان با افرادی باشد که تحت تاثیر هجوم این مسوولیت ها قرار می گیرند. ما برای این گام پیشنهاد هایی داریم که در ادامه به آن می پردازیم.
جوابگو باشید. افرادی را در زندگی داشته باشید که مراقب شما باشند تا زیر بار هر درخواستی نروید. حتی همکاران خوش قلب و خیرخواه هم تا زمانی که اجازه بدهید، از شما سوء استفاده می کنند. افراد خوشبخت تر معمولا کسانی را در زندگی شان دارند که به آنها کمک می کنند درباره اینکه کدام کار ارزشش را دارد و کدام نه، تصمیمات آگاهانه بگیرند و جوابگو باشند. در مواقعی که نمی دانید تعهد جدید سنگینی را بپذیرید یا نه، افراد مهم زندگی تان، همچون همسر یا سایر اعضای خانواده می توانند شما را تعدیل کنند. آنها اهمیت وقت گذراندن برای خود و خانواده را به شما یادآوری می کنند تا اجازه ندهید کار تمام وقتتان را بگیرد.

سر پرتفوی کاری تان چانه زنی کنید. همان لحظه که از شما می خواهند مسوولیت کاری سنگینی را بر عهده بگیرید، سر سایر وظایف محوله چانه زنی کنید. به جای اینکه بدون فکر بار کاری تان را سنگین تر کنید، از این نقطه عطف استفاده کنید تا موافقتشان را برای کارهایی که می توانید از برنامه کاری خود حذف کنید یا منابعی که می توانید برای ممکن کردن درخواست جدید دریافت کنید، جلب کنید.

خرده استرس های حاصل از تعاملات ظرفیت خوار در زندگی خصوصی و حرفه ای فراگیر هستند و هزینه سنگینی در پی دارند. بسیاری وقت ها در موقعیت هایی قرار می گیریم که باید سخت تر از آنچه پیش بینی می کردیم روی پروژه ای کار کنیم. با توجه به طبیعت بسیار درهم تنیده زندگی امروزی، نه تنها هرکدام از این شرایط بلافاصله ما را دچار استرس می کنند، بلکه هر کدامشان استرس های ثانویه هم در پی دارند. اقدامات هدفمند می توانند تاثیر معناداری داشته باشند - نه فقط اینجا، که در دسته بعدی خرده استرس ها که در بخش های بعد به آن می پردازیم هم می توانند تاثیر معناداری داشته باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی