تداوم بازدارندگی حزب‌الله در جبهه شمالی


تداوم بازدارندگی حزب‌الله در جبهه شمالی

در چهار ماه اخیر در جریان سلسله عملیات‌های هدفمند مقاومت لبنان برای حمایت از نوار غزه قریب به 180 مجاهد در راه دفاع از آرمان قدس به شهادت رسیدند. سید مقاومت لبنان با درک درست شرایط داخلی این کشور و در عین اهمیت حفظ سنگر غزه در هندسه بازدارندگی حزب‌الله، سیاست حمایت کنترل‌شده از جنبش حماس را در دستور کار قرار داده است.

تداوم بازدارندگی حزب‌الله در جبهه شمالی

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ هم‌زمان با تشدید تنش‌ها در جغرافیای عراق و سوریه و تداوم بحران در شمال اقیانوس هند، برخی تحلیلگران معتقدند، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حال برنامه ریزی برای قماری بزرگ در جبهه شمال است. با افزایش زمزمه‌ها درباره لزوم سقوط کابینه و کنار رفتن «بی بی»، رئیس حزب لیکود در اقدامی معنادار تعداد یگان‌های زرهی، واحدهای موشکی و تیپ نیروهای نخبه گولانی در خط مرزی با لبنان را افزایش داد.


در روزهای اخیر یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز در فرصت‌های مختلف تهدید کرد، اگر امکان بازگشت ساکنان شمال فلسطین اشغالی به خانه‌هایشان وجود نداشته باشد، این رژیم عملیات زمینی علیه لبنان را آغاز خواهد کرد. در سوی مقابل، آمریکا به دلایل مختلف خواهان توقف افزایش تنش‌ها در شرق مدیترانه و مدیریت بحران غیر ضروری است.

در مرحله دوم این طرح ادعایی، مذاکرات میان بیروت و تل‌آویو بر سر تعیین خطوط مرزی آغاز خواهد شد


دانا ویس، خبرنگار کانال 12 رژیم صهیونیستی در خبری به نقل از منابع آگاه مدعی شد، عاموس هوخشتاین فرستاده ویژه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در امور غرب آسیا از نشانه‌های مثبت اولیه برای امکان حل‌وفصل دیپلماتیک تنش در مرز لبنان و فلسطین اشغالی خبر داده است. طبق اخبار ادعایی منتشر شده در رسانه‌ها، در مرحله نخست قرار است نیروهای حزب الله میان هشت تا 12 کیلومتر عقب‌نشینی کنند و اجازه بازگشت نیروهای یونیفل را به منطقه بدهند.


پس از تکمیل این مرحله، شهرک‌نشین‌های آواره امکان بازگشت به سرزمین‌های شمالی خواهند یافت. در مرحله دوم این طرح ادعایی، مذاکرات میان بیروت و تل‌آویو بر سر تعیین خطوط مرزی آغاز خواهد شد.


قضاوت درباره موافقت دو طرف منازعه و اجرایی شدن طرح هنوز زود است، اما به نظر می‌آید با توجه به سنگینی کفه ترازو به نفع مخالفان جنگ، احتمال حل‌وفصل سیاسی بحران بیش از گذشته است. نهایی شدن توافق می‌تواند خبر خوبی برای بایدن پیش از فرا رسیدن ماه ژوئن و داغ شدن تنور انتخابات در آمریکا باشد.


تداوم و حفظ وضع موجود در جبهه شمالی (تا زمان اعلام رسمی آتش‌بس در غزه) در راستای منافع لبنان و جبهه مقاومت است. تمرکز نداشتن نیروهای صهیونیست در جبهه جنوبی و آواره شدن قریب به 80 هزار صهیونیست خسارت اقتصادی- امنیتی سنگینی به تل‌آویو وارد کرده است. علاوه بر این، حملات مستمر و هدفمند مقاومت لبنان این سیگنال را به رژیم صهیونیستی ارسال کرده است، اگر اقدام ماجراجویانه علیه لبنان رخ دهد، مقاومت توان لازم برای هدف قرار دادن نقاط راهبردی سرزمین‌های اشغالی دارد.


کارشناسان حوزه امنیت بین‌الملل معتقدند، با توجه به خط مشی رژیم صهیونیستی برای «صدور بحران» به خارج از سرزمین‌های اشغالی، حزب‌الله به درستی سیاست عملگرایانه و در عین حال بازدارنده در قبال رژیم صهیونیستی دنبال کرده است تا به این وسیله جلوی تجاوز احتمالی ارتش رژیم صهیونیستی را به لبنان بگیرد.


شرایط ناپایدار منطقه سبب شده است تمامی بازیگران ذی‌نفع در بحران غزه نسبت به هرگونه اقدام غیر ضروری نهایت دقت و تأمل داشته باشند. در حالی که محور مقاومت، دولت‌های غربی و حتی نخبگان نظامی- امنیتی رژیم صهیونیستی مخالف آغاز جنگ در لبنان هستند، هرگونه ماجراجویی نتانیاهو می‌تواند در حکم باز شدن «جعبه پاندورا» برای غرب آسیا باشد.


تداوم وضعیت «نه جنگ، نه صلح» علاوه بر حفظ حداکثری منافع مقاومت لبنان، مانند اهرم فشار مؤثر زمینه افزایش قدرت چانه‌زنی حماس را پای میز مذاکرات دیپلماتیک افزایش خواهد داد. همچنین افزایش نیافتن تنش‌ها در جبهه شمالی امکان بقای نتانیاهو در کرسی صدارت را کاهش خواهد داد. بنابراین لازم است حزب الله علاوه بر تداوم عملیات هدفمند در شمال سرزمین‌های اشغالی، پایبندی خود را در مسیر دیپلماتیک هوخشتاین- بورل آشکارا اعلام کند.


بهره سخن

در چهار ماه اخیر در جریان سلسله عملیات‌های هدفمند مقاومت لبنان برای حمایت از نوار غزه قریب به 180 مجاهد در راه دفاع از آرمان قدس به شهادت رسیدند. سید مقاومت لبنان با درک درست شرایط داخلی این کشور و در عین اهمیت حفظ سنگر غزه در هندسه بازدارندگی حزب الله، سیاست حمایت کنترل شده از جنبش حماس را در دستور کار قرار داده است. به دنبال اجرایی شدن این راهبرد قریب به یک‌سوم نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی مجبور به استقرار در جبهه شمالی شدند و تل‌آویو نتوانست تمرکز نیروهایش را در باریکه غزه حفظ کند.


در 120 روز اخیر حزب الله لبنان 961 عملیات نظامی علیه پایگاه‌های نظامی، سایت‌‌های راداری، یگان‌های زرهی و نیروهای رزمی ارتش رژیم صهیونیستی ترتیب داده است که به دنبال آن بیش از 2 هزار صهیونیست کشته و زخمی شدند. در سوی مقابل، ارتش صهیونیستی به بیش از 3 هزار و 400 هدف وابسته به مقاومت لبنان حمله کرده است.


در حالی که نتانیاهو با اعمال فشار به ارتش و دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به دنبال بازکردن جبهه جدیدی در مرزهای شمالی بود، به نظر می‌آید حزب الله با نشان دادن چراغ سبز در میدان دیپلماسی بار دیگر ابتکار عمل را از تل‌آویو گرفته است.


حال باید منتظر ماند و دید آیا در روزهای آینده حزب الله و رژیم صهیونیستی به نقطه آتش‌بس خواهند رسید یا آنکه دامنه تنش‌ها در مرز لبنان- فلسطین اشغالی به شکل فزاینده‌ای افزایش خواهد یافت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق