هر کرسی مجلس، 48 کاندیدا/ لاریجانی لیست می‌دهد یا نه؟


هر کرسی مجلس، 48 کاندیدا/ لاریجانی لیست می‌دهد یا نه؟

به گزارش رکنا،ستاد انتخابات کشور با انتشار اطلاعیه شماره ۱۳ خود درباره انتخابات ۱۴۰۲ تاکید کرد: به منظور تسریع در احراز هویت رای دهندگان، ارائه شماره ملی برای دارندگان شناسنامه های قدیمی در...

به گزارش رکنا،ستاد انتخابات کشور با انتشار اطلاعیه شماره ۱۳ خود درباره انتخابات ۱۴۰۲ تاکید کرد: به منظور تسریع در احراز هویت رای دهندگان، ارائه شماره ملی برای دارندگان شناسنامه های قدیمی در روز اخذ رای (۱۱ اسفند ۱۴۰۲) الزامی است.

بر اساس ماده ۱۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اخذ رای از رای‌دهندگان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ با ارائه اصل یکی از مدارک هویتی پنج‌گانه زیر انجام می‌گیرد: ۱. شناسنامه، ۲. کارت ملی، ۳. گواهینامه رانندگی، ۴. کارت خدمت دوره ضرورت نظام وظیفه، ۵. گذرنامه.

امروز سرهنگ داود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتای تهران بزرگ نسبت به کلاهبرداری‌های اینترنتی در ایام انتخاب به مردم هشدار داد و یادآور شد: با توجه به گسترش فضای مجازی، متاسفانه این احتمال وجود دارد که افراد سودجو با هدف کلاهبرداری، صفحاتی را منتسب به کاندیداهای این انتخابات راه‌اندازی کنند. ممکن است کلاهبرداران به بهانه‌های مختلف اقدام به کلاهبرداری کنند، فرستادن لینک دانلود یا انتشار برنامه با عناوین مختلف، از جمله مواردی است که ممکن است کلاهبرداران با سوءاستفاده از آن دست به اقدامات مجرمانه بزنند.

هر کرسی مجلس، ۴۸ کاندیدا

احمد وحیدی وزیر کشور در بجنورد با بیان اینکه بهار کاری احزاب و زمان اوج کاری آن‌ها، زمان انتخابات است، اظهار کرد: انتظار این است که همه احزاب بیایند و فعالیت خود را در حوزه انتخابات انجام دهند. هر قدر که به زمان برگزاری انتخابات نزدیک می‌شویم‌ احزاب حضور خود را فعال‌تر نشان می‌دهند.

وحیدی همچنین اقدام صداوسیما در راه‌اندازی حدود ۲۰۰ کانال برای معرفی کاندیداها را ارزنده دانست و گفت: فرصت بسیار خوبی برای مردم با هدف شناخت کاندیداها فراهم شده است.

همچنین محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت با اشاره به انتخابات اسفند ۱۴۰۲، گفت: شتاب رشد مشارکت نسبت به دوره‌های گذشته خوب است اما این‌که به چند درصد مشارکت می‌رسیم، باید زمان بگذرد. تعداد داوطلبان تایید صلاحیت‌شده زیاد هستند. شورای نگهبان قواعد خودش را در تایید و رد صلاحیت افراد دارد و طبیعتا نمی‌تواند صلاحیت داوطلبانی را که صلاحیت ندارند، تایید کند. به ازای هر صندلی مجلس ۴۸ داوطلب نمایندگی مجلس با سلایق سیاسی مختلف تایید صلاحیت شده‌اند.

دیشب هم هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: تعداد داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکنون به بیش از ۱۴ هزار نفر رسیده که البته این رقم نهایی نیست، چراکه شورای نگهبان تا ۱۹ بهمن مهلت رسیدگی به اعتراضات داوطلبان تأییدنشده را دارد و نتیجه نهایی در پایان آن روز اعلام خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که تعداد تأیید صلاحیت‌ها از این رقم نیز فراتر رود. تاکنون به ازای هر کرسی مجلس شورای اسلامی، ۴۸ نفر کاندیدا هستند.

طحان نظیف همچنین درباره بیان دلایل ردصلاحیت‌ها گفت: در بررسی صلاحیت‌ها باید حقوق داوطلبان و مردم رعایت شود. هر یک از داوطلبان، بستگان و هوادارانی دارند که باید آبروی آنها حفظ شود و از سوی دیگر مردم نیز حق دارند که اگر داوطلبی فساد اقتصادی داشته یا از موقعیت خود سوءاستفاده کرده است، تأیید صلاحیت نشود. بنا بر این دلایل ردصلاحیت‌ها به داوطلبان اعلام می‌شود، اما قانون اجازه نداده است که این دلایل به صورت عمومی منتشر شود.

همچنین دیروز جلسه شورای مرکزی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی با تصویب هماهنگی این تشکل اصولگرا در انتخابات با شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، برگزار شد و اعضای شورای مرکزی این جمعیت مصوب کردند که در انتخابات لیستی جداگانه ارائه نخواهند داد و از لیست شورای ائتلاف حمایت خواهند کرد.

انتخابات در دیگر رسانه‌ها؛ لاریجانی لیست می‌دهد یا نه؟

از دیروز اخباری مبنی حمایت علی لاریجانی از لیستی تحت عنوان «سامان» منتشر شد اما امروز منصور حقیقت‌پور از نزدیکان رئیس مجالس هشتم تا دهم با رد هرگونه اخبار منتشره درباره ورود مجدد لاریجانی به عرصه سیاست با لیست انتخاباتی سامان، گفت: این خبر از اساس کذب محض است و مانند این است که بگویند لاریجانی به ایسلند رفت! اما آن چیزی که من از «سامان» می‌شناسم، یک بانک سامان، یک سازمان هواپیمایی و یک شهری با نام سامان در چهارمحال بختیاری است.
از دیروز اخباری مبنی حمایت علی لاریجانی از لیستی تحت عنوان «سامان» منتشر شد اما امروز منصور حقیقت‌پور از نزدیکان رئیس مجالس هشتم تا دهم با رد هرگونه اخبار منتشره درباره ورود مجدد لاریجانی به عرصه سیاست با لیست انتخاباتی سامان، گفت: این خبر از اساس کذب محض است و مانند این است که بگویند لاریجانی به ایسلند رفت! اما آن چیزی که من از «سامان» می‌شناسم، یک بانک سامان، یک سازمان هواپیمایی و یک شهری با نام سامان در چهارمحال بختیاری است.

حقیقت‌پور در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون جلسه‌ای با حزب اعتدال و توسعه برای ائتلاف در انتخابات برگزار کرده‌اید؟ هم گفت: تا امروز که ۱۸ بهمن است نه جلسه‌ای برای ائتلاف برگزار کرده‌ایم و نه سرلیستی داریم.

دیروز هم علی لاریجانی در حاشیه تجدید میثاق اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با آرمان‌های انقلاب در حرم امام خمینی (ره) اظهار کرد: رهبری گفتند مشارکت هر چه بیشتر مسأله اصلی است. پس باید بخش‌های مختلف بببیند چطور این را اجرا کنند. برخی فقط سخن رهبری را تکرار می‌کنند، در حالی که تکرار کردن صرف احتیاج نیست بلکه احتیاج به راه حل دادن و فراهم کردن زمینه حضور بیشتر مردم است.

امروز منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان در گفت‌وگویی عنوان کرد: ما دیروز جلسه شورای عالی وحدت را داشتیم و تصمیم این شورای عالی این بود که شورای وحدت فهرست مستقل خود را ارائه دهد و در فهرست شورای وحدت همه سر لیست هستند.

متکی همچنین خاطرنشان کرد: دیشب تلویزیون متاسفانه خبر را خوب منعکس نکرده است. ما گفته بودیم که شورای وحدت لیست مستقل خود را تنظیم می‌کند ولی صداوسیما آمده و گفته که ما با هیچ کس ائتلاف نخواهیم کرد در حالی که ما چنین چیزی نگفتیم. ما به دنبال فهرست مستقل هستیم و در قسمت دوم هم در رابطه با ائتلاف و وحدت، فعلا پاسخ نمی‌دهیم.

امروز همچنین یکی از رسانه‌ها مدعی شد که مشکل غیررقابتی بودن در اکثر حوزه‌های انتخابیه مجلس خبرگان رهبری بنا به احراز صلاحیت برخی نامزدها و همچنین تغییر حوزه انتخابیه توسط برخی کاندیداها، رفع شده و تا امروز بخش قابل‌توجهی از حوزه‌های انتخابیه خبرگان رقابتی شده است.

شورای نگهبان لیست نامزدهای نهایی انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری را فردا (پنج‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲) به وزارت کشور ارسال خواهد کرد و ستاد انتخابات وزارت کشور هم با وجود تعطیلی، فردا نتیجه اعتراض به رد یا عدم احراز صلاحیت کاندیدای خبرگان را به اطلاع نامزدها خواهد رساند.

محمدصالح مفتاح دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما هم امروز ساز و کار مناظره‌های انتخاباتی را تشریح کرد و از برگزاری ۱۴۰۰ مناظره انتخاباتی در ۲۰۰ کانال تلویزیونی در دوره تبلیغات انتخاباتی خبر داد.

روزنامه‌های امروز از جمله روزنامه‌های اصولگرای «جوان» با تیترهای «توده‌ها اگر انتخاب نکنند تسلیم انتخابات دیگران می‌شوند» و «لاریجانی با سامان می‌آید»، «خراسان» با تیتر «هشدار وزیر کشور به مدیران درباره دخالت در انتخابات»، «رسالت» با تیتر «انتخابات، بزنگاه حفظ اقتدار کشور»، «شهروند» وابسته به هلال احمر با تیتر «شیرینی فجر تا شور انتخابات»، «وطن امروز» در یادداشتی با عنوان «چه کشورهایی انتخابات ایران را زیر سوال می‌برند» به قلم محمد مهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، «صبح نو» با تیتر «گفت‌وگوهایی برای وحدت»، «همشهری» وابسته به شهرداری تهران با تیتر «باید و نبایدها برای خواص» و «جام جم» متعلق به صداوسیما با تیتر «ماموریت خواص برای انتخابات» در صفحه اول خود به موضوع انتخابات پرداخته‌اند.

همچنین روزنامه‌های اصلاح‌طلب و اعتدالگرای «آرمان امروز» با دو تیتر «درخواست روحانی از شورای نگهبان برای اعلام دلایل رد صلاحیت» و «تشدید شکاف انتخاباتی در اردوگاه اصولگرایان»، «آرمان ملی» با دو تیتر «خبرگانی که رد صلاحیت شدند» و «رقابت زنانه ائتلاف و وحدت» و «سازندگی» ارگان حزب کارگزاران در یادداشتی به قلم مصطفی پهلوانی عضو شورای مرکزی این حزب با عنوان «کارگزاری گذار» در صفحه اول خود به موضوع انتخابات پرداخته‌اند.

اما در روزنامه‌های نزدیک به اصولگرایان مانند «کیهان»، «فرهیختگان»، «قدس» و «ایران» وابسته به دولت و روزنامه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان مثل «هم‌میهن»، «آفتاب یزد»، «اعتماد»، «شرق»، «جمهوری اسلامی»، «ابتکار»، «ستاره صبح» و «مردم‌سالاری» ارگان حزب مردم‌سالاری اثری از انتخابات در صفحه اول دیده نمی‌شود.

ایسنا


هر کرسی مجلس، 48 کاندیدا/ لاریجانی لیست می‌دهد یا نه؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرورش گل برگ ذرتی گیاه آپارتمانی + شرایط و نگهداری از این گل زیبا