جنگ غزه در میان تنش های منطقه ای؛ فروپاشی توافق نانوشته ایران و آمریکا


جنگ غزه در میان تنش های منطقه ای؛ فروپاشی توافق نانوشته ایران و آمریکا

اسرائیلی ها معتقدند ایران بهای کمی برای حمایت از گروه های مقاومت پرداخته و باید هزینه اقدامات ایران را بالا برد.

به گزارش اسپوتنیک، همزمان با یکصد و بیست و سومین روز طوفان الاقصی، نیروهای اسرائیل مناطق مختلف نوار غزه را بمباران کردند که به کشته شدن شمار دیگری از مردم این منطقه منجر شد. پس از جلوگیری واشنگتن از پایان جنگ غزه با حمایت های بی انتها از اقدامات اسرائیلی ها در غزه، جنگ سالاران آمریکایی حالا با پیامدهای تصمیم خود روبرو شده اند و حمله اخیر به پایگاه لجستیکی آمریکا در مرز اردن و سوریه شاید مهمترین پیام سهمیگن برای سردمداران ایالات متحده بود. در نتیجه حملات آمریکا به 85 نقطه در عراق و سوریه به عنوان اقدام واکنشی و همچنین حملات ائتلاف آمریکا و انگلیس به یمن و همچنین نا آرامی دریای سرخ و باب المندب منطقه در روزهای ملتهبی به سر می برد. اکنون با گذشتن صد و بیست و سه روز از عملیات طوفان الاقصی علاوه بر جنگ غزه، منطقه خاورمیانه در سطح گسترده دستخوش تنش ها و درگیری های جدید است.
"امیر محسن هادیان" کارشناس مسائل بین الملل درباره تاثیر این تنش های منطقه ای بر جنگ غزه به اسپوتنیک گفت، محیط پیرامونی اسرائیل به خاطر حمله 7 اکتبر فعال شده و گروه های یمنی، عراقی و لبنانی در حال فشار وارد کردن به اسرائیل هستند، اما کرانه باختری و اعراب ساکن اراضی 1948 علیه اسرائیل وارد عمل نشدند. حزب الله هم وارد جنگ تمام عیار با اسرائیل نشد و به این ترتیب امید حماس برای گشوده شدن جنگ در چندین جبهه، محقق نشد. بنابراین ایده تحت فشار قرار دادن اسرائیل با عملیات نظامی گسترده در چند جبهه محقق نشده است.
هادیان در ادامه افزود، در صورتی که حماس بتواند از این عملیات جنگی اسرائیل جان سالم به در ببرد و سازمان نظامی آن حفظ شود، نوعی پیروزی برای حماس رقم خورده است. به این ترتیب که نقش حزب الله در این جنگ در حد زمینگیر کردن بخش بزرگی از ارتش اسرائیل در مرزهای شمالی است که باعث شده سکونتگاه های شمال اسرائیل تخلیه شود. اما همین هم برای حزب الله گران تمام شده است و حزب الله صد و پنجاه نیروی خود را در زد و خورد با اسرائیل از دست داده است.
وی در ادامه گفت، اگرچه حوثی ها توانسته اند تردد در دریای سرخ را که معبر 12 درصد تجارت جهانی است، مختل کنند، اما عملیات گروه های عراقی نیز نتوانسته خللی در حمایت آمریکا از اسرائیل ایجاد کند. در این میان اسرائیلی ها معتقدند ایران بهای کمی برای حمایت از گروه های مقاومت پرداخته و باید هزینه اقدامات ایران را بالا برد. اسرائیلی ها خواستار آن هستند که آمریکایی ها وارد درگیری در منطقه خاکستری، با ایران شوند و داخل مرزهای ایران نیز عملیات مختلف علیه ایران اجرا شود. هدف قرار دادن افراد و دارایی های سپاه و برنامه هسته ای توسط آمریکا، از جمله مطلوبات اسرائیل است.
هادیان گفت، توصیه دیگر اسرائیل آن است که آمریکا تحریم های هسته ای ضد ایران را خیلی شدیدتر اجرا کند تا هزینه های اقتصادی ایران هم بالا برود. نکته دیگر نیز تلاش اسرائیل برای ربط دادن جنگ غزه به مهار برنامه هسته ای ایران است که موضوع مستقلی است. اسرائیل از این طریق خواهان فروپاشی توافق نانوشته بین ایران و آمریکا هم هست.
هادیان در پایان خاطر نشان کرد، اسرائیل درصدد از بین بردن شبکه مالی حماس در خارج نیز هست و در این راه روی کمک خزانه داری آمریکا و امکاناتش حساب باز کرده است. این شبکه های مالی در تجدید قوای حماس موثر هستند. به غیر از آمریکا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، استرالیا، تعداد دیگری از کشورهای غربی در ایجاد و اداره کارگروه مالی مقابله با تروریسم اسرائیل، نقش دارند و عضو هستند و مشارکت اطلاعاتی می نمایند. اسرائیلی ها با استفاده از این کارگروه، سطح منازعات خود در حوزه مالی و اقتصادی را نیز گسترش داده اند و توانسته اند غربی ها را درگیر موضوع کنند. این کارگروه می تواند بغیر از حماس، سایر گروه های عضو محور ایران و حتی سپاه را هدف قرار دهد و پای غربی ها را به نبردهای مالی و اقتصادی ضد گروه های متحد ایران در منطقه باز کند. اسرائیل توانسته در دریای سرخ هم یک ائتلاف غربی را با حوثی ها مواجه کند و به خرج دیگران به مقابله با گروه های متحد ایران بپردازد.
درواقع برای اسرائیل سه مسئله از بین بردن سازمان نظامی حماس برای جلوگیری از تکرار حملات مشابه در آینده، تجدید اعتماد به نفس اسرائیل و اعتمادشان به ارتش و نهاد دولت و احیای بازدارندگی اسرائیل در چشم دوستان و دشمنان منجمله اهداف اسرائیل از تعقیب عملیات در غزه بشمار می آید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | واکنش تحسین‌برانگیز راننده‌های ایرانی هنگام شنیدن صدای آژیر آمبولانس