«ترس» از مقابل خورشید گذشت!


«ترس» از مقابل خورشید گذشت!

مریخ‌نورد «استقامت» ناسا، عکس‌هایی را از قمر «فوبوس» معروف به «ترس» در حال عبور کردن از برابر خورشید ثبت کرد.

مریخ‌نورد «استقامت» ناسا، عکس‌هایی را از قمر «فوبوس» معروف به «ترس» در حال عبور کردن از برابر خورشید ثبت کرد.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته قمر مریخ از مقابل خورشید گذشت و مریخ‌نورد ناسا پرواز آن را دید.

به نقل از اسپیس، قمر «فوبوس»(Phobos) که نامش در یونان باستان به معنای ترس است، در روز هشتم فوریه توسط مریخ‌نورد «استقامت»(Perseverance) ناسا شکار شد. این قمر که شبیه به سیب‌زمینی است، در مقابل خورشید از جایگاه کنونی مریخ‌نورد استقامت در «دهانه جیزرو»(Jezero Crater) قابل مشاهده بود.

مهندسان «آزمایشگاه پیش‌رانش جت»(JPL) ناسا، ۶۸ عکس را از خورشیدگرفتگی در پایگاه عکس‌های خام مریخ‌نورد استقامت آپلود کردند. این عکس‌ها با استفاده از دوربین «مست‌کم-زد»(Mastcam-Z) در سمت چپ مریخ‌نورد گرفته شده‌اند. مست‌کم-زد، یکی از دو دوربین نصب‌شده در بالای دکل گردن‌مانند استقامت است که اغلب برای ثبت مناظری از چشم‌انداز وسیع سیاره سرخ استفاده می‌شوند.

«ترس» از مقابل خورشید گذشت!

فوبوس که اولین بار توسط «آساف هال»(Asaph Hall) ستاره‌شناس آمریکایی در سال ۱۸۷۷ کشف شد، قمری به اندازه یک سیارک است که در یک مدار با فاصله چند هزار کیلومتری بالاتر از سطح مریخ می‌چرخد و به سمت سیاره سرخ کشیده می‌شود. این قمر در نهایت احتمالا به دلیل نیروهای گرانشی مریخ در هم خواهد شکست.

فوبوس و دیگر قمر مریخ موسوم به «دیموس»(Deimos)، تاریخچه‌های شکل‌گیری مرموزی دارند. دانشمندان مطمئن نیستند که این دو قمر از کمربند سیارکی آمده‌اند، ناشی از برخورد هستند، بقایای منظومه شمسی اولیه به شمار می‌روند یا سناریوی دیگری را پشت سر گذاشته‌اند.

هنوز هیچ فضاپیمایی موفق نشده است تا از فوبوس بازدید کند اما تعداد کمی از آنها طی سال‌های اخیر، پروازهایی را از نزدیک آن انجام داده‌اند. «آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن»(JAXA) قصد دارد مأموریت «کاوش قمرهای مریخی»(MMX) را در سال ۲۰۲۶ به فوبوس بفرستد.

وظیفه بزرگ مأموریت کاوش قمرهای مریخی، آوردن نمونه خواهد بود که شامل جمع‌آوری گرد و غبار از این قمر کوچک و آوردن آنها به زمین است. گرد و غبار ممکن است سرنخ‌های بیشتری را در مورد تاریخچه شکل‌گیری فوبوس و جو مریخ ارائه دهد زیرا مولکول‌های گاز به فضا و احتمالا به فوبوس نیز پرواز می‌کنند.

بنابراین، ماموریت کاوش قمرهای مریخی ممکن است به کشف کردن اسرار فوبوس و مریخ کمک کند. دانشمندان هنوز در تلاش هستند تا دریابند چرا سیاره سرخ تا این اندازه جو خود را به مرور زمان از دست داده است. این پژوهش، پیامدهایی را برای قابلیت سکونت و به دست آوردن آب در مریخ خواهد داشت زیرا آب جاری به درجه خاصی از فشار سطح نیاز دارد. ماموریت استقامت نیز به این ترکیب اضافه خواهد شد زیرا وظیفه این مریخ‌نورد، کشف کردن نشانه‌هایی از آب و شرایط قابل سکونت در دوره باستانی مریخ است.

مریخ‌نورد استقامت مانند مأموریت کاوش قمرهای مریخی، نوعی ماموریت آوردن نمونه است اما مریخ‌نورد به کمک نیاز دارد. ناسا و «آژانس فضایی اروپا»(ESA) قصد دارند یک ماموریت آوردن نمونه مریخ را در دهه ۲۰۳۰ به منطقه قرار گرفتن مریخ‌نورد بفرستند تا نمونه‌هایی را برای آوردن به زمین جمع‌آوری کنند. این برنامه هفته گذشته ضربه بزرگی خورد زیرا آزمایشگاه پیش‌رانش جت بسیاری از کارمندان پروژه آوردن نمونه مریخ را به دلیل مشکلات مداوم بودجه اخراج کرد.

پروژه آوردن نمونه مریخ به دلیل پیچیدگی، از حدود تعیین‌شده برنامه و بودجه فراتر رفته است و ناسا تحت یک قطعنامه مستمر عمل می‌کند که براساس آن باید هزینه‌های خود را در سطح ۲۰۲۳ متوقف نگه دارد تا کنگره آمریکا مشکل بودجه را حل کند. مقامات آزمایشگاه پیش‌رانش جت اعلام کردند که ادامه یافتن عدم قطعیت، آزمایشگاه را مجبور کرده است تا هشت درصد از نیروی کار خود را در ماه جاری میلادی اخراج کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرورش گل برگ ذرتی گیاه آپارتمانی + شرایط و نگهداری از این گل زیبا