سفر بلینکن به منطقه، پروژه‌ای بزرگ‌تر از یک معامله


سفر بلینکن به منطقه، پروژه‌ای بزرگ‌تر از یک معامله

سفر وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه در حالی انجام شده است که صحبت‌هایی از تمایل آمریکا و نهادهای بین‌المللی برای دستیابی به آتش‌بس جدید میان حماس و رژیم صهیونیستی با هدف انعقاد قرارداد تبادل اسیران شنیده می‌شود.

سفر بلینکن به منطقه، پروژه‌ای بزرگ‌تر از یک معامله

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا این روزها از منطقه ازجمله عربستان، چند کشور عربی و سرزمین های اشغالی بازدید می کند. آنچه در این سفرها جدید به نظر می آید، اینکه پنجمین سفر وی به منطقه از زمان آغاز جنگ در نوار غزه است.


گفته می شود هدف این سفر پس از بیش از 122 روز جنگ وحشیانه و مداوم رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه آستین بالا زدن برای برقراری آتش بس با حماس است. اما واقعاً هدف بلینکن از تور منطقه ای به ویژه سفر به عربستان و بازدید از چند کشور دیگر چیست؟

ماهیت پروژه آمریکایی یکی از مهم ترین خروجی های نشست امنیتی پاریس است که به تازگی با حضور سران دستگاه های اطلاعاتی عربی، آمریکایی و اروپایی برگزار شد و به طور خاص بیانگر دیدگاه رئیس جمهور آمریکاست


ظاهراً سفر بلینکن در حالی انجام می شود که صحبت از تمایل آمریکایی ها و نهادهای بین المللی برای دستیابی به آتش بس جدید میان حماس و رژیم صهیونیستی با هدف انعقاد قرارداد مبادله زندانیان در میان است؛ توافقی که تضمین کننده آزادی همه زندانیان صهیونیستی است که به وسیله مقاومت در نوار غزه بازداشت هستند.


در بُعد داخلی، موضوع بسیار عمیق تر و فراتر از برقراری آتش بس و معامله تبادل اسیران است. آنچه روزنامه صهیونیستی هاآرتص فاش کرد، نشان می دهد بلینکن پروژه ای آمریکایی در آستین دارد و در حال کار بر روی بازاریابی آن با هدف نجات رژیم صهیونیستی از مخمصه نوار غزه پس از شکست ارتش این رژیم است.


ماهیت پروژه آمریکایی یکی از مهم ترین خروجی های نشست امنیتی پاریس است که به تازگی با حضور سران دستگاه های اطلاعاتی عربی، آمریکایی و اروپایی برگزار شد و به طور خاص بیانگر دیدگاه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکاست. آنها به دنبال راهی برای برون رفت از بحران نوار غزه هستند و آنچه مدنظر دارند، معامله ای بزرگ فراتر از انعقاد قرارداد مبادله اسیران و شامل پنج مرحله متوالی است که با آزادی اسیران رژیم صهیونیستی در نوار غزه و سپس آزادی اسیران فلسطینی آغاز می شود.


در ادامه طرح، برقراری انضباط در نوار غزه با مشارکت تشکیلات خودگردان، پیشبرد راه حل دو دولتی، عادی سازی روابط با عربستان سعودی و ایجاد محوری قوی علیه ایران در منطقه مدنظر آمریکاست؛ منطقه ای که شامل کشورهایی می شود که واشنگتن آنها را اعراب میانه رو و خواهان ارتباط با رژیم صهیونیستی توصیف می کند.


آنچه بایدن در پس بازاریابی این معامله سیاسی به آن فکر می کند، در اختیار داشتن کارت بازی برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست و در وهله نخست با هدف خشنودی لابی صهیونیستی در آمریکا انجام می شود. در وهله دوم، بایدن نیم نگاهی به کسب منافع اقتصادی و سیاسی از رهگذر حمایت لابی های صهیونیستی آمریکا دارد.


این اقدامات و تلاش برای پایان جنگ در حالی انجام می شود که دولت آمریکا متوجه شده است رژیم صهیونیستی رو به زوال رفته و در نوار غزه قادر به دستیابی به هیچ یک از اهدافش نیست، تل آویو از درون متلاشی شده و رهبرانش در تقلا برای نجات از بحران هستند و اختلافات داخلی روز به روز در حال افزایش است.


پروژه ای که بلینکن بازاریابی می کند، در اصل دستورالعملی آمریکایی است که تضمین می کند رژیم صهیونیستی از بن بست غزه پیروز بیرون بیاید و از اعراب به طور کلی و عربستان سعودی به طور خاص خواسته می شود روند بازگشت و مشارکت در پروژه عادی سازی روابط را در ازای تعهد رژیم صهیونیستی مبنی بر آغاز فرآیند مذاکره برای راه حل دو دولتی ازسر بگیرد؛ این موارد به معنای عمیق تر و دقیق تر یعنی وعده های بدون تضمین.


هدف اولیه چنین پروژه ای تلاش برای از بین بردن شعله های مقاومتی است که از هفتم اکتبر 2023 رژیم صهیونیستی را خوار و ذلیل کرده است و با وجود گذشت بیش از چهار ماه از ناکامی و تحمیل جنگ، همچنان پوزه ارتش صهیونیستی به خاک مالیده می شود. آنها خسارت های نظامی، سیاسی و اجتماعی داخلی و خارجی دیده اند که آثارش پس از پایان جنگ نمایان خواهد شد.

پروژه ای که بلینکن بازاریابی می کند، در اصل دستورالعملی آمریکایی است که تضمین می کند رژیم صهیونیستی از بن بست غزه پیروز بیرون بیاید


واضح است رژیم صهیونیستی به پروژه آمریکا اهمیت زیادی می دهد؛ پروژه ای که با آن از خود تصویر طرف پیروز سیاسی می سازد و برایش در حالی که شکست خورده اهمیت زیادی دارد. از این رو، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مخفیانه ران درمر، وزیر کابینه اش را که نزدیک ترین وزیر به وی است، به واشنگتن فرستاد تا پرونده عادی سازی روابط با عربستان سعودی را که به وسیله روزنامه صهیونیستی معاریو فاش شد، در میان بگذارد.


مدیرکل مؤسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به شبکه 12 تلویزیون این رژیم گفت، صهیونیست ها به وضوح می خواهند پیش نویس توافقی که بلینکن می خواهد در قالب آزادی اسیران فلسطینی به عنوان بخشی از معامله مبادله مطرح شود، به طور گسترده تر و در قالب معامله بزرگتر باشد و عادی سازی روابط با عربستان سعودی و ثبات در منطقه را تضمین کند.


حقیقتی که دولت بایدن سعی دارد از آن چشم پوشی کند و نادیده بگیرد، این است آتشی که در سایر جبهه ها شعله ور شده صحنه منطقه را به وضعیت جدیدی رسانده است که نمی توان بر آن غلبه کرد. آنچه اکنون باید انجام شود، توقف همه جانبه و کامل تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، رفع محاصره و بازسازی غزه و آزادی اسیران است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی