زندگینامه استادی بی تکرار محمود فرشچیان/ زندگی شخصی و هنری


زندگینامه استادی بی تکرار محمود فرشچیان/ زندگی شخصی و هنری

محمود فرشچیان نقاش برجسته و معاصر ایرانی تاثیر بسزایی در روند هنر و نقاشی سنتی ایرانی داشته و بیش ۵۰ اثر از این نقاش بزرگ در موزه فرشچیان به نمایش گذاشته شده است.

بیوگرافی محمود فرشچیان و همسرش

محمود فرشچیان استاد برجسته نقاشی ایران است

  • نام و نام خانوادگی: محمود فرشچیان
  • زاده : ۴ بهمن ۱۳۰۸ شمسی اصفهان
  • ملیت: ایرانی
  • شناخته شده است برای: نگارگری
  • سبک : مینیاتور

زندگینامه فرشچیان

زندگینامه استادی بی تکرار محمود فرشچیان/ زندگی شخصی و هنری

استاد محمود فرشچیان در سال 1308 در شهر هنرپرور اصفهان دیده به دنیا گشود. پدرش حاج غلامرضا فرشچیان ، از تجار فرش بود و در کار هنر قالی بافی دست داشت .

محمود از سالهای پیش از مدرسه از روی نقشه های قالی طرح میزد ، تا به تدریج دستش در کار نقش پردازی روان گردید

.وی دراین باره می‌گوید:
« ۴ سالگی را خوب به یاد دارم. روی زمین می‌نشستم و نقش‌های قالی را روی کاغذ می‌کشیدم. پدرم هم از این وضعیت راضی بود.»

پدر با دیدن استعداد فرزندش، وی را به کارگاه نقاشی استاد حاج میرزا آقا امامی برد. وی سپس در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان از استاد «عیسی بهادری» تعلیم گرفت.

سفر به اروپا

پس از پایان این دوره به اروپا رفت و چند سالی در آنجا به مطالعه و بررسی آثار نقاشان برجسته غرب همت گماشت و در نتیجه همین مطالعات بود که به رهیافتی تازه از هنر نقاشان با معیارهای جهانی رسید.

پس از بازگشت به ایران کار خود را در اداره کل هنرهای زیبای پایتخت کشور عزیزمان ایران شروع کرد و بعد از مدتی به مدیریت اداره هنرهای ملی و استادی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران برگزیده شد. در این میان با کار و کوشش مداوم و خلق آثار شگفت انگیز، آوازه هنری او در ایران و در فراسوی مرزها گسترش یافت.

زندگینامه استادی بی تکرار محمود فرشچیان/ زندگی شخصی و هنری

سبک آثار

فرشچیان بنیان‌گذار مکتب خود در نقاشی ایرانی است که پایبند به شکل کلاسیک همراه با لا استفاده از تکنیک‌های جدید برای توسعه دامنه نقاشی ایرانی است. او به این شکل هنر، روح جدیدی بخشید و آن را از رابطه همزیستی تاریخ با شعر و ادبیات تغذیه کرد تا استقلالی به این هنر بدهد که پیش از آن کمتر داشت.

زندگینامه استادی بی تکرار محمود فرشچیان/ زندگی شخصی و هنری

فرشچیان پرآوازه و مشهور در جهان

او در طراحی و شناخت و بکارگیری رنگها فوق العاده قدرتمند و قوی است . این قدرت قلم و صلابت و استواری خطوط قلم گیری است که از او هنرمندی پرآوازه و مشهور ساخته است .
از نظر محتوا و مضمون ، آثار استاد عمدتا با الهام از ادبیات عرفانی و باورهای مذهبی ساخته و پرداخته شده اند .
استاد فرشچیان در نقاشی ایران صاحب سبک و مکتب خاص است و اکنون منتقدان و هنرشناسان بزرگ جهان هنر ، او را مورد بررسی و تحسین قرار داده اند و تابلوهای او در موزه های معتبر دنیا جای گرفته است.

  • کویچیرو ماتسورا، مدیرکل یونسکو درباره استاد می گوید: «استادی او استادی افسونگری است که گذشته، حال و آینده را در جلوه‌گاهی شکوهمند و والا فارغ از قید زمان به‌هم‌می‌آمیزد.»
  • پرفسور دکتر امبرتو بالدینی، استاد کرسی تاریخ هنر و رئیس دانشگاه بین‌المللی هنر فلورانس ایتالیامعتقد است برای دریافت باطنی یا درونی کار فرشچیان دیدی ژرف‌نگر لازم است و صبری زمان‌گیر وی می گوید فرشچیان در حوزه‌ی نقاشی ایرانی یک نقطه‌ی عطف و پدیده‌ی شگرف به‌شمار می‌آید.
  • هوانگ جو، نقاش بزرگ چین و ریاست مرکز تحقیقات هنری چین و رئیس موزه‌ی هوانگ پکن نیز گفته: «این امتیازات و ویژگی‌های هنری، استاد محمود فرشچیان را به‌صورت یکی از چهره‌های درخشان هنر نقاشی معاصر درآورده است و از محدود هنرمندان ماندگار ساخته که تنها فرزند زمان خویش نیستند و ارزشیابی آنان فقط به معیارهای زمان و مکان خودشان محدود نمی‌گردد.»
  • دیدگاه زینچوک، منتقد و هنرشناس موزه‌ی شوچنگو کیف اکراین نیز در مورد استاد این است که فرشچیان هنرمندیست که نشانی از خداوند بخشنده‌ی مهربان در اوست که می‌تواند شاهکارهایی این‌چنین بی‌مانند بیافریند. او بر این باورست که در آثار محمود فرشچیان کردارهای معنوی و دستاوردهای انسانی، تا حد زیادی محسوس و طبیعی بازتاب یافته است.
  • پرفسور دکتر برت فراکنر، رئیس کرسی ایرانشناسی، زبان، تاریخ و فرهنگ دانشگاه هامبرگ آلمان نیز می گوید: «نقاشی محمود فرشچیان آثاری را نشان می‌دهد که پیوند تمام‌عیار با هنر اصیل ایران دارد، اما بیش از آن هنری را نمایان می‌سازد که متعلق به بشریت و همه‌ی جهان است و به نسل ما می‌آموزد که هنر او نه‌تنها متعلق به یک تمدن خاص بلکه بخشی از میراث هنری و فرهنگی جهان به‌شمار می‌رود.»
  • دکتر شیکنو بوکیمورو، رئیس موزه‌ی هنر استانداری هیوکن ژاپن نیز معتقدست که فرشچیان در آثارش ابدیت کائنات را به یاری چرخش‌های خیره کننده بازنمایی می‌کند.

درخشش استاد بر تارک هنر ایران موجب شد که نام ایشان در فهرست چهره‌های ماندگار ایران ثبت گردد.

فرشچیان تنها یک فرزند به نام فاطمه داشت که دانش‌آموخته رشته پزشکی و از اعضای سازمان مجاهدین خلق بود. فاطمه فرشچیان و همسرش ابوذر ورداسبی در مرداد ۱۳۶۷ طی عملیات فروغ جاویدان کشته شدند.

محمود فرشچیان در آمریکا ساکن است و سفرهای دوره‌ای و فصلی به ایران دارد. فیلم مستندی با عنوان عشق‌پرداز به کارگردانی محمد هادی کاویانی، با حضور عزت الله انتظامی، پرویز پورحسینی و با صدای زیبا بروفه در نکوداشت او ساخته شد.

زندگینامه استادی بی تکرار محمود فرشچیان/ زندگی شخصی و هنری

فرزندان استاد فرشچیان

پسرش پزشک موفقی در فلوریدا و دخترش روانشناس و تحلیلگر رفتار و مدیر یک مرکز کودکان عقب مانده ذهنی است . همه نوه های استاد فرشچیان از افراد موفق و تحصیلکرده هستند.

برخی از افتخارات استاد فرشچیان:

  • انضمام نام وی در فهرست روشنفکران قرن بیست و یکم
  • نشان درجه یک هنر
  • تندیس طلایی اسکار ایتالیا
  • نشان هنر نخل طلایی ایتالیا
  • تندیس طلایی اروپایی هنر، ایتالیا
  • دیپلم آکادمیک اروپا، آکادمی اروپا، ایتالیا
  • دیپلم لیاقت دانشگاه هنر، ایتالیا
  • مدال طلای آکادمی هنر و کار، ایتالیا
  • جایزهٔ اول وزارت فرهنگ و هنر، ایران
  • مدال طلای جشنوارهٔ بین المللی هنر، بلژیک
  • مدال طلای هنر نظامی، ایران

زندگینامه استادی بی تکرار محمود فرشچیان/ زندگی شخصی و هنری

بیشتر بخوانید

بیوگرافی مهین دخت عظیما هنرمند نقاش + علت فوت

بیوگرافی ایران درودی (هنرمند و نقاش معاصر) از ازدواج تا علت فوت



روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

افغانستان به دنبال تجارت 10 میلیارد دلاری با ایران