عوامل موثر بر تاب آوری دختران کدامست ؟


عوامل موثر بر تاب آوری دختران کدامست ؟

عوامل محافظتی مختلف مرتبط با تاب آوری، مانند خودآگاهی، آگاهی اجتماعی، همدلی، حل مسئله، مدیریت خشم، تصمیم گیری مسئولانه و تعیین هدف هستند این مجموعه در اغلب مطالعات بر تاب آوری دختران موثر اعلام شده...

عوامل موثر بر تاب آوری دختران کدامست ؟
عوامل محافظتی مختلف مرتبط با تاب آوری، مانند خودآگاهی، آگاهی اجتماعی، همدلی، حل مسئله، مدیریت خشم، تصمیم گیری مسئولانه و تعیین هدف هستند این مجموعه در اغلب مطالعات بر تاب آوری دختران موثر اعلام شده اند
مداخلات تاب آوری برای دختران در زمینه های مختلف از جمله برنامه های مدرسه محور و محیط های اجتماعی مورد مطالعه قرار گرفته است.
یکی از این مداخلات، "برنامه درسی تاب آوری دختران اول" در بیهار، هند، با هدف افزایش تاب آوری در بین دختران نوجوان از طریق یک برنامه 23 جلسه ای با تمرکز بر مهارت های گوش دادن، نقاط قوت شخصیت، داستان ها و اهداف زندگی، شناسایی احساسات، حل مسئله، بخشش است.

در این مطالعه بیش از 3000 دختر در 76 مدرسه راهنمایی دولتی در روستای بیهار، هندوستان شرکت کردند. مداخلات از طریق گروه های حمایت از همسالان در مدرسه و توسط تسهیلگران زن از امعه محلی انجام شد.
دختران قبل و بعد از شرکت در برنامه در دو پیامد اولیه (دانش سلامت و نگرش برابری جنسیتی) و 9 پیامد ثانویه (بهداشت و نظافت با آب ، شستن دست‌ها، بهداشت قاعدگی، دانش و بهداشت ارتباط، توانایی مراجعه به پزشک در صورت نیاز، مصرف مواد، تغذیه، ایمنی، سرزندگی و عملکرد) مورد مطالعه قرار گرفتند نکته قابل توجه اینکه اثربخشی این مداخله با استفاده از مقیاس تاب آوری Connor-Davidson 10 (CD-RISC)، مقیاس تاب آوری کودکان و نوجوانان-28 (CYRM-28) و مقیاس خودکارآمدی عمومی (GSE) اندازه گیری شد. توضیح اینکه مقیاس تاب اوری کودکان و نوجوانان توسط دکتر بهناز کازرونی عضو خانه تاب آوری و مترجم کتاب تاب آوری کودکان ، راهکارهای توسعه از طریق ادبیات برای استفاده در ایران اعتیار یابی شده است.

مطالعات متعدد دیگری هم در اهمیت درک و ارتقای تاب آوری در کودکان و نوجوانان انجام شده است که اغلب بر نقش یادگیری اجتماعی و عاطفی (SEL) و درمان شناختی-رفتاری (CBT) در پرورش تاب آوری تاکید کرده اند قریب به اتفاق این مطالعات که نمونه های داخلی آن هم انجام شده است بر عوامل محافظتی مختلف مرتبط با تاب آوری، مانند خودآگاهی، آگاهی اجتماعی، همدلی، حل مسئله، مدیریت خشم، تصمیم گیری مسئولانه و تعیین هدف هستند متمرکز بوده و آنها را در زمره عوامل موثر با تاثیر مثبت بر تاب آوری دختران اعلام کرده اند.

به گزارش میگنا زهرا نیازاده مترجم کتاب تاب آوری و مهاجرت در ادامه اضافه میکند تاب‌آوری متاثر از عوامل محیطی و در چارچوب های اکولوژیک پژوهشگران را به خود جلب کرده است چرا که میدانیم تعاملات بین کودک و محیط او، از جمله خانواده، مدرسه، و ارائه‌دهندگان خدمات رفاه اجتماعی، که نقش مهمی در حمایت از رشد و توانایی کودک برای مقابله با استرس ایفا می‌کند در این خصوص میتوانند موثر باشند.
این دیدگاه بوم‌شناختی از تاب‌آوری نشان می‌دهد که مداخلات باید بر افزایش دسترسی کودک به منابعی مانند حمایت مادی، روابط حمایتی، هویت شخصی، تجربیات قدرت و کنترل، سنت‌های فرهنگی، عدالت اجتماعی و انسجام اجتماعی تمرکز کنند.

زهرا نیاز مترجم کتاب پرورش تاب آوری در خاتمه این مطلب عنوان میکند تاب‌آوری برای دختران را می‌توان به طور مؤثر از طریق برنامه‌های آمورشی ساختارمند و چندوجهی که جنبه‌های مختلف رشد فردی و تعامل اجتماعی را مورد توجه قرار می‌دهند، با حمایت جامعه و نهادهای دولتی و مردم نهاد که نقشی محوری در این فرآیند ایفا می‌کنند، توسعه داد
ارسال بازخورد
پانل‌های کناری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی