واکسن زونا و هر چه که باید درباره تزریق آن بدانید.


واکسن زونا و هر چه که باید درباره تزریق آن بدانید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری زونا (زوستر) توصیه می‌شود که به افراد بالای 50 سال واکسن زونا تزریق شود. این واکسن تا حد مطلوبی عوارض ناشی از ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد.

واکسن زونا را چقدر می‌شناسید؟ با بیماری زونا چقدر آشنا هستید؟ هرپس زوستر که به عنوان زونا شناخته می‌شود، نوعی سندرم ویروسی بوده که در اثر فعال شدن مجدد ویروس واریسلا-زوستر ایجاد می‌شود. پس از یک دوره واریسلا (آبله مرغان)، ویروس واریسلا زوستر در سیستم عصبی خفته باقی می‌ماند. این بیماری معمولاً در بزرگسالان یا افراد مسن رخ می‌دهد.

یکی از راه‌های مطمئن پیشگیری از این بیماری، تزریق واکسن زونا معروف به شینگریکس یا واکسن نوترکیب زوستر (RZV) است. این واکسن به طور موثری از ابتلا به زونا جلوگیری کرده و عوارض ناشی از بیماری را کاهش می‌دهد. در ادامه کمی بیشتر با این واکسن آشنا می‌شوید تا اگر قصد تزریق آن را دارید، با مراجعه به یک دکتر زونا اقدامات لازم را انجام دهید.

برای تزریق واکسن زونا حتما با دکتر عمومی یا متخصص عفونی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

واکسن زونا چیست؟

بیماری پوستی زونا چیست؟ این بیماری در اثر فعال شدن ویروس واریسلا زوستر به وجود می‌آید و معمولا افراد بزرگسال به ویژه افراد مسن را درگیر می‌کند. واکسن زونا برای ایجاد ایمنی به منظور مقابله با بیماری آبله مرغان و زونا تجویز می‌شود. این واکسن یک ویروس زنده نبوده و از بخشی از ویروس ساخته شده است.

نحوه تزریق واکسن زونا

واکسن زوستر باید به صورت عضلانی در ناحیه دلتوئید بالای بازو تزریق شود. تزریق زیر جلدی یک اشتباه در زمان تجویز این واکسن است و باید از آن اجتناب شود. با این حال، اگر به طور ناخواسته واکسن زونا را به صورت زیر جلدی تجویز کنید، آن دوز معتبر تلقی شده و نیازی به تکرار ندارد. اگر خطای تزریق زیر جلدی واکسن در اولین دوز این‌ واکسن رخ دهد، تزریق دوز دوم پس از ۲ تا ۶ ماه لازم است.

واکسن زونا و هر چه که باید درباره تزریق آن بدانید.واکسن زونا به صورت عضلانی تزریق می‌شود.

واکسن زونا را از کجا تهیه کنیم؟

برای تزریق واکسن زونا می‌توانید به مراکز واکسیناسیون شهر خود مراجعه کنید. برخی از مراکز درمانی و مراکز بهداشت نیز واکسن زونا را داشته و آن را برای افراد واجد شرایط تزریق می‌کنند.

موارد مصرف واکسن زونا (فواید واکسن زونا)

تزریق دو دوز این واکسن برای جلوگیری از زونا و عوارض بعد از بیماری زونا در بزرگسالان ۵۰ ساله و بالاتر توصیه می‌شود. همچنین این واکسن برای افراد در سنین ۱۹ سال و بالاتر که به دلیل بیماری، سیستم ایمنی ضعیفی دارند مناسب است. این واکسن از ابتلا به زونا و آبله مرغان و ایجاد عوارض جدی این بیماری جلوگیری می‌کند و در بهبود روند درمان بیماری زونا تاثیر زیادی دارد.

متن انگلیسی:
By having the shingles vaccine, you cut the risk of developing shingles, the symptoms will be milder and the illness will be shorter than if you didn’t have the vaccination
ترجمه متن:
با تزریق واکسن زونا، خطر ابتلا به زونا را کاهش می‌دهید، علائم خفیف‌تر و بیماری کوتاه‌تر از زمانی است که واکسن تزریق نکرده‌اید.

.nidirect.gov

واکسن زونا برای تبخال

واکسن زونا از شما در برابر نوعی تبخال محافظت می‌کند. این واکسن در برابر فعال شدن مجدد ویروس هم محافظت می‌کند. ویروسی که باعث آبله مرغان و زونا می‌شود همان ویروسی نیست که باعث تبخال یا تبخال تناسلی که یک عفونت مقاربتی است، می‌شود.

واکسن زونا برای بزرگسالان

زونا نوعی بثورات کمربند مانند دردناک است که توسط ویروس واریسلا زوستر (همان ویروسی که باعث آبله مرغان می‌شود.) ایجاد می‌گردد. واکسن زونا توسط سازمان غذا و دارو برای استفاده افراد زیر ۵۰ سال تایید نشده است. اثرات این واکسن فقط در بزرگسالان ۵۰ ساله و بالاتر آزمایش شده است.

دوز مصرفی واکسن زونا

بزرگسالان از سنین ۵۰ سال به بعد باید دو دوز از واکسن زونا را با فاصله ۲ تا ۶ ماه دریافت کنند. افراد ۱۹ ساله و بزرگ‌تر هم که به دلیل بیماری یا درمان، سیستم ایمنی ضعیفی دارند باید دو دوز واکسن دریافت کنند. در صورت نیاز، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند می‌توانند دوز دوم را ۱ تا ۲ ماه پس از نوبت اول دریافت کنند.

زمان مناسب تزریق واکسن زونا رو نمی‌دونی؟

از دکتر متخصص کمک بگیر.

واکسن زونا و هر چه که باید درباره تزریق آن بدانید.

عوارض واکسن زونا

از جمله عوارض شایع تزریق واکسن زونا می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • سردرد
  • خستگی
  • تب
  • درد عضلانی
  • احساس لرز
  • درد در محل تزریق
  • دل درد
  • ناراحتی معده
  • حالت تهوع
  • واکنش آلرژیک
  • سرگیجه
  • کوری
  • درد مفاصل
  • تورم غدد لنفاوی

موارد‌ احتیاط و منع مصرف واکسن زونا

افرادی که سابقه واکنش‌های آلرژیک شدید مانند آنافیلاکسی به این واکسن را دارند و همچنین فردی که یک دوره حاد تبخال را تجربه کرده یا زنان باردار و شیرده باید از تزریق این واکسن خودداری کنند. اگر در هر یک از این شرایط هستید و به تزریق ‌واکسن زونا اصرار دارید، با یک متخصص مشورت کنید.

واکسن زونا و هر چه که باید درباره تزریق آن بدانید.

تصمیم داری واکسن زونا بزنی؟ همین حالا با متخصص این بیماری مشورت کن.

واکسن زونا در بارداری

هیچ اجبار و اصراری در رابطه با تزریق واکسن زونا در طول دوران بارداری وجود ندارد. به همین خاطر تمامی مراکز درمانی ارائه دهنده این خدمات، باید تزریق این واکسن برای زنان باردار را تا بعد از بارداری به تعویق اندازند.

واکسن زونا در شیردهی

واکسن‌های نوترکیب مانند واکسن زونا هیچ خطر شناخته شده برای کودکان یا نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند ندارد. با این وجود توصیه می‌شود که اگر در دوران شیردهی قرار دارید و اصرار به تزریق واکسن زونا دارید، پیش از اقدام با یک پزشک متخصص صحبت کنید.

واکسن زونا برای کودکان

واکسن زونا نباید برای کودکان تزریق شود و نباید به جای واکسن واریسلا استفاده شود.

واکسن زونا برای سالمندان

همانطور که چندین بار اشاره کردیم، افراد باید بعد از ۵۰ سالگی واکسن زونا تزریق کنند. این واکسن برای افزایش ایمنی بدن و کاهش عوارض احتمالی ابتلا به بیماری زونا تزریق می‌شود. به این موضوع آگاه باشید که اثر واکسن زونا با افزایش سن کاهش می‌یابد، بنابراین افراد ۸۰ ساله یا بالاتر واجد شرایط دریافت واکسن نیستند.

عوارض جانبی رایج واکسن زونا برای سالمندان عبارتند از:

  • درد خفیف تا متوسط در بازو
  • قرمزی و تورم در محل تزریق
  • خستگی
  • درد عضلانی
  • سردرد
  • تب و لرز
  • دل درد
  • حالت تهوع

اختلالات دارویی واکسن زونا

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر ندهید و تزریق آن را سر خود به تعویق نیندازید.

واکسن زونا و هر چه که باید درباره تزریق آن بدانید.برای جلوگیری از بروز اختلالات ناشی از تداخل دارو با واکسن زونا، داروهای مصرفی خود را به پزشک اعلام کنید.

مکانیسم اثر واکسن زونا

واکسن زونا حاوی قسمت‌های شکسته شده ویروس است که به بدن اجازه می‌دهد تا در برابر ویروس مقاوم باشد. هنگامی که بدن با ویروس واقعی روبه‌رو می‌شود، پاسخی برای جلوگیری از عفونت نشان می‌دهد. این واکسن همچنین حاوی مولکول‌هایی است که پاسخ ایمنی بدن را قوی‌تر و طولانی‌تر می‌کند.

متن انگلیسی:
You get the vaccine in your upper arm. Most people will need two doses, usually at least six months apart. If you have a weakened immune system, then your second dose should be at least two months after your first dose
ترجمه متن:
شما واکسن را در قسمت بالای بازو دریافت می‌کنید. اکثر مردم به دو دوز با فاصله حداقلی شش ماه از هم نیاز دارند. اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، دوز دوم شما باید حداقل دو ماه پس از اولین دوز باشد.

.nidirect.gov

اطلاعات دارویی واکسن زونا

اطلاعات دارویی واکسن زونا را در جدول مشاهده می‌کنید:

اسامی رایج داروتداخلات داروییعوارض جانبی
Zostavaxداروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی از جمله کورتیکواستروئیدها تب
Shingrixقرمزی
درد عضلانی
سردرد
درد در محل تزریق
اطلاعات دارویی واکسن زونا

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر واجد شرایط تزریق واکسن زونا هستید و تصمیم به تزریق آن گرفته‌اید، بد نیست که با یک پزشک مشورت کنید. با وجود شرایط خاص هر فرد، بیماری‌هایی که به آن مبتلا است و میزان سلامت بدن این واکسن ممکن است برای هر فرد مناسب یا ممنوع باشد.

برای سهولت در دریافت نوبت پزشک عمومی یا دکتر عفونی می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید. اگر تنها نیاز به یک‌ مشورت چند دقیقه‌ای دارید شاید تنها یک‌ مشاوره آنلاین و غیرحضوری برای شما کافی باشد. اگر هم نیاز به بررسی کامل شرایط خود زیر نظر یک پزشک دارید شاید بد نباشد که به صورت حضوری ویزیت شوید.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر عمومی آنلاین و همچنین مشاوره دکتر عفونی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج