جنگنده سوپرکروز Su-57M روسیه که از رقبای خود پیشی گرفته است


جنگنده سوپرکروز Su-57M روسیه که از رقبای خود پیشی گرفته است

مجله میلیتاری واچ مگزین در مطلبی می نویسد، اگرچه برد پروازی Su-57 در حال حاضر بیش از دو برابر رقبای آمریکایی F-35 و F-22 است، اما این عدد برای هواپیمای Su-57M حتی بیشتر خواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از این مجله آمریکایی، در اکتبر 2022، اعلام شد که یک نسخه بهبود یافته از جنگنده نسل پنجم Su-57M آزمایشات پروازی را با موفقیت پشت سر گذاشته است. از سال 2025، Su-57M با موتور جدید AL-51F وارد نیروی هوایی روسیه می شود.
بسیاری از قابلیت‌های موتور جدید Su-57M ناشناخته است، اما گزارش‌های اخیر از منابع روسی نشان می‌دهد که موتور جدید AL-51F به این جنگنده اجازه می‌دهد در حالت کروز بدون استفاده از پس سوز پرواز کند.
در حال حاضر تنها هواپیمای جنگی تاکتیکی که می تواند به سرعت بیش از 2 ماخ برسد، رهگیرMiG-31 "فاکس هاوند" است. اما برای این کار،MiG-31 باید از پس سوز استفاده کند. هنگام استفاده از پس سوز، مصرف سوخت به طور قابل توجهی افزایش می یابد. و این امر مدت و برد پرواز در سرعت های مافوق صوت را برای اکثر جنگنده ها بسیار محدود می کند. اما توانایی Su-57M برای عملیات بدون پس سوز، به آن اجازه می دهد تا به تهدیدات پاسخ دهد و گشت زنی را بسیار سریعتر انجام دهد بدون اینکه برد پرواز خود را به خطر بیندازد.
در حال حاضر، تنها جنگنده نسل پنجم که قادر به پرواز با سرعت سوپر کروز است، هواپیمای چینی J-20 است. اگرچه آن هم فقط در سرعت های مافوق صوت پایین، کمی بیش از 1 ماخ، موفق می شود این کار را انجام دهد. F-35 آمریکایی بدون استفاده از پس سوز نمی تواند با سرعت مافوق صوت پرواز کند.
موتور AL-51F در مرحله توسعه "Saturn-30" نام داشت که نام شرکت مسئول برنامه Saturn است. این دومین تلاش روسیه برای ایجاد موتور نسل پنجم است: موتور امیدوار کنندهAL-41F برای جنگندهMiG1.42 ساخته شده بود. با رسیدن به آمادگی برای تولید انبوه، AL-41F برای میگ بسیار گران قیمت شناخته شد. هزینه Su-57 تقریباً نصف MiG1.42است و گزارش شده است که موتور AL-51F هزینه تولید و عملیات کمتری دارد.
موتور جدید به خوبی برای کار در حالت مخفی کاری استلز بهینه سازی شده است و با فلپ های کنترل شده برای کاهش ردپای راداری خود مجهز شده است. بر اساس برخی برآوردها، نیروی رانش آن حدود 8 درصد بیشتر از نزدیکترین رقیب آمریکایی F-22 - F119 خواهد بود.
انتظار می رود مزایای اصلی آن، نیاز به تعمیر و نگهداری بسیار کمتر و توانایی دستیابی به بردار رانش سه بعدی برای بهبود مانورپذیری در سرعت پایین باشد.
برد پرواز نسل پنجم جنگنده چندمنظوره Su-57 که هم اینک توسط نیروی هوایی روسیه پذیرفته شده است، در حال حاضر بیش از دو برابر برد پرواز رقبای آمریکایی F -35 وF-22 است. به لطف دستگاه تولید نیروی AL-51F، این رقم برای Su-57M تقریباً 10 درصد افزایش خواهد یافت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی