جزئیات برگزاری سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر


جزئیات برگزاری سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر

سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر فردا دوشنبه ۲۳ بهمن با اجرای گروه موسیقی بانوان «نهال» آغاز می‌شود، رویدادی که «عدالت فرهنگی» در چگونگی اجرا و انتخاب مکان برنامه‌ها را مورد توجه قرار داده است.

سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به دبیری رضا مهدوی از دوشنبه تا شنبه -۲۳ تا ۲۸ بهمن ماه- در بخش‌های رقابتی (جایزه باربَد) و غیررقابتی در تهران و ۱۴ استان دیگر کشور برگزار می‌شود.

هفت سالن تهران؛ تالار‌های وحدت، رودکی، سالن سوره حوزه هنری، فرهنگسرا‌های ارسباران، بهمن، کوشک باغ هنر منطقه فرهنگی گردشگری عباس آباد و سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی میزبان اجرا‌های ارکسترال، کلاسیک، ردیف دستگاهی، نواحی، هنرستان‌های موسیقی، کودک و نوجوان، سرود، بین‌الملل و پاپ این جشنواره است.

سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر فردا- دوشنبه- ۲۳ بهمن ماه- با اجرای گروه موسیقی «نهال» ویژه بانوان به سرپرستی و خوانندگی لیلا نجفی در تالار وحدت آغاز می‌شود و با اجرای آثاری در بخش‌های ارکسترال، بین‌الملل، ردیف دستگاهی، نواحی، سرود، پاپ و نشست پژوهشی ادامه پیدا می‌کند.

ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان، خوانندگی محمد معتمدی، با همراهی گروه کُر بنیاد رودکی به رهبری رازمیک اوحانیان ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

مازیار ظهیرالدینی کنسرت مایستر این اجراست و ارکستر ملی قطعه‌های «تهران» به آهنگسازی و تنظیم همایون رحیمیان و همراهی گروه کُر، «کویر» به آهنگسازی محمد معتمدی و تنظیم افشین عزیزی، «ناله شبگیر» اثر پرویز یاحقی با تنظیم امیرحسین طایی، قطعه محلی «بویر احمدی» با تنظیم همایون رحیمیان و همراهی گروه کُر، «پیروزی» به آهنگسازی و تنظیم همایون رحیمیان و همراهی گروه کُر را اجرا خواهد کرد.

روشنی روی تو با تنظیم امیرحسین طایی، «آسمان خدا» به آهنگسازی مجید وفادار و تنظیم سیامک بهبهانی، قطعه محلی «رشید خان» با تنظیم همایون رحیمیان و همراهی گروه کُر، «سوگند» اثر بابک افشار، «تکیه‌گه خیال» به آهنگسازی زنده یاد امیرفرشید رحیمیان و تنظیم همایون رحیمیان و «ای ایران» اثر روح‌الله خالقی با تنظیم گلنوش خالقی با همراهی گروه کُر از دیگر قطعه‌های این کنسرت در نخستین شب سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر هستند.

سپس سالار عقیلی خواننده موسیقی سنتی به همراه گروهش ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت قطعاتی را برای مخاطبان اجرا خواهد کرد. عقیلی سال ۱۴۰۰ به همراه گروه «راز و نیاز» در سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر حضور داشت.

موسیقی بین‌الملل از ارمنستان و افغانستان

تالار رودکی ۲۳ بهمن ماه ساعت ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ به ترتیب میزبان رسیتال پیانوی هایک ملیکیان از ارمنستان و گروه «عندلیبان» از افغانستان است.

هایک ملیکیان متولد سال ۱۹۸۰ در ارمنستان است، او به عنوان یکی از نوازندگان حرفه‌ای در اجرای آثار قرن بیستم شناخته می‌شود و از سال ۲۰۰۷ به بعد، چندین آلبوم تک نوازی از ملیکیان منتشر شده است که از بین آن‌ها می‌توان به مجموعه آثار آرنو باباجانیان برای پیانوی سولو اشاره کرد.

این هنرمند سال ۲۰۱۳ از طرف رئیس جمهوری ارمنستان لقب هنرمند افتخاری جمهوری ارمنستان را دریافت کرده است. ملیکیان سال ۱۳۹۴ نیز در تالار رودکی تهران، شیراز، یزد و اهواز به اجرای برنامه پرداخته و مستر کلاس‌های نوازندگی پیانو را برگزار کرده بود.

موسیقی ردیف دستگاهی

کنسرت‌های گروه «آوای هور» به سرپرستی و خوانندگی سیدمحسن حسینی ساعت ۱۸:۳۰ و «طیب جان» به سرپرستی حسین قاسم‌زاده ساعت ۲۱:۳۰ در بخش ردیف دستگاهی در سالن سوره حوزه هنری برگزار می‌شود.

سیدمحسن حسینی خواننده آواز ایرانی است که علاوه بر انتشار آلبوم‌هایی همچون «دقیقه»، «در دور دست»، «شهر مناجات»، «نواحی اشک» اجرا‌های صحنه‌ای بسیاری در داخل و خارج از کشور داشته است و اکنون مدیریت گروه موسیقی «هور» را به عنوان بهترین گروه موسیقی از نگاه داوران در جشنواره سی و هشتم فجر برعهده دارد.

دبیری نخستین جشنواره مناجات‌خوانی و سحری خوانی (ماهور) و دبیری بخش موسیقی نخستین جشنواره (روایت جهاد) در حوزه هنری، نامزدی جایزه باربَد سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر، بهترین خوانندگی موسیقی دستگاهی برای آلبوم موسیقی «در دور دست»، دیپلم افتخار بهترین خواننده موسیقی دستگاهی سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر برای آلبوم موسیقی «جز عشق ندارم هنری»، اجرای آواز در آلبوم «از سراسر بگذشته» به عنوان بهترین آلبوم موسیقی جشنواره بسطامی و آلبوم برگزیده سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر از سوابق و افتخارات حسینی است.

حسین قاسم‌زاده آهنگساز و نوازنده ساز‌های نی و سنتور است که سال ۱۳۹۹ آلبوم «طبیب جان» با اشعاری از حافظ، سعدی، مولانا، آهنگسازی وی و خوانندگی علیرضا وکیلی‌منش منتشر شد.

قاسم‌زاده علاوه بر اجرای کنسرت‌هایی در داخل و خارج از کشور با گروه‌هایی همچون «ماهان»، «ایل»، «سپیدار»، «وصل یار»، «نوبهار»، «بیداد»، «عرفان» و نوازندگی در آلبوم‌های «صبوی تشنه» به آهنگسازی آرش کامور با صدای سالار عقیلی، «سراسر مه» به آهنگسازی آرش کامور با صدای محمد معتمدی، «عطار و اسب و آتش» با همراهی آرش کامورو وحید تاج، «روی بر آفتاب» به آهنگسازی صادق چراغی و صدای علیرضا قربانی همکاری داشته است.

گروه‌های «فلک الافلاک» به سرپرستی فرشاد سیفی از استان لرستان ساعت ۱۸:۳۰ و «ندای تفتان» به سرپرستی محمد ریگی‌پناه از استان سیستان و بلوچستان نخستین شب سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر در بخش موسیقی نواحی در فرهنگسرای ارسباران به روی صحنه می‌روند.

کوشک باغ هنر منطقه فرهنگی گردشگری عباس آباد نیز ۲۳ بهمن ماه ساعت ۱۸:۳۰ میزبان گروه‌های سرود «ری‌نوا» و «شمیم یاس» است. ورود برای عموم علاقه‌مندان در این بخش رایگان است.

۳ کنسرت موسیقی پاپ

کنسرت‌های موسیقی پاپ نیز امسال در راستای تحقق عدالت فرهنگی، در دو سالن مجزا، فرهنگسرای بهمن و سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی ۲۳ بهمن ماه ساعت‌های ۱۹ و ۲۲ به ترتیب میزبان کنسرت‌های خواننده‌های پاپ؛ آرون افشار و مقصود صادقلو است. علیرضا طلیسچی دیگر خواننده پاپ ساعت‌های ۱۹ و ۲۲ در فرهنگسرای بهمن به روی صحنه می‌رود. قیمت بلیت کنسرت‌های موسیقی پاپ در جشنواره موسیقی فجر که در شرایط عادی به حدود ۸۰۰ هزار تومان (۷۹۵ هزار تومان) می‌رسد، ۹۵ تا ۴۵۰ هزار تومان است.

قیمت سایر کنسرت‌ها و برنامه‌های موسیقایی در سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر از ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان متغیر است و مدیران این جشنواره با قیمت‌گذاری مناسبت سعی کردند شرایطی را فراهم کنند تا اقشار مختلف مردم از برنامه‌های جشنواره بهره‌مند شوند.

در بخش نشست پژوهشی نیز، نشست «نگاه راهبردی به حوزه موسیقی» ۲۳ بهمن ماه ساعت ۲۰ تا ۲۱ به میزبانی مهدی امین فروغی موسیقیدان، نویسنده و مجری کارشناس و با حضور ساعد آذری مدرس و پژوهشگر موسیقی برگزار و از رادیو «گفتگو» پخش خواهد شد.

سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌شود وجایزه‌های ترانه، موسیقی و رسانه از دیگر بخش‌های این جشنواره است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مجموعه جمله و متن در مورد شهادت و شهیدان وطن