پشت پرده تلاش‌های بن‌سلمان برای بقا/ چشم امید ریاض به چشم انداز 2030


پشت پرده تلاش‌های بن‌سلمان برای بقا/ چشم امید ریاض به چشم انداز 2030

اقتصادنیوز: فعل و انفعالات اخیر عربستان سعودی در پلتفرم‌های مختلف رسانه‌ها و سایت‌های اجتماعی به خود توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. بن‌سلمان به عنوان بخشی از ابتکار اصلاحات چشم انداز 2030، در تلاش است تا بزرگترین صادرکننده نفت خام این کشور را به یک مرکز پر رونق برای تجارت، ورزش و گردشگری تبدیل کرده و موقعیت مطلوبی برای این کشور ایجاد کند. خواسته بن سلمان مجموعه ای از ابتکارات قابل توجه را تحت عنوان انفتاح (باز بودن) قابل اجرا می کند. هرچند آینده چنین تحولاتی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش اقتصادنیوز، فعل و انفعال های اخیر عربستان سعودی در پلتفرم‌های مختلف رسانه ها و سایت های اجتماعی به خود توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. بن سلمان به عنوان بخشی از ابتکار اصلاحات چشم انداز 2030، در تلاش است تا بزرگترین صادرکننده نفت خام این کشور را به یک مرکز پر رونق برای تجارت، ورزش و گردشگری تبدیل کرده و موقعیت مطلوبی برای این کشور ایجاد کند. خواسته بن سلمان مجموعه ای از ابتکارات قابل توجه را تحت عنوان انفتاح (باز بودن) قابل اجرا می کند. این اقدامات شامل بازگشایی سینماها، اعطای حق رانندگی به زنان، میزبانی مسابقات ورزشی مانند فرمول یک و سازماندهی رویدادهای موسیقی است. اداره کل سرگرمی به رهبری ترکی الشیخ این رویدادهای مهم را سازماندهی می کند. ترکی الشیخ به وفاداری معروف است.

یارگیری به سبک بن سلمان

به نوشته فایننشال اکسپرس عربستان سعودی از زمان شکل گیری خودبه تفاسیر رادیکال وهابی پایبند بوده است. در قرن هجدهم، محمد بن عبدالوهاب، عالم و متکلم، با محمد بن سعود، امیر دریه، متحد شد. این اتحاد نقش مهمی در تاسیس اولین کشور سعودی ایفا کرد. ائتلاف جاری و توافقنامه تقسیم قدرت بین دو خانواده همچنان ادامه دارد. با این حال، تحت رهبری بن سلمان، این ویژگی ها از طریق تجدید ساختار سریع و ریشه ای، که شاید گسترده ترین تغییرات از زمان شکل گیری این بازیگر در یک قرن پیش است، انجام شده است. در حالی که درباره منطق پشت این اصلاحات صحبت می شود، جدای از کاهش وابستگی به نفت، محققان استدلال می کنند که بن سلمان با هدف قرار دادن جوانان شهرنشین سعودی که ارتباط خوبی با جهان دارند، مدل جدیدی از مشروعیت ایجاد کرده است. این جمعیت شناسی مشتاق تلاش های نوسازی انجام شده توسط ولیعهد است که هدف آن ایجاد هویتی برای جوانان همسو با ارزش های چشم انداز 2030 است.

ارائه بسته های سرگرمی به آنها و آزادسازی جامعه برای ادغام بهتر با جهانی شدن. اقداماتی مانند بازگشایی سینماها، اجازه دادن به زنان برای رانندگی، و میزبانی رویدادهای ورزشی و موسیقی تأثیر قابل توجهی بر زندگی روزمره و تخیل جوانان سعودی داشته است. این رویدادها توسط اداره سرگرمی عمومی، به ریاست یکی از وفاداران ولیعهد سازماندهی می شود. این استراتژی ارتباطی توسط بنیاد میسک انجام می شود که چشم انداز 2030 و ارزش های «عربستان جدید» را ترویج می کند. کتاب‌های درسی و ابزارهای مختلف نفوذ، از جمله شبکه‌های اجتماعی و مراکز تحقیقاتی، برای شکل‌دهی به «شهروند ایده‌آل» عربستان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پشت پرده تلاش‌های بن‌سلمان برای بقا/ چشم امید ریاض به چشم انداز 2030

سیاست یک بام و دو هوا

محققان استدلال می کنند که به دلیل نقش برجسته عربستان در منطقه، سایر کشورهای آسیای جنوبی مانند پاکستان، بنگلادش و مالدیو تمایل دارند با سیاست های ریاض همسو شوند. در نتیجه، احتمالا این کشورها نیز از رویکرد پادشاهی پیروی کنند. علاوه بر این، بیش از 2.4 میلیون هندی در عربستان سعودی زندگی می‌کنند که نه تنها از طریق حواله‌های مالی، بلکه با بازگرداندن ایده‌ها و ارزش‌ها از عربستان سعودی به کشور خود، که به آنها «حواله‌های فرهنگی» می‌گویند، کمک می‌کنند. بنابراین، استراتزی بن سلمان در خانوارهای افرادی که از خلیج فارس بازگشته اند نیز مشهود خواهد بود.

تحول تحت رهبری بن سلمان در عربستان سعودی با محدودیت کانال‌های آزادی بیان همزمان است. گفتمان سیاسی کشور حس قوی میهن پرستی و حفظ منافع ملی را ترویج می کند. این امر مستلزم خنثی سازی کسانی است که انتخاب های شاهزاده حاکم را به چالش می کشند. چندین نفر برای بیان عقاید خود با عواقب شدیدی مواجه شده اند. عصام الزمیل، اقتصاددان و تاجر، به دلیل انتقاد از خصوصی سازی غول نفتی عربستان سعودی آرامکو به 15 سال زندان محکوم شد. سلمان العوده، عالم مسلمان نیز به زندان افتاد. فعالان فمینیست به دلیل برنامه ریزی برای ایجاد انجمنی برای قربانیان خشونت خانگی دستگیر شدند. آنها به تهدید ثبات ملی متهم شدند. این افراد همچنین با حملاتی در شبکه های اجتماعی و ماشین رسانه ای نخبگان حاکم مواجه شده اند. ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار چهره شاهزاده اصلاح طلب را بیش از پیش مخدوش کرد. از همین رو می توان درباب عدم قاطعیت آینده سخن گفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بدون توقف