هند، برنده حمله روسیه به اوکراین؟


هند، برنده حمله روسیه به اوکراین؟

پیوند‌های اقتصادی بین اتحادیه اروپا و منطقه هند و اقیانوس آرام در ۴۰ سال پیش به سطح چشمگیری رسیده که قابل تصور نبود. مسیر‌های دریایی در این منطقه به شریان‌های جهان تبدیل شده‌اند: هر روز دو هزار کشتی کالا را از اقیانوس هند و دریای چین جنوبی به اروپا حمل می‌کنند.

در آغاز سال ۲۰۲۴، اروپایی‌ها عمیقا نگران جنگ روسیه علیه اوکراین و درگیری‌هایی هستند که دوباره در خاورمیانه شروع شده است. با این حال، ما تصویر وسیع‌تر را فراموش نمی‌کنیم: مرکز ثقل اقتصاد جهان به منطقه هند و اقیانوس آرام با نزدیک به ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی و ۶۰ درصد از جمعیت جهان منتقل شده است. صلح و ثبات در این منطقه برای اروپا و جهان بسیار مهم است.

چرا اروپا به سمت هند متمایل شد؟

به گزارش اقتصادآنلاین، پیوند‌های اقتصادی بین اتحادیه اروپا و منطقه هند و اقیانوس آرام در ۴۰ سال پیش به سطح چشمگیری رسیده که قابل تصور نبود. مسیر‌های دریایی در این منطقه به شریان‌های جهان تبدیل شده‌اند: هر روز دو هزار کشتی کالا را از اقیانوس هند و دریای چین جنوبی به اروپا حمل می‌کنند. با این حال، محیط امنیتی پر تنش شده است. تنش‌های عمده از دریای چین جنوبی گرفته تا تنگه تایوان، شبه جزیره کره و دریای سرخ در حال افزایش است. در میان بازیگران اصلی جهانی و منطقه‌ای اعتماد کمتری وجود دارد. احترام کمتر به قوانین بین المللی و موافقت نامه‌های چند جانبه؛ و زور و اجبار در حال افزایش است. ما در خطر بازگشت به دنیایی پر آشوب هستیم.

اتحادیه اروپا قصد دارد با این روند مقابله کند. این نهاد منطقه‌ای گفتگو‌های امنیتی و دفاعی منظمی را با چین، ژاپن، هند، استرالیا، کره جنوبی و سایر کشور‌ها ادامه می‌دهد. با این حال، همکاری اروپا به طور فزاینده‌ای فراتر از گفتگو به فعالیت‌های عینی و عملیاتی گسترش می‌یابد. تحت شراکت استراتژیک قاره سبز با آسه آن، همکاری امنیتی نیز بیش از پیش به یک جزء اصلی تبدیل می‌شود. آنگونه که بنیاد سیاست‌های استراتژیک استرالیا نوشته، برای محافظت از آزادی کشتیرانی، کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در حال افزایش استقرار خود بین این نهاد منطقه‌ای و اقیانوس هند و اقیانوس آرام هستند. منطقه می‌تواند روی اروپا به عنوان یک شریک قابل اعتماد حساب کند.

دستاورد جنگ در اوکراین

در بعد اقتصادی، حمله روسیه به اوکراین هزینه بالای وابستگی بیش از حد اتحادیه اروپا به گاز روسیه را به کشور‌های عضو قاره سبز نشان داد؛ بنابراین اروپا بر بهبود امنیت اقتصادی اش بر کاهش این نوع وابستگی متمرکز است. اما این به معنای بستن مرز‌ها نیست. برعکس، باید به توسعه روابط اقتصادی با بسیاری از کشور‌های منطقه هند و اقیانوس آرام فکر شود. در همین راستا، اتحادیه اروپا اخیرا با نیوزلند موافقتنامه تجارت آزاد امضا کرده و مذاکرات با هند، اندونزی و تایلند ادامه دارد. اروپا همچنین در حال تعامل با ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور و هند قرار دارد تا زنجیره تامین پایدار و متنوع در زمینه فناوری‌های دیجیتال را تضمین و به شرکای هند و اقیانوسیه خود پیشنهاد کند تا در استخراج و فرآوری پایدار مواد خام حیاتی که لازم است با یکدیگر همکاری کنند.

اتحادیه اروپا همچنین خواهان همکاری فعال‌تر با کشور‌های هند و اقیانوس آرام برای آینده‌ای سبز و پایدار است. اتحاد سبز-آبی با جزایر اقیانوس آرام به تقویت انعطاف پذیری آب و هوایی آن‌ها کمک می‌کند. اروپا هم صدا با شرکای خود در گروه هفت، همچنین با آفریقای جنوبی، اندونزی و ویتنام با شراکت انتقال انرژی موافقت کرده و بانک سرمایه‌گذاری اروپا در حال حاضر ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری کرده تا انتقال سبز ویتنام را به نحوی که هم برای مردم و هم به نفع کره زمین باشد، تسریع بخشد. به طور خلاصه، اروپا به خوبی از اهمیت حیاتی تعامل اتحادیه اروپا با منطقه هند و اقیانوس آرام آگاه هست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید