آخرین یار زلنسکی


آخرین یار زلنسکی

در خبرها آمده بود احتمالا والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین موافقت کرده سفیر اوکراین در بریتانیا شود.

طی چند هفته گذشته اخبار زیادی درباره اختلافات زلنسکی با فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین مطرح بود.
عمده این اختلافات بر سر شکست های مفتضحانه نیروهای اوکراینی در ضد حمله خود بر علیه روسیه علیرغم حمایت های تسلیحاتی بی سابقه ناتو و غرب از آنها بود.
زلنسکی ارتش اوکراین را به کم کاری و فساد متهم می کرد و زالوژنی سیاستمداران را به کم کاری و فساد.
نقطه مشترک فیما بین هر دو رفیق دیرینه این بود که هر دو روی بحث فساد و کم کاری اشتراک داشتند.
واقعیت امر این می باشد که در حالی که روزانه صدها سرباز اوکراینی در جبهه های جنگ کشته می شوند سیاست مداران و نظامیان ارشد بر سر تقسیم سهم از اختلاس ها با هم درگیر می باشند.
طبق برخی تحقیقات میدانی رسانه های غربی بخش اعظم کمک هایی که غرب برای اوکراین ارسال می کند توسط مافیای حاکم بر اوکراین به سرقت می رود.
در این فساد نه فقط مافیای حاکم بر اوکراین دخیل می باشد بلکه برخی سیاستمداران ارشد غربی و نظامیان ارشد عضو ناتو هم دخیل می باشند.
به هر حال چند ده ملیارد دلار پول بی زبان و حساب کتاب را به فاسد ترین کشور جهان فرستادن همین نتیجه را خواهد داشت.
اگر نقدی باشد که بسیار سریع به حساب های مختلف در کشورهای دیگر منتقل می گردد مخصوصا حساب هایی در جزایر باهاماس و یا اسرائیل و یا سوئیس ویا...
اگر هم تسلیحات ویا لژستیک باشد که طبق همین بررسی ها بیش از هشتاد درصد آن سر از بازارهای سیاه در می آورد.
اینها حتی به جوراب سربازان که توسط کشورهای غربی ارسال می شود هم رحم نمی کنند و جوراب هایی که برای محافظت از نیروها در سرمای زمستان ارسال می شود هم به فروش می رود.
وقتی هم آمریکایی ها و یا غربی ها به دنبال رد کمک ها می روند اوکراینی ها ادعا می کنند که درون مخازنی بوده که روسیه بمباران و نابود کرده و همه اش سوخته.
به قول معروف بعدش پیدا کنید پرتغال فروش را.
البته با توجه به کمک های بی حد و حصری که کشورهای غربی برای اوکراین ارسال می کردند سرپوش گذاشتن روی این اختلاس ها بسیار راحت بود و عموما هم نیروهای اوکراینی حتی اگر به 10 درصد کمک ها دسترسی پیدا می کردند بسیار خوشحال بودند.
مشکل از زمانی شروع شد که نمایندگان کنگره آمریکا از تصویب بودجه های کلان مورد تقاضای بایدن برای اوکراین سر باز زدند وتقاضای تحقیق و تفحص درباره این بودجه ها شدند و چون بایدن از طریق پسرش در این اختلاس ها شریک بود حاضر نبود اجازه تحقیق و تفحص به آنها بدهد ومعلوم شد که دیگر آن حمایت های قبلی نیست و ارتش اوکراین باید با همان که دارد بسازد.
بدیهی بود که دعوا سر سهم خواهی از باقیمانده کمک ها شدت یابد.
مضاف بر همه اینها یک مساله اصلی که امروزه در اوکراین مطرح می باشد بحث انتخابات است.
آمار و ارقام غیر رسمی نشان می دهد در صورتی که انتخاباتی جدید در اوکراین برگزار شود زلنسکی و یارانش هیچ شانسی برای کسب رای مردم اوکراین ندارند و مردم این کشور قطعا به کاندیداهای مخالف زلنسکی و یارانش و موافق صلح و مذاکرات دیپلماتیک با روسیه رای خواهند داد.
با توجه به این شرایط و به بهانه وجود شرایط جنگی زلنسکی تلاش دارد از برگزاری انتخابات چه پارلمانی چه ریاست جمهوری فرار کند و با تمدید غیر قانونی حکومت خود حاکمیت بر اوکراین را ادامه دهد.
همه آمار و ارقام نشان می دهد که زلنسکی چه در داخل اوکراین چه در خارج اوکراین محبوبیت خود را به شدت از دست داده.
در چنین شرایطی برخی کشورهای غربی مثل انگلیس به دنبال آن بودند که زلنسکی را کنار بگذارند و فرد دیگری را جایگزین کنند.
طبق اخبار منتشر شده ظاهرا سازمان اطلاعات اوکراین در دفتر والری زالوژنی دستگاه های شنود کارگذاشته بود وطی یکی از این شنودها مذاکراتی میان فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین و سفیر انگلیس در کی یف را ضبط کرده که در آن بحث جایگزینی زلنسکی با زالوژنی مطرح شده و سفیر انگلیس اظهار می دارد طبق گزارش های واصله زلنسکی به شدت درون اوکراین مورد نفرت مردم است اما زالوژنی هنوز محبوبیت دارد و به نظر انگلیس بهتر است زلنسکی کنار برود و زالوژنی جای او را بگیرد و نظر زالوژنی را در این باره جویا می شود که ظاهرا فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین هم به او پاسخ مثبت می دهد.
نوار صوتی ضبط شده به دست زلنسکی می رسد و همین ماجرا به پاشنه آشیل اختلاف فیما بین زلنسکی و زالوژنی تبدیل می شود و ظاهرا زلنسکی تصمیم می گیرد زالوژنی که قدیمی ترین یار او در توطئه بر علیه مردم اوکراین به نفع آمریکا و انگلیس هست را کنار بگذارد.
اما با توجه به محبوبیت زالوژنی در مقایسه با زلنسکی در میان نیروهای مسلح برکناری زالوژنی بدون رضایت وی بسیار کار دشواری به حساب می آمد و به همین دلیل زلنسکی چندین پست وزارتی (سیاستی) به زالوژنی پیشنهاد داد که ظاهرا زالوژنی همه آنها را رد کرده و در نهایت به سمت سفارت در لندن بسنده کرده تا کنار یارانش در لندن باشد و در صورتی که تصمیم قطعی توسط غربی ها برای کنار گذاشتن زلنسکی گرفته شود همان جا بتواند لابی های لازم را انجام دهد و جانشین زلنسکی شود.
آنچه در این ماجرا مسلم است این می باشد که مردم بی چاره اوکراین در تصمیم گیری در باره کشور خود و حاکمان خود هیچ کاره هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)